09:51 Укр. мова 2 клас. Урок № 43. Лексичне значення слова. Розвиток уявлення про те, що слово служить для називання предмета, якості, дії | |
Укр. мова 2 клас. Урок 43 Лексичне значення слова. Розвиток уявлення про те, що слово служить для називання предмета, якості, діїМета: розширити уявлення учнів про те, що слово служить для називання предмета, якості, дії; вчити користуватися тлумачним словником, складати і записувати речення; розвивати зв'язне мовлення учнів; поповнювати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання 2. Хвилинка каліграфії — Відгадайте, що це. Неправильність у написанні, у підрахунках, неправильний учинок, дія. — Поділіть слово помилка на склади. Напишіть каліграфічно. По мил ка помилка У мого сусіда Гриця Є помилка-мандрівниця. Г. Бойко 3. Робота над загадкою • Я є у п'явці, у в'юні, Але в воді мене немає. Я є у риб'ячій сім'ї, Скажіть, хіба таке буває? {Апостроф) — Пригадайте правило написання апострофа. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ Дзвенить струмочком рідна мова. Тут треба так багато знати. Усі слова знайомі в ній. З дитинства правила учить. Але писати кожне слово На все життя запам'ятати У мові правильно зумій. І мову понад все любить. — Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови. Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу. Прочитайте, як він називається. Вправо «Мікрофон» — Як ви вважаєте, що ми будемо вивчати в цьому розділі? {Діти висловлюють свої припущення.) IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 60-67) Вправо 1 — Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається? Що робить слово? Яке воно? — Спишіть текст. Вимовте звуки у виділеному слові. Вправо 2 — Прочитайте текст. На яке запитання немає відповіді? — Про що йдеться у підкресленому реченні? Спишіть другий абзац. — Прочитайте слово в нижній частині піскового годинника. Складіть речення з цим словом. Запишіть. Заучування правила. 2. Фізкультхвилинка 3. Словникова робота Будь уважним! — Закресліть літери ч, з. Є, у. Запишіть утворене слово. Чзпеурчєеудчзмзчеуєт (Предмет) — Поділіть слово предмет на склади. Назвіть наголошений склад. 4. Продовження роботи за підручником Вправа З — Прочитайте вірш. Ознайомлення з тлумачним словником У перекладі з латини слово словник означає «колекція слів*. Словники бувають мовні та енциклопедичні. Відомий французький письменник Франц писав: «Словники — всесвіт в алфавітному порядку. Якщо замислитися, словник — це книга всіх книг, з якої здобувають нові знання». Словники виникли дуже давно. В Україні словники «незрозумілих слів» з'явилися ще за часів Київської Русі, у ХНІ ст. Спочатку слова розміщувалися без особливої послідовності, але з XII ст., згідно із алфавітом, їх почали називати «азбуковниками». Значення слів пояснює тлумачний словник. — Попрацюємо з тлумачним словником. Подивимося, що означає слово словник. Будьте уважні, я шукаю слова на букву с, друга буква л, о, в, н... Робота в групах — У тлумачних словниках знайдіть, що означають слова саджанець і серпанок. Зверніть увагу: перше слово має одне значення, а друге — два значення. Отже, у нашій мові є слова, що мають одне або кілька значень. ДИВНІ СЛОВА Є такі слова на світі, Косу дівчина плете. Схожі, як близнята-діти. На косі трава росте. Слово чуєш, а не знаєш, Пляж найкращий на косі. Що це слово означає. Поки ще трава в росі. Якщо ж схочеш зміст узнати, Із косою йде на косу. Треба речення складати: Хлопець той, що сіно косить. А. Свашенко — Знайдіть у вірші слова, які мають кілька значень. Складіть і запишіть речення з цими словами. V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ — Про що ми сьогодні говорили? — Які нові знання отримали? VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 61. — Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. — Розгляньте малюнок. Що лежить на скатертині? Запишіть одним словом. | |