14:21 Укр. мова 2 клас. Урок № 53. Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей. Уживання імен у формі звертання | |
Укр. мова 2 клас. Урок 53 Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей. Уживання імен у формі звертанняМета: закріплювати вміння учнів розрізняти поняття: «ім'я», «по батькові», «прізвище»; користуватися правилом написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова — назви предметів; вчити вживати імена у формі звертання; розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах; виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання — Прочитайте записані вами прізвища, імена та по батькові ваших рідних. 2. Хвилинка каліграфи В В Вв вт ва ов в дз дзь об дзьобик Ведмідь прокинувсь волохатий, І все старому невтямки: Чому, неначе пташенята. Розкрили дзьобики бруньки? — Поясніть значення слова невтямки. — Доберіть до нього синоніми. — Чи є слова, вжиті в переносному значенні? — Поясніть правопис слова розкрили. — Назвіть звуки у слові дзьобики. III. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота за підручником (с. 76-77) Вправа 7 — Прочитайте вірш. — Людей, які мають однакові імена, називають тезками. — Вимовте імена дітей. Хто з дітей був тезками? Зверніть увагу на виділене слово. Ще назва річки.) — Підкреслене слово поділіть для переносу. Вимовте звуки, назвіть букви в цьому слові. — Випишіть імена хлопчиків. — Чи є у вашому класі діти з такими іменами? — Прочитайте! Подивіться лиш, хлоп'ята, на луги. Тезки ваші ось — васильки навкруги, Миколайчики й петрові батоги. — Чи зрозуміли ви, як звуть хлоп'ят, до яких звертається поет? Запишіть їхні імена. Хто найкраще виконає завдання? {Допомога слабким — картки-підказки. Оформляйте роботу так: тезки: Василечки, Миколайчики^ Пе трики. Взаємоперевірка за допомогою світлофора.) — Що можна сказати про виділені слова? Чому вони написані з малої букви? — Як називають людей, які мають однакові імена? {Тезки) — Чи є тезки в нашому класі? Тезки, вийдіть до дошки. Цікаво знати! Найпоширеніше чоловіче ім'я в Україні — Іван, а жіноче — Ганна. (З книги «Україна в цифрах і фактах») 2. Фізкультхвилинка 3. Продовження роботи за підручником Вправа 2 — Прочитайте імена хлопчиків та дівчаток. Зверніться до них. Запишіть за зразком. — Прочитайте. — Запишіть ім'я дитини і по батькові. Вправа З — Прочитайте. — Спишіть текст, уставляючи слова з довідки. — Поясніть правопис уписаних слів. 4. Гра «Загубилась буква» — Уставте пропущені букви, запишіть імена. ..етяна ..ндрій ..лена ..икола ..рина ..аксим ..офія ..митро ..настасія ..остянтин ..аталія ..гор — Чиї імена записані в першому стовпчику? А в другому? 5. Мовна загадка Діда звуть Микола Якович. Його внука — Максим Дмитрович. Як звуть онукового батька? — Запишіть свою відповідь. Складіть подібну загадку. 6. Будь дослідником! — Спробуємо дослідити, як утворилися прізвища. Деякі прізвища утворилися від імен людей (Ільїн: від якого імені? Ілля. Не тренко, Василенко?) Назв професій (Паламар: церковний служитель. Коваленко, Ткаченко?) Явищ природи (Мороз, Вітренко?) Назв тварин (Вовк, Заєць, Голуб?) Особливостей людей (Тихонька, Рудей, Тихов?) Продуктів (Крупко: від якого продукту? (Крупа), Олійник — олія, Паскар паска, Твердохліб твердий хліб.) Предметів (Топорков, Лопатько?) — Прізвища винахідників часто ставали назвами їхніх винаходів. Це: Браунінг — марка пістолета. Дизель — двигун внутрішнього згорання, що працює на рідкому паливі. Рентген — промінь, що просвічує людський організм. IV. ПІДСУМОК УРОКУ — Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей? — Що найбільше запам'яталося з сьогоднішнього уроку? V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 77. Завдання після вправи 3. | |