укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 15 » Укр. мова 2 клас. Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними |є], |и|
01:17
Укр. мова 2 клас. Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними |є], |и|

Укр. мова 2 клас. Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними |є], |и|


Мета: навчати учнів перевіряти правопис слів з ненаголошеними голосними [є], [и] в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати турботливе ставлення до птахів.

Хід уроку
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Вправи на повторення
Робота в групах
— Підкресліть слова, у яких тільки два склади.
Павук, заєць, веселка, лісник, дорога, букварі, бабка, конвалії, бесіда, учні, огорожа, баян.
— Прочитайте слова, розподіліть їх в алфавітному порядку, в цьому ж порядку запишіть номери цих слів у зошиті.
1-ша група: 1) пенал; 2) буквар; 3) книга; 4) лінійка; 5) учень. Запис у зошитах: 2; 3; 4; 1; 5.
2-га група: 1) олівець; 2) портфель; 3) ножиці; 4) азбука; 5) щоденник. Запис у зошитах: 4; 3; 1; 2; 5.
— Яке слово «зайве» у кожній групі слів? Чому? (За кількістю складів.)
2.     Хвилинка каліграфи
У У ау ум му уф ду ну цу уч ву Учитель Україна українська Ми живемо в Україні.
— Поставте питання до слів учитель, Україна, українська.
— Які із записаних слів є спорідненими?
— Назвіть корінь цих слів.
— Складіть словосполучення зі словом українська.
— Українська мова дуже чудова, мелодійна.
III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми розкриємо один із секретів української мови — секрет написання иенаголошених є та и у словах.
IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Читання казки «Хитрі близнючки»
ХИТРІ БЛИЗНЮЧКИ (Казка)
Жили на світі дві букви-близнючки. Одну звали и> а іншу — є. Вони були дуже схожі між собою та іноді любили жартувати.
І тоді у багатьох словах замість звука [и] чувся [є], і навпаки, замість [є] — [и]. Так було і цього разу. У слові листи чується звук [є], в слові земля — звук [и]. Всі плутали: як же правильно написати — є чи иі
Тут з'явився дядечко Наголос. А близнючки побоювалися свого старого родича, бо він був дуже серйозний і вимогливий.
І от як тільки дядечко Наголос «погукав» близнючок, сталося диво: близнючки зайняли свої місця, а самі слова змінилися: були листи — тепер лист, була земля — тепер землі.
Із того часу, коли близнючки починали жартувати, міняючись місцями в словах, з'являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.
— Хто наводив лад, коли близнючки є та и мінялися місцями в словах?
— Запам'ятайте!
Що писати — Е чи И? Став під наголос завжди!
2.    Робота за підручником (с. 17-18)
Вправа 7
— Прочитайте загадку. Коли це буває?
— Спишіть загадку, вставляючи пропущені букви. До цих слів доберіть перевірні слова.
—  Зі словом-відгадкою складіть речення. Запам'ятайте правопис слова восени.
Вправа 2
— Прочитайте слова в колонках.
— Доберіть перевірне слово, спишіть, уставляючи пропущену букву в нена-голошеному складі.
—  У першій колонці перевірними словами є змінені слова, у другій — слова-* родичі».
—  Що треба зробити, щоб дізнатися, яку букву писати в ненаголошеному складі? Прочитайте правило.
Вправа 3. Робота в групах
— Прочитайте текст. Це оповідання чи казка? Доведіть.
— Чому авторка дібрала такий заголовок?
—  Прочитайте речення, яке є початком тексту. Прочитайте речення, яке закінчує текст. Спишіть.
— Випишіть слова, у яких пропущені букви. Доберіть до них перевірні. Запишіть.
Фізкультхвилинка
V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ {див. додаток на с. 24)
VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
—  Як слід вимовляти звук [є] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.
—  Як слід вимовляти звук [и] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.
—  Як дізнатися, яку букву («є» чи «и») писати в ненаголошеному складі? Наведіть приклади.
— Які с способи перевірки ненаголошених є та и в коренях слів?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 17-18,вправа 3.
— Спишіть другий абзац вправи 3, вставляючи пропущені букви. Зверніть увагу на виділене слово. До яких слів воно може бути перевірним?