Головна » 2014 » Вересень » 22 » Шкідливі та корисні бактерії
Шкідливі та корисні бактерії

Шкідливі бактерії

У багатьох людей слово «бактерія» часто пов'язується, у першу чергу з хворобами. Проте кількість хвороботворних для людини видів» порівняно з загальною кількістю відомих видів бактерій, зовсім незначна.
Наразі вченими описано близько ЗО тис. виділ бактерій. Серед них лише менше 100 нидів є визнаними збудниками небезпечних хвороб людини. Такі бактерії потрапляють в організм, оселяються» розмножуються у великій кількості і при цьому виділяють отруйні для організму людини речовини — токсини. Як наслідок, виникає захворювання. За ступенем небезпечності для людини виділяють чотири групи бактерій — особливо небезпечні, небезпечні, умовно-небезпечні та безпечні.
Це цікаво
За історію людства найбільше людей загинуло не у війнах. За перше місце у рейтингу найстрашніших вбивць змагання йде між особливо небезпечними бактеріями, голодом та хвороботворними вірусами, На рахунку одного лише збудника чуми — бактерії чумної палички — до 300 млн загиблих, збудника холери — холерного вібріона — понад 40 млн, збудника висипного тифу — понад 22 млн. Для порівняння: за різними оцінками у 15 тисячах війн, які людство пережило протягом всієї" своєї Історії, загинуло від 60 до 100 млн людей.
До особливо небезпечних належать бактерії, які спричинюють чуму, висипний тиф, холеру, сибірську виразку (мал. 31). Ці бактерії здатні швидко вражати значну кількість людей — викликати епідемії, «вміють» долати захисні системи організму, а їх токсини є більш отруйними, ніж в інших бактерій, і тому небезпечнішими.
Деякі бактерії виділяють небезпечні токсини не в тілі людини, а в продуктах харчування при порушенні правил їх зберігання. Серед них найнебезпечнішою є бактерія, що спричинює хворобу ботулізм. За відсутності кисню ця бактерія здатна розвиватися у консервах (найчастіше м'ясних, грибних та рибних), виділяючи за межі клітин одну з найсильніших, відомих людині, отрут — бо тулотоксйн. Для дорослої людини смертельна доза цього токсину становить менш ніж 0,1 мг. Тому треба бути особливо уважними при споживанні консервів, необхідно пам'ятати, що консерви з банок із роздутими кришками не можна вживати в їжу.
Небезпечних для людини бактерій у кілька десятків разів більше, ніж особливо небезпечних. Небезпечні бактерії періодично потрапляють в організм людини, проте якщо їх кількість невелика, а людина здорова, то хвороба не розвивається.
Але якщо до організму потрапляє велика кількість клітин небезпечних бактерій, яким організм не може протидіяти, — захворювання розвивається. За певних умов небезпечні бактерії здатні накликати епідемії з високим рівним смертності. До найбільш відомих небезпечних бактерій належать, зокрема, збудники туберкульозу (туберкульозна паличка), дифтерії (дифтерійна паличка), виразки шлунка та дванадцятипалої кишки (мелікобактер), черевного тифу та сальмонельозу (сальмонели), прокази (мікобактерія прокази).
Умовно-небезпечні бактерії складають численну групу. Більшість цих бактерій є звичайними мешканнями тіла людини, і шкідливого впливу на організм не спричинюють. Навпаки, деякі умовно-небезпечні бактерії допомагають людині перетравлювати їжу та здатні пригнічувати розвиток небезпечних мікроорганізмів. Більшість умовно-небезпечних бактерій живе не дише в тілі хазяїна, але й у зовнішньому середовищі. До них належить кишкова паличка.
Проте масове розмноження лише одного виду таких бактерій може викликати різноманітні запалення, розлад шлунка, головний: біль, слабкість та ін. Умовно-небезпечні бактерії перетворюються на збудників хвороб внаслідок:
•  раптового надходження в організм великої кількості таких бактерій із зовнішнього середовища (причиною є порушення правил особистої гігієни, споживання зіпсованих продуктів, брудної води);
•  послаблення організму (причиною є незбалансоване харчування, нестача вітамінів, чистого повітря, відсутність фізичних навантажень» малорухливий спосіб життя, недосипання, нервове перевантаження);
•  тимчасового зменшення кількості тих мікроорганізмів, що пригнічують розвиток умовно-небезпечних бактерій. Кількість мікроорганізмів,  що стримують розвиток умовно-
небевпечних бактерій, найчастіше різко зменшується тоді, коли людина під час лікування приймає антибіотики.
Економічно шкідливими є бактерії, які псують харчові продукти, спричинюють гниття виробів з деревини та тканин, викликають біологічне руйнування промислових матеріалів та виробів, а також є збудниками хвороб сільськогосподарських рослин та тварин.
1. Людина живе в оточенні бактерій — як шкідливих, так і корисних.
2. Дотримання правил гігієни дає змогу значно знизити ризик бактеріальних інфекцій.
Дотримання здорового способу життя, правил харчування допомагає організму тримати під контролем умовно-небезпечні бактерії та частково протидіяти збудникам небезпечних бактеріальних хвороб. 4. Захистом від особливо небезпечних бактеріальних захворювань є лише особиста гігієна та профілактика захворювань. 31 збудниками цих хвороб, а також більшістю небезпечних бактеріальних захворювань організм самостійно впоратися не може: необхідна допомога лікаря.
Токсини, епідемії, пандемія.
Дайте відповіді на запитання школярів, що наведені на початку параграфа.
1. Нижче наведено правила, дотримання яких допоможе вберегтися від особливо небезпечних збудників бактеріальних захворювань. ЦІ правила сформульовані, виходячи з біологічних особливостей поширення відповідних бактерій. Спробуйте самостійно доповнити ці правила положеннями щодо особистої гігієни, здорового способу життя та харчування таким чином, щоб створити перелік Правил захисту від усіх трьох груп збудників бактеріальних захворювань,
1. Но намагайтеся брати до рук диких тварин [в першу чергу — мишей, щурів, ховрахів, бабаків), особливо — якщо вони дозволяють себе впіймати. Млява тварина напевно хвора і може бути переносником різноманітних інфекційних захворювань, включаючи чуму.
2. Уникайте контакту а міськими дикими птахами (в першу чергу—а голубами), особливо млявими та слабкими. Птахи є переносниками орнітозу.
3. Слідкуйте за одягом та волоссям. Блохи є переносниками чуми, а воші — висипного тифу.
4. Не пийте сиру воду а відкритих водойм, не купайтесь в озерах та ставках, вода яких непрозора або має навпь легкий неприємний запах. Брудна вода є одним з основних шляхів розповсюдження холерного вібріона.
5. Перш ніж відкрити консерви, переконайтесь, що термін - їх придатності не збіг, а банка не здута. Це допоможе знизити ризик захворювання на ботулізм.
6. Додайте правила гігієни:...
7. Додайте правила харчування: ...
8. Використовуючи матеріали попереднього завдання, дайте відповідь на запитання: «Збудники яких небезпечних бактеріальних хвороб людини поширюються через об'єкти, зображені на малюнках (сторінка 56)?».

Корисні бактерії
У тілі здорової людини живе від 300 до 1000 видів бактерій, загальна маса яких складає близько 1 кг, ачисельність клітин — близько 10 квадрильйонів. Це в десять разів більше, ніж кількість клітин, з яких складається тіло дорослої людини. За чисельністю переважають саме корисні бактерії — їх частка становить до 70-80 %. Решта припадає на умовно-небезпечні бактерії.
Корисні бактерії покращують травлення, забезпечують організм деякими необхідними речовинами, пригнічують розвиток умовно-небезпечних бактерій, «навчають» організм людини боротися з хвороботворними мікроорганізмами.
Найвідомішими корисними бактеріями є біфідобактерй та молочнокислі бактерії (мал, 32). їх найбільше у молочнокислих продуктах — кефірі, йогурті, ряжанці, кисляку. Молочнокислі бактерії (мал. 33) можуть самостійно розвиватись у молоці, викликаючи його скисання — молочнокисле бродіння. Біфідобактерії самі не зброджують молоко, їх у кисломолочні продукти вносять спеціально для того, щоб заселити ними кишечник людини. Інше джерело надходження корисних бактерій — це різноманітні соління, квашені та мочені овочі та фрукти.
Бактерії корисні не лише для здоров'я, а й у практичній діяльності людини (мал. 34). За допомогою корисних бактерій виготовляють молочнокислі продукти та соління, а також деякі ліки, кормові добавки для свійських тварин, препарати, які підвищують та відновлюють родючість грунтів. Бактерії використовуються при обробці сировини у текстильній промисловості. Прадавні бактерії відіграли провідну роль в утворенні корисних копалин — самородної сірки, «болотної» залізної руди, нафти та газу. Особливе значення бактерії мають для переробки та використання різноманітних відходів: за їх допомогою здійснюється очищення стічних вод, а нерозчинні органічні рештки переробляються на біогаз.
Бактерії для людини зазвичай дуже корисні, але за певних умов можуть бути надзвичайно небезпечними. Корисних бактерій набагато більше, ніж шкідливих. Особливо корисними для здоров'я людини є бактерії, які перешкоджають розвитку хвороботворних.
Бактерії широко використовуються у практичній діяльності людини.
Молочнокислі бактерії, біфідобактерії.
Дайте відповіді на запитання школярів, що наведені на початку параграфе.
ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ
Пробіотики
Корисні бактерії, що захищають організм від шкідливих і додаються до продуктів харчування з метою лікування або профілактики захворювань, називають пробіагиками. На корисність молочнокислих бактерій, їх здатність протидіяти шкідливим бактеріям та навіть— старінню організму, першим звернув увагу наш видатний співвітчизник — професор Ілля Ілліч Мечников. Це сталось у 1907 р. — більш ніж за три чверті с голії ін до того, як з'явився термін «пробютик».
Ілля Ілліч Мечников (1845—1916 pp.). Видатний зоолог, ембріолог, імунолог та мікробіолог. Лауреат Нобелівської премії' з фізіології та медицини (1906 p.). Один із засновників мікробіології та імунології. Автор теорії Імунітету, теорії походження оагатоклггинності у тварин. Народився в Харківській губернії. Закінчив Харківський університет. Працював в Одеському університеті та Інституті Постера у Парижі. Засновник Одеської бактеріологічної станції.

Бактерії - найменші одноклітинні організми