01:17 Укр. мова 2 клас. Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними |є], |и| | |
Укр. мова 2 клас. Урок 10. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними |є], |и|Мета: навчати учнів перевіряти правопис слів з ненаголошеними голосними [є], [и] в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати турботливе ставлення до птахів. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Вправи на повторення Робота в групах — Підкресліть слова, у яких тільки два склади. Павук, заєць, веселка, лісник, дорога, букварі, бабка, конвалії, бесіда, учні, огорожа, баян. — Прочитайте слова, розподіліть їх в алфавітному порядку, в цьому ж порядку запишіть номери цих слів у зошиті. 1-ша група: 1) пенал; 2) буквар; 3) книга; 4) лінійка; 5) учень. Запис у зошитах: 2; 3; 4; 1; 5. 2-га група: 1) олівець; 2) портфель; 3) ножиці; 4) азбука; 5) щоденник. Запис у зошитах: 4; 3; 1; 2; 5. — Яке слово «зайве» у кожній групі слів? Чому? (За кількістю складів.) 2. Хвилинка каліграфи У У ау ум му уф ду ну цу уч ву Учитель Україна українська Ми живемо в Україні. — Поставте питання до слів учитель, Україна, українська. — Які із записаних слів є спорідненими? — Назвіть корінь цих слів. — Складіть словосполучення зі словом українська. — Українська мова дуже чудова, мелодійна. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми розкриємо один із секретів української мови — секрет написання иенаголошених є та и у словах. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Читання казки «Хитрі близнючки» ХИТРІ БЛИЗНЮЧКИ (Казка) Жили на світі дві букви-близнючки. Одну звали и> а іншу — є. Вони були дуже схожі між собою та іноді любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість звука [и] чувся [є], і навпаки, замість [є] — [и]. Так було і цього разу. У слові листи чується звук [є], в слові земля — звук [и]. Всі плутали: як же правильно написати — є чи иі Тут з'явився дядечко Наголос. А близнючки побоювалися свого старого родича, бо він був дуже серйозний і вимогливий. І от як тільки дядечко Наголос «погукав» близнючок, сталося диво: близнючки зайняли свої місця, а самі слова змінилися: були листи — тепер лист, була земля — тепер землі. Із того часу, коли близнючки починали жартувати, міняючись місцями в словах, з'являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад. — Хто наводив лад, коли близнючки є та и мінялися місцями в словах? — Запам'ятайте! Що писати — Е чи И? Став під наголос завжди! 2. Робота за підручником (с. 17-18) Вправа 7 — Прочитайте загадку. Коли це буває? — Спишіть загадку, вставляючи пропущені букви. До цих слів доберіть перевірні слова. — Зі словом-відгадкою складіть речення. Запам'ятайте правопис слова восени. Вправа 2 — Прочитайте слова в колонках. — Доберіть перевірне слово, спишіть, уставляючи пропущену букву в нена-голошеному складі. — У першій колонці перевірними словами є змінені слова, у другій — слова-* родичі». — Що треба зробити, щоб дізнатися, яку букву писати в ненаголошеному складі? Прочитайте правило. Вправа 3. Робота в групах — Прочитайте текст. Це оповідання чи казка? Доведіть. — Чому авторка дібрала такий заголовок? — Прочитайте речення, яке є початком тексту. Прочитайте речення, яке закінчує текст. Спишіть. — Випишіть слова, у яких пропущені букви. Доберіть до них перевірні. Запишіть. Фізкультхвилинка V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ {див. додаток на с. 24) VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ — Як слід вимовляти звук [є] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади. — Як слід вимовляти звук [и] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади. — Як дізнатися, яку букву («є» чи «и») писати в ненаголошеному складі? Наведіть приклади. — Які с способи перевірки ненаголошених є та и в коренях слів? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 17-18,вправа 3. — Спишіть другий абзац вправи 3, вставляючи пропущені букви. Зверніть увагу на виділене слово. До яких слів воно може бути перевірним? | |