укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Жовтень » 3 » Укр.мова 6 кл. Урок 16. Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми
12:52
Укр.мова 6 кл. Урок 16. Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми

Укр.мова 6 кл. Урок 16. Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми

Мета:
- навчальна: дати поняття про активну й пасивну лексику української мови;
- розвивальна: розширювати лінгвістичний кругозір шестикласників;
- виховна: виховувати шанобливе ставлення до слова. Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис. МіжпредметнІ зв'язки: мова, література, історія. Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Активна і пасивна лексика української мови
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Спостереження над мовою твору
► Виразно прочитайте вірш. Яка його основна думка? Чи всі слова вірша для вас є звичними?
слово
Зустрілося слово, спинилося слово: полюби мене кленово.
Даленіло в степу, мерехтіло, як мрево: полюби мене тополево.
Блукало в гаю і гукало невпинно: полюби мене черемшинно.
Зникало назавжди й приходило знову: полюби мене калиново.
Наді мною тепер, наді мною, як небо: полюби мене вишнево!
І. Сокульський
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV.  ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Мовознавчий аналіз
►  Запишіть речення. Поясніть значення виділених слів. Чи є вони активно вживаними?
1.  Багато спудеїв духовних семінарів піїтами були, народ оспівували по-своєму. 2. Верига, в святковому жупані червоного сукна, біля каганця читав святе письмо, переписане од руки (П. Па?іч).
2. Робота з текстом
►  Прочитайте речення. Які нові слова (неологізми) в них стали загальновживаними, а які є авторськими? Одне-два речення запишіть у зошити.
1.  Любим сидів за портативним електролічильним апаратом, який до винаходу лічильних машин з електронного пам'яттю здавався чудом техніки (М. Руденко).
2. Весна, весна! Яка блакить, який кругом прозор! Садками ходить брунькоцвіт, а в небі — злотозор.
П. Тичина
3. І стежив я, і я веснів: 
Акордились планети.
П. Тичина
4. Мріяла ген над нами 
Зоревійна путь
П. Усенко
2. Переказ
Послухайте текст. Перекажіть його. Запишіть під диктовку, що таке архаїзми, історизми І неологізми в українській мові.
Лексична система української мови весь час розвивається. Однак її основне ядро характеризується стійкістю. До нього належать назви родинних стосунків, частин організму людини і тварини, назви птахів, рослин, предметів, почуттів, дій, ознак, числові поняття тощо. Це слова загальновживані. Вони складають активну лексику мови.
Крім цього, є слова, користування якими обмежене або територією, або часом, або професією. Такі слова здебільшого належать до неактивного (пасивного) словника. До них відносяться, наприклад, застарілі слова (архаїзми, історизми) і неологізми.
Архаїзми (грецьк. стародавній) — старі назви, які в сучасній мові замінені іншими: баян — співець, уста — губи, ректи — говорити, вельми — дуже.
Історизми — назви предметів, які зникли із життя суспільства: кольчуга, князь, поміщик, соха, ступа.
До пасивного словника, як правило, належать і неологізми (гр. новий) — нові слова, на позначення нових реалій, що виникли в процесі розвитку суспільного життя. Згодом більшість із них стають загальновживаними: космодром, радіотелемеханіка, відеомаг-нітофон, інтернет.
Багато неологізмів створюються в художніх текстах. Це авторські неологізми. Вони не набувають загальновживаного характеру, але у своїх текстах забезпечують їх образність (лірити, трояндо-шовково (П. Тичина), дипломатити, залізно (М. Рильський), ясінь, гречінь (А. Малишко), під небес ність, заокеанець, всніжити, заиіов-ковитися (М. Стельмах) й ін.).
Архаїзми, історизми і неологізми виконують стилістичну роль.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Запис і лексичний аналіз речень на дошці і в зошитах
► Назвіть слова активної і пасивної лексики.
1. Йшли списники, мечники, лучники, сховавши в колчани рій бистрих стріл — разючий дощ війни (М. Бажай). 2. ...Як бувало во дні они, возвисили свій Божий глас; Німим отверзуться уста ... (Т. Шевченко) 3. І так щодня, щовечора, щоранку. Так щодуші! — мигтять у всі кінці (Л. Костенко).
2. Робота за підручником 
► Прочитайте теоретичний матеріал з теми уроку. Виконайте практичні вправи.
VI.  СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Обмін інформацією
? Яка лексика української мови називається активною? т Назвіть групи пасивної лексики.
т У яких стилях мовлення частіше зустрічається пасивна лексика?
2.Групування
►  Випишіть в одну колонку архаїзми, в другу — історизми, в третю — неологізми.
Шаровари, аероплан, очіпок, гетьман; розкрилено, сонцебриз-ний, акордитись; град, страж, вої (воїн), ланіти (щоки).
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. 
Укр.мова 6 кл. Активна і пасивна лексика української мови
1.  Коментування й оцінювання роботи учнів на уроці вчителем
2. Рефлексія
Що сподобалось на уроці? Як плануєте працювати над словом у подальшому навчанні та упродовж життя?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
►  Теоретичний матеріал і практичні завдання за підручником.