укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 27 » Укр. мова 2 клас. Урок 15. Визначення наголосу в словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам'ятати
17:56
Укр. мова 2 клас. Урок 15. Визначення наголосу в словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам'ятати

Укр. мова 2 клас. Урок 15. Визначення наголосу в словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам'ятати 

Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати навички вимови голосних є, и, о в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості.

Хід уроку Укр. мова 2 клас. Визначення наголосу в словах
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Перевірка домашнього завдання (с. 24, вправа 61)
—  Назвіть у словах першого речення наголошені голосні звуки.
2.     Вправи на повторення
Робото в групах
—  Підкресліть слова, в яких тільки два склади.
Павук, заєць, веселка, лісник, дорога, букварі, бабка, конвалії, бесіда, учні, огорожа, баян.
—  Прочитайте слова, розподіліть їх за алфавітним порядком, в цьому самому порядку запишіть номери цих слів у зошиті.
1-ша група: 1) пенал; 2) буквар; 3) книга; 4) лінійка; 5) учень. Запис у зошитах: 2; 3; 4; 1; 5.
2-га група: 1) олівець; 2) портфель; 3) ножиці; 4) азбука; 5) щоденник. Запис в юши шах: 4; 3; 1; 2; 5.
— Яке слово «зайве» у кожній групі слів? Чому? {За кількістю складів.)
III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—  Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами, наголос у яких треба запам'ятати.
IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1.    Робота за підручником (с 25-26)
Вправа 62
Учні читають загадки, знаходять потрібне слово в довідці. Записують слова-відгадки, ставлячи наголос.
Вправа 63
Учні читають текст, правильно наголошуючи виділені слова.
— Де можна побачити багато вишитих рушників?
—  Що прикрашають вишитими рушниками? Де їх використовують?
—  Яких тільки узорів немає на рушниках! Але найбільше вишивальниці в Україні використовували нитки якого кольору? (Червоного і чорного.)
Слухання пісні про рушник.
—  Що означає чорний колір? (Журба, смуток)
—  А червоний? (Любов і кохання)
—  І донині на весіллях, щоби бути щасливими, за народним звичаєм, стають на вишитий рушник.
—  Ще раз прочитайте виділені слова, правильно їх наголошуючи.
Учні списують перші два речення, підкреслюють виділені слова, позначають наголос.
Візьміть до уваги!
В українській мові є й інші слова, які можна вимовляти по-різному. Наприклад: помилка і помилка, завжди і завжди, усмішка і усмішка.
Вправа 64
Учні читають й запам'ятовують, як вимовляються і пишуться словникові слова.
Спочатку списують слова з наголошеним першим складом, потім — з другим, далі — з третім. Наголошені склади підкреслюють. (Дрова, столяр, шофер, дочка, старий, новий, український, одинадцять, чотирнадцять)
Вправа 65
Учні читають і відгадують загадку. Записують відгадку. (Дятел) Підкреслюють букву, якою позначено ненаголошений голосний звук.
—  Уважно стежте й запам'ятовуйте, як треба проводити звуковий аналіз слова (с. 26).
—  Тепер завжди звуковий аналіз будемо проводити у такій послідовності, тому постарайтеся її запам'ятати.
2.    Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас.
Два — присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати.
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати.
Може вже відпочивати.
V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток на с. 40)
VI.  Підбиття підсумків. Укр. мова 2 клас. Визначення наголосу в словах
—  Назвіть слова, наголос у яких ви вивчили на уроці.
VII.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 26, вправа 66.

ДОДАТОК ДО УРОКУ 
1.     Слухання вірша
—  Прослухайте вірш і запам'ятайте різницю у наголошенні російських та українських слів.
Українську нашу мову
І російське братнє слово
Ми вивчаєм залюбки.
Дуже мовці ми близькі,
Та закон у кожній свій.
Непорушний і міцний.
Ти про нього пам'ятай.
Будь уважним, розрізняй:
Верба кажуть по-російські,
А верба — по-україиськІ.
Українці кажуть кремінь.
Ще ім'я, й петля і ремінь.
У Росії ж це кремень.
Петля, ймя і ремень.
Столяр ми вживаєм слово,
А столяр — в російській мові.
В нас тонкий, у них же — тонкий.
Наш дзвінкий, у них же — звбнкий.
їхній новий, наш — новий,
їхній старий, наш старий.
Дочка в них, у нас — дочка.
Ось різниця тут яка!
(З живого джерела)
2.     Виконання практичного завдання
—  Поставте наголос у словах. Верба — верби — на вербі. Дочка — дочки — дочці.
Дерево — дерева — деревце (деревце). Подруга — подруги — подрузі.