21:47 Укр. мова 2 клас. Урок 47. Поняття про мову. Українська мова — державна мова України | |
Укр. мова 2 клас. Урок 47. Поняття про мову. Українська мова — державна мова УкраїниМета: розширити уявлення учнів про мову як найважливіший скарб українського народу, про існування різних мов; вчити спостерігати за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах; розвивати усне мовлення учнів, каліграфічні навички письма; виховувати любов до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї. Хід уроку Укр. мова 2 клас. Поняття про мову I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА Урок почнемо без зупинки З каліграфічної хвилинки УуУуурукский Україна український — Що означає кожне слово? — Назвіть голосні звуки в слові Україна. — Поділіть на склади слово український. — Які мови ви ще знаєте? III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ — Утворіть словосполучення. росіяни українська французи англійська українці французька англійці російська — Складіть речення з однією парою слів на вибір. — Який висновок можна зробити зі складених вами речень? (Кожний народ має свою мову.) IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні ми з'ясуємо поняття рідна мова, ознайомимось із мовами, спорідненими з українською мовою. Дізнаємось про слова, що нагадують нам про історичне минуле нашого народу. V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Бесіда — Чи можуть росіяни розмовляти англійською мовою? — А українці — французькою? — Чи можна вважати ці мови їх рідними мовами? Чому? — А яка мова для них рідна? — У чому полягає різниця між рідною і нерідною мовами? — Назвіть свою рідну мову. Як ви до неї ставитеся? — А як ви будете ставитися до мови інших народів? Чому? 2. Робота за підручником (с. 70, вправа 187) — Прочитайте текст. Про що ви дізналися з тексту? — Які мови є близькими до української мови? (Російська, білоруська) — Як ви гадаєте, чому? 3. Подорож до слов'янської родини 4. Спостереження за звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах (с. 70, вправа 188) — Прочитайте текст- Що цікавого дізналися? — Назвіть зображені предмети. Дізнайтеся, як вони називаються в інших мовах. — Запишіть назви овочів у тій послідовності, як вони зображені. (Картопля, цибуля, огірок, буряк) — Поставте знак наголосу в цих словах. — Чи можна вважати, що ці слова записані за алфавітом? Чому? 5. Фізкультхвилинка 6. Продовження роботи за підручником (с. 71) Вправа 189 — Прочитайте виразно текст. — У якій країні ми живемо? Як зветься наша мова? Як ми ставимося до рідної мови? — Яка мова є державною мовою України? — Спишіть каліграфічно останнє речення. Вправа 190 (робота в групах) Кожна група записує своє висловлювання і пояснює його зміст. 1 ша група пояснює зміст першого висловлювання; 2 га група — зміст другого висловлювання; Зтя група — зміст третього висловлювання; 4-та група — зміст четвертого висловлювання. — Як ви розумієте значення слова скарб? — Прочитайте пояснення з підручника на с. 74. Висновок. Найбільший скарб українського народу — це його рідна мова. 7. Старі й нові слова в українській мові (див. Додаток на с. 56) VI. Підбиття підсумків. Укр. мова 2 клас. Поняття про мову — Що цікавого дізналися на уроці? — Які мови є спорідненими до української мови? — Як потрібно ставитись до своєї мови? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 71-72, вправа 191, завдання 1, 2, 3. ДОДАТОК ДО УРОКУ 1) Розповідь учителя. — На земній кулі існує багато мов (понад 5 тисяч), які за своїм походженням поділяються на сім'ї, а ті, у свою чергу,— на групи. Одна з найвідо-міших мовних сімей — індоєвропейська. До неї входять такі групи мов: романська, германська, слов'янська та інші. 2) Робота з дидактичним матеріалом. — Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається? Назвіть слова, спільні для слов'янських мов. Велика й могутня слов'янська родина. Колись у слов'ян була мова єдина. З тих давніх часів до сьогоднішніх днів Дійшли до нас групи однакових слів. Послухай шумить українська верба, І верба російська, й болгарська врьба, І всжба у Польщі» і чеська врба, І сербська врба, й білоруська вярба. А.Свашенко — Розгляньте слов'янське «Мовне дерево». (Малюнок — на дошці.) — Які три основні гілки бачимо на мовному дереві? — До якої групи належить українська мова? — Які ще мови входять до східнослов'янської групи мов? 1) Розповідь учителя. — Наша мова постійно розвивається. З появою нових предметів з'являються і нові слова. А назви тих предметів, які вже віджили або були замінені іншими, поступово виходять з ужитку. Наприклад, в давні часи в жнива люди користувалися жаткою, молотаркою, віялкою. У наш час ці машини замінили комбайном. Старі слова вийшли з ужитку, їх замінило нове слово. 2) Гра «З якої професії?». — Назвіть, з якої професії прийшли в життя подані прислів'я та приказки. • Куй залізо, поки гаряче. (Коваль) • Жартуй глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар) • Порожня бочка говорить, а повна мовчить. (Бондар) — Це старі слова. — Хто керує автомобілем? (Шофер) — Це слово прийшло до нас із французької мови. Воно належить до нових слів, хоч ми до нього вже звикли. З французької мови до нас також прийшло слово телевізор (теле — «далеко», візор — «той, хто бачить»). У наше мовлення повертаються слова, які нагадують про історичне минуле України. Це слова, пов'язані з козацтвом: гетьман, булава. Запорізька Січ. — Виконуючи домашню вправу, ви ознайомитеся зі значенням слова козак. | |