17:56 Укр. мова 2 клас. Урок 15. Визначення наголосу в словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам'ятати | |
Укр. мова 2 клас. Урок 15. Визначення наголосу в словах. Робота зі словами, наголос у яких треба запам'ятатиМета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати навички вимови голосних є, и, о в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості. Хід уроку Укр. мова 2 клас. Визначення наголосу в словах I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання (с. 24, вправа 61) — Назвіть у словах першого речення наголошені голосні звуки. 2. Вправи на повторення Робото в групах — Підкресліть слова, в яких тільки два склади. Павук, заєць, веселка, лісник, дорога, букварі, бабка, конвалії, бесіда, учні, огорожа, баян. — Прочитайте слова, розподіліть їх за алфавітним порядком, в цьому самому порядку запишіть номери цих слів у зошиті. 1-ша група: 1) пенал; 2) буквар; 3) книга; 4) лінійка; 5) учень. Запис у зошитах: 2; 3; 4; 1; 5. 2-га група: 1) олівець; 2) портфель; 3) ножиці; 4) азбука; 5) щоденник. Запис в юши шах: 4; 3; 1; 2; 5. — Яке слово «зайве» у кожній групі слів? Чому? {За кількістю складів.) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами, наголос у яких треба запам'ятати. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с 25-26) Вправа 62 Учні читають загадки, знаходять потрібне слово в довідці. Записують слова-відгадки, ставлячи наголос. Вправа 63 Учні читають текст, правильно наголошуючи виділені слова. — Де можна побачити багато вишитих рушників? — Що прикрашають вишитими рушниками? Де їх використовують? — Яких тільки узорів немає на рушниках! Але найбільше вишивальниці в Україні використовували нитки якого кольору? (Червоного і чорного.) Слухання пісні про рушник. — Що означає чорний колір? (Журба, смуток) — А червоний? (Любов і кохання) — І донині на весіллях, щоби бути щасливими, за народним звичаєм, стають на вишитий рушник. — Ще раз прочитайте виділені слова, правильно їх наголошуючи. Учні списують перші два речення, підкреслюють виділені слова, позначають наголос. Візьміть до уваги! В українській мові є й інші слова, які можна вимовляти по-різному. Наприклад: помилка і помилка, завжди і завжди, усмішка і усмішка. Вправа 64 Учні читають й запам'ятовують, як вимовляються і пишуться словникові слова. Спочатку списують слова з наголошеним першим складом, потім — з другим, далі — з третім. Наголошені склади підкреслюють. (Дрова, столяр, шофер, дочка, старий, новий, український, одинадцять, чотирнадцять) Вправа 65 Учні читають і відгадують загадку. Записують відгадку. (Дятел) Підкреслюють букву, якою позначено ненаголошений голосний звук. — Уважно стежте й запам'ятовуйте, як треба проводити звуковий аналіз слова (с. 26). — Тепер завжди звуковий аналіз будемо проводити у такій послідовності, тому постарайтеся її запам'ятати. 2. Фізкультхвилинка Всі піднесли руки — раз! На носках стоїть весь клас. Два — присіли, руки вниз, На сусіда подивись. Раз! — і вгору, Два! — і вниз, На сусіда подивись. Будем дружно ми вставати. Щоб ногам роботу дати. Раз — присіли, два — піднялись. Хай мужніє ваше тіло. Хто старався присідати. Може вже відпочивати. V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток на с. 40) VI. Підбиття підсумків. Укр. мова 2 клас. Визначення наголосу в словах — Назвіть слова, наголос у яких ви вивчили на уроці. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 26, вправа 66. ДОДАТОК ДО УРОКУ 1. Слухання вірша — Прослухайте вірш і запам'ятайте різницю у наголошенні російських та українських слів. Українську нашу мову І російське братнє слово Ми вивчаєм залюбки. Дуже мовці ми близькі, Та закон у кожній свій. Непорушний і міцний. Ти про нього пам'ятай. Будь уважним, розрізняй: Верба кажуть по-російські, А верба — по-україиськІ. Українці кажуть кремінь. Ще ім'я, й петля і ремінь. У Росії ж це кремень. Петля, ймя і ремень. Столяр ми вживаєм слово, А столяр — в російській мові. В нас тонкий, у них же — тонкий. Наш дзвінкий, у них же — звбнкий. їхній новий, наш — новий, їхній старий, наш старий. Дочка в них, у нас — дочка. Ось різниця тут яка! (З живого джерела) 2. Виконання практичного завдання — Поставте наголос у словах. Верба — верби — на вербі. Дочка — дочки — дочці. Дерево — дерева — деревце (деревце). Подруга — подруги — подрузі. | |