13:41 Укр. мова 2. Урок № 25. Тверді і м'які приголосні звуки | |
Укр. мова 2. Урок 25 Тверді і м'які приголосні звуки. Позначення м'якості приголосних буквами і, я, ю, єМета: поглибити знання учнів про тверді та м'які приголосні звуки; розвивати зв'язне мовлення; виховувати патріотичні почуття. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Хвилинка каліграфи Щщ ще щі ощ Щу іщ щі ща щи що Щедро щиглик щука ящірка 2. Зоровий диктант Мама сердито стулила губи. День у квітні довше квітне. Моя подружка живе в Полтаві. Оля співає веселу пісеньку. Розцвіла калина на узліссі. 3. Вправи на повторення Що посієш, те й пожнеш. — Як ви розумієте зміст прислів'я? — Чим буква щ відрізняється від інших букв, що позначають приголосні звуки? — Яка ще буква завжди позначає два звуки? — Підкресліть у прислів'ї букву, що позначає м'який приголосний звук. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Приголосні звуки в українській мові можуть вимовлятися твердо і м'яко. Про те, як це позначається на письмі, піде розмова на цьому уроці. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 37-38) Вправа 1 — Виділіть слова і прочитайте прислів'я. Як ви його розумієте? — Прочитайте текст. Що ви дізналися з цього тексту? — Спишіть текст. Назвіть звуки в підкресленому слові. Поділіть це слово на склади для переносу. Вправо 2 — Прочитайте народну пісню. — До кого вона звернена? Про що просять голубоньку? — Спишіть народну пісню, вставляючи пропущені букви. — Які букви пропущені в підкреслених словах? — Як вимовляємо звуки перед пропущеними буквами? — Букви і, я, ю, є позначають м'якість попередніх приголосних звуків. — Випишіть назви квітів в абетковому порядку. — Спишіть останній абзац, уставляючи пропущені букви. 2. Первинне закріплення — Прочитайте скоромовку, виразно вимовляючи тверді та м'які приголосні звуки. Одинична — одиначка. Неабияка дивачка! Одиничці все однак, Що й сусіда — одинак! Фізкультхвилинка V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 1. Гра «Заміни звук» — Замініть тверді приголосні [д], [т], [н] м'якими [д'] [т'] [н']. Які слова утворилися? Дим {дім), багатий (багатій), порада (порадь), завод (заводь), дружний (дружній), тин (тінь), радити (радіти), полин (полинь), знати (зняти), дати (діти). 2. Гра «Звукові пари» — Прочитайте склади парами. ди — ді не — не лу — лю та — тя — Вимовте попарно приголосні звуки. — Як вони вимовляються? — Які букви підказали, що приголосні у другому стовпчику треба вимовляти м'яко? 3. Робота над загадками • Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко) • Попід лісом котилася діжа з тістом. (Місяць) • Ногами у воді зав'яз. Вода до пояса якраз. Він простягнувся над водою. Два береги з'єднав собою. (Міст) • Я веселенький звірок: Плиг з ялинки на дубок. (Білка) • У куточку поселивсь І мерщій обгородивсь. Сплів драбинки про запас. — Прошу, мухи, в гості вас! (Павук) — Запишіть відгадки, підкресліть букви, що позначають тверді приголосні звуки. VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ — Які букви ніколи не пишуть після букв, що позначають тверді приголосні звуки? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 37, вправа 3. — Спишіть перший абзац вправи 3. Зробіть звуковий аналіз виділених слів. | |