укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 15 » Українська мова 2 кл. Урок 11. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [є], [и]
01:22
Українська мова 2 кл. Урок 11. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [є], [и]

Українська мова 2 кл. Урок 11. Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [є], [и]


Мета: навчати учнів добирати перевірні слова до слів з ненаголошеними голосними в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати любов до природи.

Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Хвилинка каліграфи
Тт ти та ту ат ті ять іт ата ють Театр Тарас Тимкб турист Тетяна, Тамара, Тая — імена.
— Поділіть слово турист на склади.
— На яке питання воно відповідає? Що називає?
— Доберіть до нього слова, близькі за значенням.
— Доберіть споріднені слова, виділіть корінь.
— Складіть речення з іменами Тетяна, Тамара, Тая.
2. Вправи на повторення
1) Списування з граматичним завданням.
— Прочитайте слова.
Яблуко, їжачок, єнот, йорж, вербою, майорить, поїдемо.
— Які однакові звуки є в цих словах?
— Спишіть. Підкресліть букви, що позначають два звуки.
— Складіть розповідне, питальне й спонукальне речення зі словом верба.
2)  Гра «Утворіть пару».
—  До кожного слова лівого стовпчика доберіть слово з правого, яке допоможе правильно вибрати потрібну букву.
П..ро мед
С..ЧІ плечі
ПЛ..ЧЄ кит
К..ТИ клен
м..довий пера
кл.. новий сич
кр..ло числа
з..рно крила
З..МЛЯ землі
Ч..СЛО зерна
— Запишіть будь-які дві утворені пари слів.
НІ.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—  Сьогодні на уроці ми будемо вчитися перевіряти написання голосних в ненаголошених складах.
IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Повторення правила
— Прочитайте пари слів.
Крило — крила зерно — зерна земля — землі число — числа
— Якою буквою позначено наголошений і ненаголошений звук [є]?
— Якою буквою позначено наголошений і ненаголошений звук [и]?
— Зробіть висновок. (У ненаголошеному складі пишемо ту букву, якою був позначений голосний звук у наголошеному складі.)
— Як же перевірити написання слів з ненаголошеними звуками [є], [и]?
2. Первинне закріплення
—  Прочитайте слова. Як перевіряються ненаголошені голосні звуки [є], [и] в цих словах?
Српи — серп, ст-.пи — степ, м..чі — меч, гр..би — гриб, т.-ни — тин, л..ни —лин.
— Спишіть слова. Вставте пропущені букви.
3. Робота за підручником (с. 78-79)
Вправа 1
— Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається?
— Доберіть перевірні слова, які допомогли вам уставити пропущені букви. Спишіть вірш.
Вправа 2
— Прочитайте. З'єднайте частини прислів'їв. Спишіть їх.
— Як ми називаємо підкреслені слова?
—  Зверніть увагу на виділені слова. Правопис якого слова треба перевірити? Зробіть перевірку правопису потрібного слова.
Вправа З
— Прочитайте текст.
— Про що в ньому розповідається?
— Як звали бабусю?
— Як звали лелек?
— Яке гніздо було в лелек?
— Спишіть перший абзац. Підкресліть однією рискою назви птахів, а їхні клички — двома.
— Поясніть правопис підкресленого слова.
Фізкультхвилинка
V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 1.    Гра «Утвори за зразком»
Один                     Багато
село                     села
весло      ...
сестра      ...
зима              ...
2.  Робота в парах
— Прочитайте. Уставте пропущені букви є або и. Для цього змініть слова так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним. Позначте наголос.
З..мля — ...          кр..ло — ...
з..ма— ...             в..рба— ...
з..рно— ...           св..ня — ...
В..СЛО— ...               Ч..СЛО— ...
3. Гра «У два стовпчики»
—  Запишіть слова у два стовпчики: у перший — ті, що потребують перевірки, у другий — ті, що не потребують перевірки.
—  Доберіть до слів першого стовпчика усно перевірні слова, які допоможуть правильно вставити пропущені букви.
П..ро, т..хо, з..рно, бл..зько, л..гко, з..ма, ст..бло, п..ньок, гр..чка, з..лень.
— Прочитайте слова першого стовпчика, назвіть вставлені букви. Які перевірні слова ви до них дібрали?
4. Гра «Поміркуй!»
— Поміркуйте, які пропущені букви (є, и) слід писати у словах. Доберіть перевірні слова. Запишіть за зразком.
Зразок. Біля с.ла (села) протікає річка.
Гнучка в..рба (...) нахилила у воду свої віти. Д..рева (...) вкрились зеленими л..сточками (...).
5. Гра-змагання між хлопчиками і дівчатками «Не помились!»
З.-мля с.ло
СТ..ПИ сп..на
з..рно М..ДОК
в..сна В..СЛО
гр..би д..рева
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чого вчилися на уроці?
— Як можна дібрати перевірне слово? Наведіть приклади.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 19, вправа 3.
— Спишіть другий абзац вправи 3, вставляючи пропущені букви. До слів, у яких пропущені букви, доберіть перевірні слова з довідки. Випишіть слова парами.
ДОДАТОК ДО УРОКУ
ПРОКЛШТЛІІЧИКА (Українська народна казка Подніпров'я (Наддніпрянщина))
Був гарний літній ранок. Сонце тільки піднялося над лісом. Заспівали, радіючи гарному новому дню, пташки. У цю пору в лісі прокидалося все: і дерева, і звірі, і метелики, і квіти, і бджоли. Проснувся на землі і маленький ка-штанчик. «Де я?» — подумав він. І тут же згадав, що вчора з дощем налетів сильний вітер, зірвав його з рідної гілки і кинув далеко від галявини, де ріс величезний старий каштан, що розкинув свою кропу мало не на півгалявини. Маленькому каштанчику стало дуже сумно. Його твердий голчастий кожушок від удару об землю розійшовся, і з проріхи виглядав коричневий бочок.
—  Треба шукати свою родину! Я не можу залишатися один! — вирішив малюк і покотився лісовою стежиною.
Уже десь опівдні він зустрів зайців. Каштанчик покотився до них і спитав велику сіру зайчиху:
— Дозвольте залишитися з вами. Мені дуже самотньо.
Мати зайчиха підійшла до нього, уважно роздивилась і відказала.
—  Ти подивись на себе! Ти весь у голках, можеш скривдити моїх зайчат, тому я не можу взяти тебе до нашої родини!
Така відповідь дуже засмутила маленького каштанчика, і він покотився далі.
Цього дня зустрів він і лисицю з лисенятами, велику сіру вовчицю з малими вовчатами, навіть ведмедицю з двома кумедними ведмежатами, але всі-всі проганяли його.
— Ти дуже колючий! Ми не хочемо з тобою жити!
Але під вечір, коли він уже не сподівався знайти собі родину, зустрів великого їжака. Це батько-їжак ніс своїм маленьким яблуко, що впало з лісової яблуні. Каштанчик уважно роздивився їжака і побачив, що він також весь укритий голочками.
— Невже я знайшов свою родину?! — подумав він. Підкотився до батька-їжака і запитав:
— Чи можу я залишитися з вами жити?
—  Звичайно,— поважно відповів їжак,— у нас мало місця, але ти можеш жити з нами, адже ти такий схожий на нас. Ти такий маленький, небезпечно залишатися самому в такому великому лісі.
З того часу минуло багато років. Родина їжаків стала ще більшою. Але їм було де жити і ховатися від негоди, адже на місці, де вони жили, виріс каштан. Велике дерево, розкинувши свої гілки, сховало багато їжакових родин від негоди. Каштан пам'ятав, що колись йому, малому, їжаки не відмовили в притулку і врятували від самотності. І через роки він віддячив їжаковій родині, подарувавши їм новий дім.
Ця відповідь дуже втішила маленького каштанчика, і він, щасливий, попрямував за їжаком до свого нового будинку.