укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 25 » Укр. мова 2 клас. Урок 107. Мовні та немовні знаки
11:32
Укр. мова 2 клас. Урок 107. Мовні та немовні знаки

Укр. мова 2 клас. Урок 107. Мовні та немовні знаки

Мета: дати учням уявлення про мову як найважливіший засіб спілкування між людьми; розкрити деякі способи передачі інформації знаками; учити розрізняти найпростіші мовні і немовні знаки; закріплювати каліграфічні навички письма; ознайомити учнів з процесом розвитку мови, її знаковою природою; збагачувати словниковий запас; розвивати усне мовлення; виховувати любов до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї.

Хід уроку Укр. мова 2 клас. Мовні та немовні знаки
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Розвиток усного мовлення. Робота в парі
— Запитайте в сусіда по парті, як він провів вихідні дні?
— Розкажіть, що цікавого відбулося під час вашого відпочинку.
— Отже, за допомогою чого ви передавали свої думки і враження від проведеного відпочинку?
2.     Слово вчителя
— Правильно, за допомогою мови. Адже мова — одне з чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. Український народ має милозвучну, солов'їну, рідну українську мову. Вона має статут державної і є обов'язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати державну мову. Але чи завжди існувала мова?
Ні, не завжди.
III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—  Сьогодні ви дізнаєтеся про деякі способи передачі інформації знаками; будете вчитися розрізняти найпростіші мовні і немовні знаки.
IV.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Каліграфічна хвилинка
— Запишіть прислів'я. Поясніть його значення. 
Пише, як курка лапою.
— А чи вміє писати справжня курка? 
2.    Робота за підручником (с. 157)
Вправа 1
— Прочитайте виразно текст. Між ким відбувається розмова?
— Чи вміють тварини насправді розмовляти між собою так, як люди?
— Як же спілкуються між собою тварини?
— Про це ми дізнаємося, коли виконаємо наступну вправу.
Вправа 2
— Які сигнали подають тварини під час спілкування?
— Спишіть перший абзац, уставляючи пропущені букви.
— Підкресліть прийменники.
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова рятуйся.
3.     Цікаво знати! (див. додаток на с. 120)
4.     Гра «Іноземець»
—  Спілкуватися можна за допомогою жестів, міміки обличчя. Уявіть, що ви потрапили до іншої країни. Вас не розуміють, тому що ви не розмовляєте мовою цієї країни.
Спробуйте запитати за допомогою жестів, міміки: «Котра година?», «Як пройти до готелю, на море?..».
— Отже, пантоміміка — важливий інформаційний спосіб спілкування.
Фізкультхвилинка
5.     Розповідь учителя {див. додаток на с. 120)
6.     Продовження роботи за підручником (с. 157-158)
Вправо З
— А тепер час дізнатися, як виникли слова. У цьому нам допоможе легенда Л. Мовчун «Як ростуть слова».
— Що таке легенда? (Легенда — казкове оповідання про певні події, життя людей.)
— Об'єднайтеся в групи. Прочитайте легенду. Дайте відповіді на питання.
— Яке плем'я жило багато років тому? Чому їх так називали?
— Хто жив за високим кам'яним забором? Чому її називали чарівницею?
— Що запропонувала бабуся Мова хлопчику?
— Що подарувала бабуся Мова людям, які не вміли розмовляти?
Вибіркове списування
— Спишіть виділені речення.
— Поясніть, як ви розумієте зміст останнього речення.
7.     Гра «Розсипанка»
Вправа 4
—  «Зберіть» і запишіть речення із розсипаних слів.
— Відшукайте ці речення в тексті вправи 3.
8.     Гра «Маски»
Діти працюють у парах, кожному учаснику пропонується: зобразити за допомогою міміки горе, біль, радість.
Інший учасник повинен визначити, що означає вираз обличчя співрозмовника. Потім діти міняються ролями.
V. Підсумок уроку. Укр. мова 2 клас. Мовні та немовні знаки
— Про що дізналися сьогодні на уроці?
— Що спонукало людей до створення мови?
— А для чого нам потрібна мова?
Щоб розумними й мудрими стати, Треба рідну мову знати.
VI.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С 158.
— З'єднайте частини прислів'їв. Запишіть їх у зошит.

ДОДАТОК ДО УРОКУ 
3.    Цікаво знати!
— Небезпідставним є твердження, що ми живемо у світі знаків. Дзвінок будильника вранці — сигнал того, що час прокидатися. Червоне світло світлофора — знак заборони переходити вулицю, зелений — знак дозволу. Дорогою до школи ви зустрічаєте друга, кивком голови вітаєтеся з ним чи тиснете йому руку — це знак поваги, прихильного ставлення до нього. У їдальні ви розплачуєтеся грошовими знаками. А якщо додати до цього різні вивіски на громадських чи торговельних закладах, стрілки, що вказують на рух чи місцезнаходження чогось, різні схеми і графіки, з якими кожного дня доводиться стикатися, то все це засвідчує велику роль різних знакових систем у нашому повсякденному житті.
5.    Розповідь учителя
—  Було це дуже давно. Люди жили в печерах. Але спочатку в печерах жили ведмеді. Пройшло багато років і люди виселили ведмедів з печер і оселилися в них самі. Побачили люди на стінах своїх нових осель якісь таємничі знаки. Як виявилося, нічого таємничого в цих знаках не було. Це були подряпини, які залишили ведмеді, коли гострили свої кігті об стіни печер. Люди зрозуміли, що на рівній поверхні можна надряпати якесь зображення. З того часу і почала виникати на планеті писемність. Але за допомогою малюнка неможливо було розповісти про все. Виникла необхідність у буквах. Перші букви були незвичайні: літери-малюнки. Наприклад, малюнок лева означав букву «ел», орла — букву «о». Минуло багато років, доки люди замінили складні малюнки буквами.