укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 11 » Українська література 5 клас. Урок 18
09:03
Українська література 5 клас. Урок 18

Українська література 5 клас. Урок 18

Урок 18. «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні і другорядні персонажі. Образ Лиса Микити, риси його характеру
Мета: 
- Навчальна: ознайомити учнів із головними та другорядними персонажами казки; розвивати вміння усно характеризувати головного героя, визначити риси його характеру; 
- Виховна: сприяти осмисленню негативних рис: лицемірства, зазнайства, хвальковитості. 
- Розвивальна: удосконалювати навички виразного вибіркового читання і розуміння змісту твору. 
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет Івана Франка; ілюстрації до казки «Фарбований Лис»; фонозапис казки.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
- Що ви пам'ятаєте з біографії І. Франка?
- Назвіть відомі твори цього письменника.
- Які казки називаються літературними?
- Назвіть відомих світових казкарів та їхні твори.
3. Актуалізація опорних знань
- Чи подобаються вам казки про тварин? Наведіть приклади казок, де головними героями є тварини.
- Як ви ставитесь до людей, які обманюють оточуючих? Наведіть приклади.
- Чи можна чинити кривду заради власного порятунку? Обґрунтуйте свою думку.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Як ви вже зрозуміли, дійовими особами казки «Фарбований Лис» є звірі. Але якщо ви були уважними, то не могли не помітити.
що автор наділив їх такими рисами, як лицемірство, користолюбство, брехливість тощо, тобто рисами характеру справжніх людей. Саме тому можна стверджувати, що за допомогою героїв цієї казки автор висміює людські вади.
Казка Івана Франка «Фарбований Лис» навчає нас ніколи не обманювати, бо все таємне і приховане завжди з'ясовується; не бути надміру гордим, бо через це легко можна вскочити в халепу; ніколи не довіряти першому враженню, бо в переважній більшості випадків воно не є правильним; багато не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не можеш.
2. Зміст казки. Головні і другорядні персонажі
У казці І. Франка розповідається про пригоди головного героя — Лиса Микити. Це справжнісінький собі лис, який усе своє життя займається крадіжками. Він був дуже хитрий та кмітливий, тому обминав усі небезпеки. Тільки одного разу його майже впіймали, але йому пощастило врятуватися: сховався у діжці з фарбою. Тільки після цього він став пофарбованим у синій колір. Спочатку він навіть мав із цього користь, бо звірі обрали його царем, щодня годували, тому що боялися. Але таке фальшиве життя не могло тривати довго, справжнє Лисяча сутність була викрита під час лісового концерту. Звірі побачили, хто їх дурив увесь час, і розірвали Лиса Микиту на шматки. Отже, на кожну нечесну людину чекає заслужена кара.
За розвитком дії казку можна умовно поділити на три частини:
1. Пригоди Лиса Микити в місті.
2.  «Чудесне» перетворення.
3. Царювання Лиса Микити і розвінчання його «культу». Головний персонаж — це герой, якому автор приділяє найбільше уваги, надає детальний опис зовнішності та характеру, навколо якого створює увесь сюжет казки; він бере участь у всіх подіях, що відбуваються, і нерідко за його допомогою сам автор звертається до читача. Отже, стає зрозумілим, що головним персонажем казки «Фарбований Лис» є Лис Микита.
Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які в тій чи іншій мірі взаємодіють із головним героєм; автор не деталізує інформацію про них, часом розкриває тільки ім'я та безпосередню роль у житті головного героя або подіями, які з ним пов'язані. Другорядними персонажами цієї казки є Пси, Вовчик-братик, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, Орли, Яструби тощо.
3. Образ Лиса Микити, риси його характеру
Образи Лиса, Лисиці, Лисички-Сестрички надзвичайно популярні як у народних казках світу, так і у творах зарубіжних письменників. Це пояснюється тим, що образи й сюжети «мандрували» від одного народу до іншого. У ХІІ-ХІІІ ст. в Європі з'явився «Роман про Лиса», який уважався найпопулярнішим та найцікавішим збірником казок про тварин. У Франції Лиса звали Ренар, у Нідерландах — Рейнетом. Німецький Рейнеке-Лис привернув увагу видатного поета Йоганна Вольфганга Гете, який наприкінці XVIII століття написав про нього казкову поему.
Давня повість про Лиса зацікавила й українського письменника Івана Франка. В основу своєї поеми «Лис Микита» він поклав мандрівний сюжет, котрий свого часу використав Гете та інші письменники. У передмові до другого видання твору Франко писав: «Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про Лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу національну подобу».
Саме тому казка «Фарбований Лис» вважається однією з найкращих у збірці «Коли ще звірі говорили».
4. Опрацювання казки «Фарбований Лис»
4.1. Тема: зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.
4.2. Ідея: засудження обману, хитрості, та властолюбства; висміювання боягузтва.
4.3. Виразне читання уривків з казки.
4.5. Аналіз казки «Фарбований Лис» у формі бесіди за питаннями: 
- Чим казка привернула вашу увагу?
- Які роздуми викликав твір?
- Які епізоди вам найбільше запам'яталися?
- Про що свідчить відмінність між думками Лиса і тим, що він
промовляє вголос? ? Проаналізуйте промову Лиса перед звірами. Що, на вашу думку, керувало вчинками персонажа? - Як ви ставитеся до головного персонажа казки? Обґрунтуйте свою думку, - Які негативні риси характеру засуджує Іван Франко в образі Лиса Микити? - У чому актуальність цієї казки сьогодні?
4.6. Бесіда за ілюстраціями до казки «Фарбований Лис» з елементами вибіркового читання:
- Який уривок із казки проілюстрував художник? - Як змальовано вовків, ведмедиків, лисичок? - Знайдіть і прочитайте описи тварин у казці.
4.7. Словникова робота.
Пояснити лексичне значення слів ярина, курява, діж.
Дібрати синоніми до фразеологізмів: мов муха в окропі, дати драпака, витягати соло, полуда з очей спала.
5. Інформаційне гроно «Образ Лиса Микити та його риси характеру»
Знайдіть у тексті описи Лиса Микита та розподіліть інформацію за схемами:
їв.— прикметники та епітети, які характеризують Лиса; II в.— дієслова, які характеризують образ Микити.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1. Як звали Лиса?
А Петро;                                       Б Славко;
В Микита;                                     Г Павло.
2.  Чи вдавалося стрільцям впіймати Лиса?
А Так, час від часу;                      Б ні, ніколи;
В лише одного разу;                    Г  коли він сам здався.
3.  На кого радили перекинутися Лису товариші, щоб його не роздерли пси?
А В курку;                                    Б в бджолу;
В у вовка;                                     Г  в блоху.
4.  Хто зруйнував план Лиса щодо викрадення курки? 
А Пси;                                          Б торговці;
В інший лис;                                Г півень.
5.  Якого кольору став Лис після того, як сховався в діжці? 
А Фіолетового;                              Б зеленого;
В синього;                                     Г  чорного.
6.  Куди Лис дістався, щоб відпочити від пригод? 
А Додому;                                     Б до рідних;
В до першої порожньої нори;       Г до товаришів.
7.  Чому Лис не міг повернути свою звичайну зовнішність? 
А Фарба міцно засохла;
Б йому подобалась нова зовнішність;
В він не хотів, щоб його впізнали;
Г хотів спочатку обдурити псів та викрасти курку.
8.  Що зробила Мавпа Фрузя, щоб врятувати Вовка від переляку? 
А Перев'язала голову стрічкою;
Б полоскотала йому п'яти;
В вистригла йому три жміньки волосся з-між очей;
Г нагодувала заспокійливими травками.
9.  Хто, за словами Лиса, «виліпив його з небесної глини»? 
А Святий Миколай;                     Б Святий Петро;
В Святий Андрій;                        Г Святий Михайло.
10.  Як поставились лісові мешканці до нового звіра? 
А Впізнали його та прийняли в родину;
Б обрали його своїм царем;
В назавжди вигнали його з лісу;
Г  постійно глузували з нього.
11.  Що трапилось на концерті, присвяченому роковинам царювання Лиса?
А Знайшовся інший претендент на роль царя;
Б концерт минув ідеально;
В Лис заспівав і звірі його впізнали;
Г звірі бойкотували концерт, бо були проти свого царя.
12. Які наслідки для Лиса мало викриття його обману? 
А Звірі простили його та залишили царювати надалі; 
Б він злякався розплати й хутко втік; 
В обурені звірі вигнали його з лісу; 
Г звірі розірвали його на шматочки.
2. Робота з картками в парах (групах) 
Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Якби я мав змогу змінити зовнішність...» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Бреше, як гребінцем чеше»?
3. Хто такі головні персонажі?
Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи можна брехати заради власного порятунку?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Брехня — що вугілля: не впече, то замаже»?
3. Хто такі другорядні персонажі?
Картка № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Як треба використовувати в житті «другий шанс»?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Брехня любить брехунів»?
3. Назвіть головних та другорядних персонажів казки «Фарбований Лис».
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи мали рацію були лісові звірі, обираючи царем того, кого боялися?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Гадюку обійдеш, а від брехні не втечеш»?
3. Що таке зміст казки? Чим він відрізняється від повного тексту твору?
Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи отримав Лис Микита по заслузі?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Брехач з комара зробить коня»?
3. Доведіть, що «Фарбований Лис» — це літературна казка.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Казка «Фарбований Лис» вчить нас того, що кожен, врешті-решт, отримує по заслузі, тому треба жити правдою, якщо не хочете потрапити в халепу, як Лис Микита.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Поміркувати про місце хитрості та обману в житті людини. Перечитати казку ще раз, звертаючи увагу на ті епізоди, де Лис хитрував або обманював.