01:31 Укр. мова 2 кл. Урок 9. Ненаголошені голосні звуки [є] [и] | |
Укр. мова 2 кл. Урок 9. Ненаголошені голосні звуки [є] [и]Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати вміння щодо вимови голосних [є], [и] в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ {див. додаток на с. 14) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами з ненаголошеними голосними, у яких вимова не повністю відповідає написанню. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 75-76) Вправа 1 — Прочитайте вірш. Про який місяць року в ньому розповідається? — Зверніть увагу на підкреслене слово в першому реченні. У цьому слові наголошений звук [и]. Як вимовляється цей звук? — Наголошені звуки [є], [и] вимовляються чітко, виразно: степ, крила, числа, пера. — Прочитайте підкреслені слова в третьому реченні. У словах верб'і, листочок, деньочок голосні звуки [є], [и] ненаголошені. Ненаголошені звуки [є], [и] у вимові наближаються до [и], [є]; [ве"рбі], [лиесточок]. Вправа 2 — Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [є] та [и]. — Простежте, що потрібно зробити, щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [є], [и]. — Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [є], [и], треба змінити слова за зразком один — багато. Змінені слова називаємо перевірними. Наприклад: земля — землі, листок — листя. Перевірні слова — це ті слова, які допоможуть вам перевірити написання букв, що позначають ненаголошені звуки [є], [и]. Вправа З — Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [є], [и]. — Простежте, що потрібно зробити, щоб правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [є] та [и]. — Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [є], [и], треба дібрати слова-«родичі», у яких звуки [є], [и] є наголошеними. Наприклад: вишневий — вишня, шишкар — шишка. 2. Первинне закріплення — Прочитайте слова, правильно вимовляючи голосні звуки в ненаголо-шених складах. в[еи]рба з[ие]ма ст[еи]пи ч[ие]жі з[е"]мля ч[ие]сло Фізкультхвилинка V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 1. Робота над скоромовками — Прочитати вголос скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки. — Які голосні у ненаголошених складах вимовляються чітко? Які — нечітко? • Босий хлопець Сіно косить, Роса росить Ноги босі. • От Кіндрат, так Кіндрат! Зуб зламав об мармелад! 2. Робота в парах — Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко і обігріває землю. Алла Волкова — Випишіть з тексту три слова з наголошеним голосним у першому складі та три слова — у другому складі. Позначте наголос. 3. Вибірковий диктант — Прослухайте уважно скоромовку. Тигренятко з тигром-татом Тренувалися стрибати. — Запишіть слова, в яких голосні у ненаголошених складах вимовляються нечітко. (Тигренятко, тренувалися, стрибати) VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ — Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? Наведіть приклади. — Як вимовляються ненаголошені [є], [и]? Наведіть приклади. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 16, вправа 3. — Спишіть слова, вставляючи пропущені букви. Доберіть до них перевірні. | |