укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 13 » Природознавство 5 кл. Урок 8. Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів
16:46
Природознавство 5 кл. Урок 8. Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів

Природознавство 5 кл. Урок 8. Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів

Мета 
- навчальна: сформувати поняття «речовина», уявлення про властивості речовин, пояснити учням різноманітність стану речовин, умови за яких відбуваються зміни стану; 
- розвивальна: формувати науковий світогляд про найпоширеніші в природі речовини, розвивати абстрактне мислення про властивості різних речовин, допитливість, спостережливість; 
- виховна: виховувати повагу до набутих людством знань, умінь, взаємодопомогу, вміння працювати в колективі. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: зразки речовин, Інтернет-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник. Очікувані результати: учні навчаться розрізняти агрегатний стан речовин, їхні фізичні властивості — колір, блиск, запах, прозорість тощо.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Речовини 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Природа існувала завжди. Вона вічна: завжди була і завжди буде. Нас оточують природні тіла та дуже багато речей, предметів, які зробила людина завдяки праці та розуму. У них багато спільного, не тільки за певними характеристиками, а й за властивостями. Мета наук про природу — відкривати, вивчати та використовувати довкілля для потреб людини. Сьогодні ми для себе відкриємо знання про властивості того, з чого створене наше довкілля.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПІРНИХ ЗНАНЬ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П 3 чого утворені тіла
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Як ви вже знаєте, тіл існує дуже багато і вони різняться між собою. Вони відрізняються за формою, розмірами, масою тощо.
- А чиє в них щось спільне?
Перш ніж відповісти, зверніться до рисунка (на ньому зображені тіла, зроблені з однієї речовини, наприклад з гуми). Наведіть приклади різних тіл, які виготовлені з заліза, скла, пластмаси або дерева. Отже, спільною ознакою всіх тіл є те, що вони складаються з речовин. Вивчаючи природознавство, ми спрощено називатимемо речовиною те, з чого складаються тіла. Усе, що існує в природі, — живе і неживе — складається з речовин. Отже, різні речі, які лежать у вас на парті, називаються тілами, а складаються вони з речовин. Зрозуміло, що з однієї і тієї самої речовини можуть складатися різні тіла і навпаки — однакові за своєю суттю тіла можна створити з різних речовин. Речовин надзвичайно багато і вони різноманітні. Ми живемо у світі речовин, наш організм також складається з багатьох речовин.
- Речовини та їхні властивості
* Прийом «Словникова робота»
- Речовина — це те, із чого створене фізичне тіло. Залізо, вода, сіль, повітря тощо — це речовини. Вода — речовина, краплина води — це фізичне тіло, алюміній — речовина, алюмінієва ложка — фізичне тіло. Будь-яке фізичне тіло має форму і займає певний об'єм.
* Прийом «Мікрофон» ? Які тіла можна виготовити з дерева або з пластмаси? - Назвіть схожі тіла, які виготовлені з різних речовин. (Підвіконня може бути дерев'яним і металопластиковим.)
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Ми бачимо, що речовини можуть бути як природними, так і штучними, або синтетичними. їх зробила людина для свого користування. Як тіла мають свої відмітні характеристики, так і речовини відрізняються одна від одної.
Речовина має агрегатний стан, фізичні властивості: колір, блиск, запах, густину, текучість, певну температуру кипіння та температуру плавлення, температуру затвердіння. Речовина може перебувати в трьох агрегатних станах: твердому, рідкому і газоподібному. Пригадайте газовані напої в пластикових пляшках. Газ, що в них міститься, називається вуглекислим газом. За цих умов його агрегатний стан — газоподібний. Якщо такий газ сильно охолодити, він перетвориться на рідину, а потім на тверде тіло. Твердий вуглекислий газ називають «сухим льодом» і використовують, наприклад, при виготовленні морозива, охолодженні та зберіганні харчових продуктів. В атмосфері Землі кисень перебуває в газоподібному стані. Але він може бути також у рідкому чи твердому агрегатному стані. Щоб мати рідкий кисень на заводах в спеціальних установках, його охолоджують до температури -183 °С.
Речовини у газоподібному стані не зберігають ні форми, ні об'єму, у рідкому — не зберігають форму, але зберігають об'єм, у твердому — зберігають і те, й інше.
* Прийом «Практична теорія»
Завдання 1. Назвіть усі властивості, які зможете визначити: □ перша група — води в склянці; а друга група — пари, що йде з носика чайника; а третя група — кубика льоду з морозилки.
Завдання 2. Назвіть та порівняйте властивості шматочків мідної, алюмінієвої та сталевої проволоки.
- Чому тіл більше, ніж речовин
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Нам відома з дитинства вода. Добре зрозумілі поняття сніг, крига, сніжинка, крапля роси, град. Виявляється, що всі вони такі різні на вигляд, утворені з однієї речовини — води, яка за різних температур буде рідкою або твердою. З речовини, яка називається алюмінієм, виготовлено багато тіл, якими ми користуємось удома, а саме: посуд, ємкості для зберігання, фольга для запікання, обгортки від цукерок, шоколадних плиток. Літаки теж роблять з алюмінію. Чоботи, м'яч, шина, гумка — це тіла, а гума — речовина, з якої вони зроблені. З однієї речовини можуть утворюватися різні тіла. Тому тіл існує більше, ніж речовин.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Бесіда»
- Від чого залежить агрегатний стан речовини?
- Наведіть приклади господарської діяльності людини, коли вона використовує здатність речовини змінювати свій агрегатний стан. (Металургія, паровоз, варіння желе тощо)
* Робота з підручником
Учні виконують завдання для перевірки знань у кінці параграфа підручника § 7(1), § 5(11).
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Речовини
* Прийом «Роблю висновок»
□ Тілами називають предмети, що нас оточують.
□  Вони поділяються на природні тіла і тіла, зроблені людиною.
□ Те, з чого створене тіло, називають речовиною.
□ Речовина може перебувати в трьох агрегатних станах: рідкому, твердому і газоподібному.
□ Речовини визначаються за певними властивостями: кольором, блиском, запахом, прозорістю тощо.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 7(1), § 4(11).
- Випереджальне завдання: підготувати інформаційне повідомлення (можливо, із презентацією) про давньогрецьких учених, що висували припущення про існування атомів.
- Підготувати запитання для «Чомучки» за темою уроку, 
* Дослідницький практикум Завдання
1) Відміряйте однакову кількість води у дві пласкі тарілки і дві однакові баночки. У вас вийде чотири посудини з однаковою кількістю води у кожній.
2) Поспостерігайте за тим, як швидко вода з посудин випаровується за різних умов. Одну пласку тарілку і одну баночку поставте у тепле місце, а іншу тарілку і баночку залиште при кімнатній температурі.
3) Зробіть висновок, як випаровуваність залежить від температури та від площі поверхні води.