укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Вересень » 18 » Тарас Шевченко
16:03
Тарас Шевченко

Тарас Шевченко

Тарас Григорович Шевченко— геніальна й луже цікава особистість. Не багатьом удавалося піднятися з колін кріпака до рівня вільної й освіченої людини, стати відомим на весь світ. Сьогодні ми розглянемо період життя поета б Петербурзі.
Як відомо, Тарас був кріпаком пана Енгельгардта. Він мусив покинути рідний край і поїхати за своїм паном до Петербурга — столиці Росії. Це місто — надзвичайно красиве — не могло не вплинути на художньо обдарованого Тараса. Білими ночами він любив приходити в Літній сад. де перемальовував скульптури. Якось за цим благородним заняттям хлопця помітив Іван Сошенко — студент Петербурзької академії мистецтв, родом з України. Земляки заприятелювали. Саме І. Сошенко першим виявив у Т. Шевченка талант і сприяв його викупу з кріпацтва. Спочатку він увів Тараса в коло української й російської інтелігенції, познайомив з поетами Євгеном Гребінкою і Василем Жуковським, з художниками Карлом Брюлловнм та Олексієм Венеціановпм. Бонн й допомогли викупити українського митця з неволі. Дві з половиною тисячі рублів (нечува-на на той час сума) — ось ціна свободи Тараса Шевченка. Енгельгардт. бачачи, шо передові люди Росії дбають про поета, заправив такі великі гроші за його свободу...
Де ж друзі Т. Шевченка взяли таку суму? Вони були людьми творчими, то й придумали лотерею. Карл Брюллов написав портрет Василя Жуковського, який і розіграли в царській родині Відпускну Т. Шевченка було підписано 22 квітня 1838 р. І ось настала довгоочікувана воля!
Юнак тепер має можливість навчатися в Академії мистецтв. Викладачем малярської справи та його товаришем стає відомий тоді на всю Європу Карл Брюллов. Юнак із великим інтересом навчається, відвідує музеї, театри, слухає лекції видатних учених, багато читає. Успіх не забарився, про шо свідчать відзнаки — три срібні медалі, отримані за малярські роботи. У цей час він пише й поетичні твори. 18-10 р. в Петербурзі побачила світ його перша книжка — славетний * Кобзар-. Іван Франко так писав про цю подію: «Ся маленька книжечка відразу відкрила немов новий світ поезії, вибухнула, мов джерело чистої, холодної води, заясніла не відомою досі в українськім письменстві ясністю, простотою й поетичною грацією вислову».
Двадцятичотнрпрічнпй поет замислюється над тим, як зробити вільними всіх українців. Звичайно ж. для боротьби він вибирає огненне слово, яким освітив шлях України до волі. Поет чудово розумів, шо народ, який багато років прожив у рабстві, треба пробудити від страшного сну. Нові покоління потрібно виховувати на кращих сторінках історії, аби розбудити приспану національну свідомість. Для цього він звертається до козацької тематики, адже ці сторінки нашої історії яскраві, козацькою державою ми можемо пишатися. З огляду на це пропонуємо вашій увазі вірш -Думка» й поему "Іван Підкова".
1. Іван Підкова в однойменній поемі має козацьке звання
А    сотника
Б    отамана
В    осавули
Г    хорунжого
2.   У реченні Синє море звірюкою то стогне, то виє немає
А    епітета
Б    порівняння
В    персоніфікації
Г    анафори
3.   Іван Підкова в однойменній поемі Т. Шевченка зібрався пливти до
А    Києва
Б    Синопа
В    Цар г рада
Г    Запоріжжя
4.   Розкажіть про перебування Т. Шевченка в Петербурзі. - 
5.  Хто сприяв викупуТ. Шевченка з кріпацтва?
6.   Які емоції і почуття передано у вірші "Думка-? Чому козак опинився на чужині?
7.   З якою метою Т. Шевченко ввів у вірш -Думка- образ журавлів?
8.   Який пейзаж змальовано в поемі -Іван Підкова»? З якою метою?
9.   Як ліричний герой ставиться до героїв поеми -Іван Підкова»? З чого це видно?
10.  Опишіть козацького ватажка Івана Підкову з однойменної поеми Т. Шевченка. Які в нього стосунки з підлеглими? Підкріпіть свою відповідь конкретними рядками з твору.
11.  Усно опишіть картину Г. Меліхова "У майстерні художника». Розкажіть про атмосферу, яка панує на картині.
12. ПроведгтьдослІдженнятворІвТ. Шевченка: вірша «Думка» й поеми "Іван Підкова». Який із цих творів ліричний, а який — ліро-епічний? Свою відповідь аргументуйте й підкріпіть конкретними прикладами.
1.   Вивчити напам'ять вірш Т. Шевченка "Думка"!    
2. Знайти в мережі інтернет або в спеціальній літературі інформацію про Т. Шевченка як художника. Підготувати за цим матеріалом невелике повідомлення з мультимедійною презентацією кращих робіт митця (за бажанням).

Микола Вороний