укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 16 » Укр. мова 2 клас. Урок № 53. Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей. Уживання імен у формі звертання
14:21
Укр. мова 2 клас. Урок № 53. Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей. Уживання імен у формі звертання

Укр. мова 2 клас. Урок 53  Уживання великої букви в іменах, по батькові та прізвищах людей. Уживання імен у формі звертання


Мета: закріплювати вміння учнів розрізняти поняття: «ім'я», «по батькові», «прізвище»; користуватися правилом написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова — назви предметів; вчити вживати імена у формі звертання; розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах; виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро.

Хід уроку
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Перевірка домашнього завдання
— Прочитайте записані вами прізвища, імена та по батькові ваших рідних.
2.     Хвилинка каліграфи
В В Вв вт ва ов в дз дзь об дзьобик
Ведмідь прокинувсь волохатий, І все старому невтямки: Чому, неначе пташенята. Розкрили дзьобики бруньки?
— Поясніть значення слова невтямки.
— Доберіть до нього синоніми.
— Чи є слова, вжиті в переносному значенні?
— Поясніть правопис слова розкрили.
— Назвіть звуки у слові дзьобики.
III.   ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1.    Робота за підручником (с. 76-77)
Вправа 7
— Прочитайте вірш.
— Людей, які мають однакові імена, називають тезками.
— Вимовте імена дітей. Хто з дітей був тезками? Зверніть увагу на виділене слово. Ще назва річки.)
—  Підкреслене слово поділіть для переносу. Вимовте звуки, назвіть букви в цьому слові.
— Випишіть імена хлопчиків.
— Чи є у вашому класі діти з такими іменами?
—  Прочитайте!
Подивіться лиш, хлоп'ята, на луги. Тезки ваші ось — васильки навкруги, Миколайчики й петрові батоги.
—  Чи зрозуміли ви, як звуть хлоп'ят, до яких звертається поет? Запишіть їхні імена. Хто найкраще виконає завдання? {Допомога слабким — картки-підказки. Оформляйте роботу так: тезки: Василечки, Миколайчики^ Пе трики. Взаємоперевірка за допомогою світлофора.)
— Що можна сказати про виділені слова? Чому вони написані з малої букви?
— Як називають людей, які мають однакові імена? {Тезки)
— Чи є тезки в нашому класі? Тезки, вийдіть до дошки.
Цікаво знати!
Найпоширеніше чоловіче ім'я в Україні — Іван, а жіноче — Ганна. (З книги «Україна в цифрах і фактах»)
2.     Фізкультхвилинка
3.     Продовження роботи за підручником
Вправа 2
— Прочитайте імена хлопчиків та дівчаток. Зверніться до них. Запишіть за зразком.
— Прочитайте.
— Запишіть ім'я дитини і по батькові.
Вправа З
— Прочитайте.
— Спишіть текст, уставляючи слова з довідки.
— Поясніть правопис уписаних слів.
4.     Гра «Загубилась буква»
— Уставте пропущені букви, запишіть імена.
..етяна                  ..ндрій
..лена                   ..икола
..рина                   ..аксим
..офія                   ..митро
..настасія             ..остянтин
..аталія                ..гор
— Чиї імена записані в першому стовпчику? А в другому?
5.     Мовна загадка
Діда звуть Микола Якович. Його внука — Максим Дмитрович. Як звуть онукового батька?
—  Запишіть свою відповідь. Складіть подібну загадку.
6.     Будь дослідником!
— Спробуємо дослідити, як утворилися прізвища.
Деякі прізвища утворилися від імен людей (Ільїн: від якого імені? Ілля. Не тренко, Василенко?)
Назв професій (Паламар: церковний служитель. Коваленко, Ткаченко?) Явищ природи (Мороз, Вітренко?) Назв тварин (Вовк, Заєць, Голуб?)
Особливостей людей (Тихонька, Рудей, Тихов?)
Продуктів (Крупко: від якого  продукту?   (Крупа),  Олійник  —  олія, Паскар      паска, Твердохліб      твердий хліб.) Предметів (Топорков, Лопатько?)
— Прізвища винахідників часто ставали назвами їхніх винаходів. Це: Браунінг — марка пістолета.
Дизель — двигун внутрішнього згорання, що працює на рідкому паливі. Рентген — промінь, що просвічує людський організм.
IV.   ПІДСУМОК УРОКУ
— Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?
— Що найбільше запам'яталося з сьогоднішнього уроку?
V.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 77. Завдання після вправи 3.