укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Жовтень » 1 » Укр.мова 6 кл. Урок 6. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні
13:45
Укр.мова 6 кл. Урок 6. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні

Укр.мова 6 кл. Урок 6. Складне речення. Розділові знаки в складному реченні

Мета: 
- навчальна: поглибити знання, уміння і навички з теми уроку; 
- розвивальна: розвивати вміння дотримувати грамотності та доцільності використання мовних (синтаксичних) одиниць; 
- виховна: виховувати готовність шанувати багатство, синтаксичне зокрема, української мови. Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис і пунктуація, культура мовлення. Міжпредметні зв'язки: мови українська та російська, література, культура. 
Тип уроку: систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Зміст
ПЕРЕБІГ УРОКУ. Укр.мова 6 кл. Складне речення
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Фронтальна перевірка домашнього завдання
2. Гра «Хто швидше»
►  Із двох простих речень, записаних на дошці, використовуючи сполучники, утворіть складні і запишіть їх у зошити. Підкресліть головні члени речення. Які розділові знаки ви поставили? 1.1 літо минуло. Осінь прийшла і листям пожовклим всі стежки
покрила (і). 2. Я люблю їздити на поле. Ниви зеленіють і хвилюються дружними сходами жита (коли).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Письмо по пам'яті
►  Послухайте текст. Почитайте його і запам'ятайте. Запишіть но нам'яті. Підкресліть головні члени речення. Які речення ви записали — прості чи складні? Обґрунтуйте свою відповідь. Поясніть, які знаки ви поставили.
Текст 1
ЗОРЕ МОЯ ВЕЧІРНЯЯ Зоре моя вечірняя, Зійди над горою. Поговорим тихесенько В неволі з тобою. Розкажи, як за горою Сонечко сідає. Як у Дніпра веселочка Воду позичає.
Т. Шевченко
Текст 2
О мово рідна! їй гаряче віддав я серце надарма. 
Без мови рідної, юначе, й народи нашого нема (В.Сосюра).
2. Робота з текстом
►  Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання, т Що називається складним реченням?
т Чим з'єднуються між собою в ньому прості речення?
Два і більше простих речень, між якими існують змістові зв'язки, виражені лексично і граматично та (або) інтонаційно, називаються складним реченням. Зв'язок між простими реченнями в складному є лексико-граматичним (сполучниковим), якщо він виражений морфологічними засобами — сполучниками та сполучними словами; зв'язок є тільки інтонаційним (безсполучниковим).
Складні речення будуються на основі граматичних зв'язків двох типів — сурядного і підрядного. Відповідно є два типи складних речень — складносурядні і складнопідрядні.
Наприклад: 1. Ліс кінчився, і перед нами раптом розгорнулася велична гірська панорама. 2. Хороші у степу отакі хвилини, коли зберуться всі разом і непомітно за розмовою почнуть пісню. 3. Мороз дужчав, загорялись яснії зорі в темно-зеленому небі, світилися ліхтарі по вулицях.
►  Прочитайте із наведених прикладів сполучникове і безсполучникове складні речення.
►  Зробіть морфологічний розбір виділеного слова (письмово).
3. Тренувальні вправи
► Запишіть спочатку складні речення, що складаються з двох частин, а потім — з більшою кількістю таких частин. Поясніть розділові знаки.
1. І раптом теплі небесні води густо злетіли на ниви в тінях сизої хмари, але сонце зараз десь близько засвітило веселку, і дощ перестав (М. Коцюбинський). 2. Він замислився, але нараз лише його засяяло радістю (М. Коцюбинський). 3. Місяць зійшов пізно, і розтрушені, як віхті ромашкового сіна, хмари раптом просвітилися, задимились, ожили і побігли на захід (М. Стельмах). 4. Зійшли сніги, шумить вода, весною повіва. Земля квіточки викида, буяє травка молода все мертве ожива (П. Грабовський).
4. Робота за підручником (вправи)
5. Диктант з граматичним завданням
►  Назвіть сполучники, з допомогою яких з'єднані частини складних речень. Поясніть постановку розділових знаків.
ВИСОКИЙ НАШ ПОЛІТ
З давніх-давен людина мріяла про політ. Вона задивлялась в загадкове небо, яке манило, кликало до себе. Скільки про це створено легенд! І про килими, що літають. І про те. Як людина раптом стає володарем крил, здіймається у височінь. Легенда про Ікара була не єдиною. Скільки було безіменних ікарІв.
Мабуть, кожен з пас пригадує, як часто нам у дитинстві снилося, ніби ми літаємо. Легко і вільно несемося над полями і лісами та ріками. Дехто з письмешшків-фантастів доводить, що в тих дитячих снах у нас оживає те, що колись, давно-давно, пережили наші предки. Що вони й справді прилетіли з інших планет на нашу чудесну землю і були першими космонавтами у світі. Нехай це фантазія, але вона має свою привабливість. Приємно себе відчувати в якійсь мірі причетним до далекої легендарної космонавтики (/. Цюпа).
6. Переклад
►  Перекладіть речення українською мовою. Порівняйте будову складних речень і розділові знаки в них в українській і російській мовах.
1. Либо ты ко мне придешь, либо встретимся на стадионе. 2. Деревня в это утро блестела и сверкала всеми красками, которые только были в природе (А. Иванов). 3. С гор ласково течет запах цветов, только что взошло солнце, на листьях деревьев, на стеблях трав еще блестит роса (М. Горький). 
7. Творча робота
► Добудуйте речення так, щоб вийшли складні речення.
1. Почався новий навчальний рік, і .... 2. Я люблю читати книжки, тому що .... 3. В нашій школі працюють гуртки, які .... 4. Під час написання пошуково-дослідницьких робіт нам допомагають Інтернет-ресурси, у яких ....
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. 
Укр.мова 6 кл. Складне речення
1. Узагальнювальні запитання та завдання.
Що називається складним реченням? Наведіть приклади.
2. Рефлексія
Який саме матеріал викликав труднощі сьогодні на уроці?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
►  Теоретичний матеріал та вправа за підручником.
►  Підібрати 5—6 складних речень із двома і більше частинами та з різними сполучниками, що з'єднують ці частини в одне складне речення.