укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 13 » Природознавство 5 кл. Урок 9. Атоми і хімічні елементи. Молекули
16:51
Природознавство 5 кл. Урок 9. Атоми і хімічні елементи. Молекули

Природознавство 5 кл. Урок 9. Атоми і хімічні елементи. Молекули

Мета 
- навчальна: сформувати поняття «атом», «хімічний елемент», «молекула», розвивати уявлення про будову речовин, різноманітність хімічних елементів прагнення до саморозвитку; 
- розвивальна: розвивати логічне та абстрактне мислення, формувати наукову картину світу, розвивати допитливість, вміння робити висновки; 
- виховна: виховувати повагу до вчених, наукові припущення яких значно випереджували свій час.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, моделі атомів та молекул, малюнки, зошити, різнокольоровий пластилін, підручник.
Очікувані результати: учні зможуть наводити приклади найпоширеніших хімічних елементів, пояснювати причини утворення різноманітних елементів у природі.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Атоми і хімічні елементи
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Дивуй»
Учитель. Ще в античні часи вчені замислювалися над внутрішньою будовою речовин. Вслухайтесь уважно в рядки поеми «Природа речей» римського вченого і поета Тита Лукреція Кара, який жив до нашої ери: «на березі морському, що розбиває хвилі, сукня мокріє завжди, а на сонці висячи, вона висихає. Бачити, проте, неможливо, як волога на ній осідає. Та й не видно того, як вона зникає від спеки. Значить, ділиться вода на такі дрібні часточки, що недоступні вони зовсім для нашого ока». Замислимося над цими словами: сукня мокріє чи висихає залежно від того, осідають на ній чи щезають з неї дрібні частинки води. Отже, вода не є суцільною речовиною, а складається з окремих малесеньких частинок. А може, вчений помилився?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Складові речовин А Розповідь учителя з елементами бесіди
Давньогрецький філософ і вчений Демокріт Абдерський прагнув зрозуміти, чому вода кудись зникає під час кип'ятіння. Роздумуючи над цим, він дійшов висновку, що всі тіла тільки здаються суцільними, але ми не бачимо того тому, що вони складаються із дуже дрібних часточок. Це стверджував учений понад 2500 років тому.
* Прийом «Словникова робота»
Частинки, з яких складаються речовини, назвали молекулами.
- Молекула — це найдрібніша часточка даної речовини, що зберігає її властивості.
- Частинки, на які ділиться молекула, — називають атомами.
Тобто саме вони є своєрідним маленьким «будівельним матеріалом» для речовин. Вони складні за будовою і дуже малі за розміром.
Й Атоми одного виду — це хімічний елемент.
* Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення про давньогрецьких учених, що висували припущення про існування атомів.
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Нині відомо 116 різних видів елементів.
Новий елемент відкритий нещодавно у жовтні 2012 р., він отримав назву ліверморій.
Атоми одного виду можуть належати до складу різних речовин. Кількість атомів у молекулах може бути різною — від двох до кількох тисяч. Молекули речовин, з яких побудовано організм людини, дещо складніші. Але важливо те, що атоми одного виду завжди мають однакову будову.
* Прийом «Синквейн»
Молекула
Найменша, стабільна 
Складається, має, є 
Вона складається з атомів 
Частинка речовини
Молекула
Маленька, рухома
Рухається, притягується, відштовхується
Речовина складається з молекул
«Цеглинка»
* Робота з підручником
Учитель. Кожний хімічний елемент має свою назву та письмове позначення, яке називають хімічним символом.
Подивімося на таблицю в підручнику (§ 9(1), § 6(11)). У ній наведено символи деяких хімічних елементів. За допомогою символів записують склад речовини так само, як з літер складають слова.
* Чи однаково поширені у природі хімічні елементи?
- Поширення хімічних елементів
* Робота з ілюстраціями
Завдання. Розгляньте рисунок, на якому показано поширення хімічних елементів на Землі. Запишіть у зошиті назви цих хімічних елементів та їхні символи.
«Чемпіонами» є Оксиген, Силіцій та Алюміній. Оксиген присутній у складі води, кисню та тіл живих істот. Атоми, сполучаючись між собою, утворюють молекули. Як з трьох десятків літер можна створити кілька десятків тисяч слів, так з сотні атомів можна створити мільйони молекул.
* Прийом «Демонстрація»
Навіть за сучасного розвитку техніки неможливо побачити атоми і молекули. Тому для наочності люди придумали створювати моделі атомів і молекул.
Подивімося моделі деяких атомів та молекул.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Доповни речення»
- Усі____________________________{тіла) складаються з речовин.
- Речовини складаються з __________________________ (молекул).
- Молекули складаються з ________________________ (атомів) —
найдрібніших частинок. ? Хімічні елементи — це атоми __________________ (одного) виду,
які відрізняються за своєю будовою і властивостями, т Найбільш поширені на Землі Оксиген, ______________ (Силіцій)
та _______________________________________________(Алюміній).
- Сьогодні вченим відомо понад _______________ (ПО) елементів.
- Кожний хімічний елемент має свою назву та _________________
(письмове) позначення, яке називають ________________________
(хімічним символом).
* Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Перед вами лежить різного кольору пластилін. Зробіть з нього кульки. Уявіть, що білі — атоми Оксигену, сині — атоми Гідрогену, червоні — атоми Карбону. Атоми мають властивість сполучатися між собою. З'єднайте їх так, щоб отримати моделі молекул води Н20, кисню 02, вуглекислого газу С02, водню Н2.
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Атоми і хімічні елементи
* Прийом «Роблю висновок»
□ Молекули речовини зберігають усі її властивості. Наприклад, молекула цукру солодка.
□ Молекули різних речовин відрізняються за складом. Вони утворюються із ще менших частинок, які називаються атомами (у перекладі з давньогрецької атом означає «неподільний»).
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 8-9(1), § 6(11). 
- Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку, 
- За додатковими джерелами інформації дізнатися, з яких атомів та якої їх кількості складається молекула цукру.