укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 11 » Українська література 5 клас. Урок 23
16:09
Українська література 5 клас. Урок 23

Українська література 5 клас. Урок 23

Урок 23. В. Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Характеристика дійових осіб твору. Значення назви казкової країни, імен героїв
Мета:
-  Навчальна: охарактеризувати дійових осіб твору, визначити значення назви казкової країни, імен героїв.
- Виховна: виховувати інтерес до літературного спадку українського народу.
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
- Яка різниця між прозовою та віршованою мовою? Наведіть приклади віршованої мови.
- Що таке строфа? Назвіть її види.
- Яка рима називається чоловічою? Які ще різновиди рим ви знаєте?
- Чи є зв'язок, на вашу думку, між іменами героїв казки та їхньою діяльністю? Обґрунтуйте свою відповідь.
3. Вікторина «Продовжте речення» за біографією В. Симоненка
1. Батьки В. Симоненка були... (селянами).
2. Зараз його хата знаменита тим, що... (там знаходиться сільський музей Симоненка).
3. У школі Василь був ... (найкращим учнем, багато читав і писав вірші).
4. Вищу освіту здобував у ... (Київському університеті ім. Т.Г. Шевченка).
5. Місто, у якому найповніше розкрився його самобутній талант поета і журналіста, це ... (Черкаси).
6. Газети, у яких працював В. Симоненко, це ... («Черкаська правда», «Молодь Черкащини», «Робітнича газета»).
7.  Нещодавно в Черкасах на згадку про внесок письменника, з'явилась ... (вулиця Симоненка).
8. Збірка, яка єдиною вийшла друком за життя поета, це ... («Тиша і грім»).
9. Жанри, у яких працював автор, це ... (громадянська й патріотична лірика, гумористичні і сатиричні твори, прозові твори казок для дітей, щоденникові записи).
10. За тиждень до смерті В. Симоненка його творчість високо оцінив... (М. Рильський).
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (
1. Вступне слово вчителя
— Декілька уроків поспіль ми мандруємо стежками літературних казок. Минулого разу ми знайомились зі змістом казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон», а сьогодні спробуємо глибше зануритись у казковий світ чарівної країни, охарактеризувати її дійових осіб, проаналізувати їхню діяльність та вирішити для себе, кого з них ми б підтримали.
2. Характеристика дійових осіб твору
Дійовими особами казки є: цар Плаксій і дядько Лоскотон (головні персонажі); царські дочки — Нудота, Вай-Вай, Плакота та сини — Плаксуни, Капітан Макака, гвардійці Забіяки-сльозівці, діти, звичайний люд (другорядні персонажі).
2.1. Характеристика головних персонажів: Цар Плаксій.
2.1.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика):
-  «Був на троні цар Плаксій, /Голова його мов бочка, / Очі — ніби кавуни. / В Плаксія було три дочки/ І плаксивих три сини»;
- «Цар Плаксій велів сердито: / "Хай із ними день при дні /Плачуть всі в країні діти, / Бо сміятись і радіти / У моєму царстві — ні! / Хто всміхнеться — в часі тім /Я того негайно з'їм!"»;
-  «Цар любив, як плачуть діти, / Бо любив їх сльози пити»;
-  «Не любили Лоскотона / Цар Плаксій і Плаксуни, / Видавали заборони / Проти лоскоту вони»;
- «Гей, ледачі сльозівці! / Хто впіймає Лоскотона, / Буде муж моїй дочці! / Хто його посадить в льох — / Вибирай одну із трьох!»;
-  «Але цар ходив, пишався, / Він із зятем цілувався, / Похвалявся: «Ну, тепер / Лоскотон, вважай, умер!»;
- «Ми тепер встановим скрізь / Віковічне царство сліз!» / Так роз-хвастався Плаксій —/ Цар країни Сльозолий»;
-  «І Плаксій став реготати. / Так сміявсь — аж заливався, / Аж від реготу качався, / Кулаками очі тер — / Потім лопнув і помер»;
-  «Ой, була ж тоді потіха — / Цар Плаксій помер од сміху!». Можна зробити висновок, що автор характеризує Плаксія як
жорстокого та безкомпромісного тирана, якому подобається мучити дітей та підлеглих, він і чути не хоче про альтернативу своїй владі (змінити сльози на сміх), тому нещадно бореться з кожним, хто хоче змін. Йому віддані його рідні та армія, але серед звичайних людей він не користується популярністю.
2.1.2. Аналіз образу у вигляді бесіди за питаннями:
- Які вади характеру має Плаксій? Чи має він які-небудь чесноти?
- Що ви можете сказати щодо зовнішності царя? Чи таким, як якого описує автор, ви його уявляєте?
- Які стосунки з рідними та підлеглими були у Плаксія? Як ставились до нього звичайні люди?
- Чому Плаксій боявся Лоскотона?
- Що відчуває автор, на ваш погляд, до цього героя? Чи підтримує його? Обґрунтуйте свою думку.
- Чим ви можете пояснити поразку Плаксія наприкінці казки? 
2.2. Характеристика головних персонажів: дядько Лоскотон. 2.2.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика):
- «Зневажаючи закон, / Жив у мандрах і митарстві / Добрий дядько Лоскотон»;
- «Він приходив кожний вечір — /Хай чи дощ іде, чи сніг — / До голодної малечі / І усім приносив сміх»;
- «Мав він вдачу теплу й щиру, / Ще й лукавинку в очах. / І була накидка сіра / В Лоскотона на плечах»;
- «Лоскотливі мав він вуса / І м'якенькі, наче пух. / І м'яке волосся русе / Розсипалося до вух»;
- «Він як прийде, залоскоче, / То сміється, хто й не хоче./ Тільки де він появлявся, /Зразу плач там припинявся»;
- «І приходив до усіх / Голосний та щирий сміх»;
- «Але дядько Лоскотон / Не боявся цих заслон: / Він ходив по всій країні / І носив з собою сміх / В розмальованій торбині, / В пальцях лагідних своїх»;
- «Час потратили дарма: / Лоскотона скрізь нема, / Бо його завжди і всюди / Од ловців ховали люди»;
- «Опівночі Лоскотон, / Коли всіх колише сон, / Йшов собі в бідняцькі хати / їхніх діток розважати»;
- «На світанку Лоскотон, /Насмішивши діток, / У міцний поринув сон»; т «Лоскотона посадили / За вузенькі грати»;
- «А вночі йшли до в'язниці / Батраки й робітники, / Щоб звільнити із темниці/ Лоскотона на віки»; т «Гей, веселий Лоскотоне, /Це прийшли твої брати! / Йди до нас, веселий брате, / В нашу здружену сім'ю! / Підем разом догравати / Ми весілля Плаксію...»; т «А веселий Лоскотон / До царя стрибнув на трон / І сказав йому
якраз: / — Насмієшся ти хоч раз!»; т «Так веселий Лоскотон / Розвалив поганський трон. / Сам же він живе й понині, / Дітям носить щирий сміх / В розмальованій торбині, / В пальцях лагідних своїх».
Можна зробити висновок, що автор симпатизує Лоскотону, бо описує його більш детально та позитивно. Лоскотон прагне панування сміху, бо для нього він — шлях до щастя та добробуту, його він зичить усім мешканцям країни, тому робить усе, щоб люди сміялись, а не плакали.
2.2.2. Аналіз образу у вигляді бесіди за питаннями: - Чому Лоскотон був проти сліз?
- Яким ви уявляєте Лоскотона? Чи збігається цей образ з оригіналом? - 3 якими іншими чарівними персонажами казок ви можете порівняти Лоскотона? - Чи мали рацію люди, коли переховували Лоскотона, ризикуючи особистою волею? - Що, на вашу думку, вплинуло на баження людей звільнити Лоскотона з в'язниці та підтримати його боротьбу проти царя? - Чи справедливо вчинив Лоскотон із Плаксієм? Обґрунтуйте свою думку.
2.3. Характеристика другорядних персонажів. Усіх другорядних персонажів можна умовно поділити на тих хто підтримував Плаксія (дочки: Нудота, Вай-Вай, Плакота, сини — Плаксуни, гвардійці Забіяки-сльозівці, Капітан Макака) та Лоскотона (звичайні люди, діти).
Послідовників Плаксія автор зображує негативно, тому що вони знаходяться під впливом царя, виконують усі його накази, не мають власної думки та стають співучасниками його лиходійств.
Прихильники Лоскотона — це звичайні люди, які втомились плакати та хочуть для себе кращої долі. Лоскотона вони вважають своїм героєм, тому переховують його від влади та визволяють з тюрми задля того, щоб він потім звільнив їх від тирана-Плаксія.
3. Значення назви казкової країни, імен героїв
Всі назви та імена персонажів казки мають специфічне значення, тому що позначають саме те, що називають, щоб читачеві з першого погляду було зрозуміло, хто з героїв чим займається або що полюбляє.
Назва чарівної країни — Сльозолий — одразу дає зрозуміти, що це місце, де проливають сльози. Цар Плаксій дістав таке ім'я, тому що він сам постійно плаче та є головним серед інших, подібних до себе. Імена його дочок — Нудота, Вай-Вай, Плакота — походять від емоційних станів людини, яка плаче. Його сини також постійно плачуть, тому і зовуться — Плаксуни. Капітан Макака йменується так через схожість з цією твариною, але армійське звання надає його образу жорстокості. Гвардійці Забіяки-сльозівці — це звичайні військові, завдання яких полягає у виконанні наказів царя, тому вони теж проливають сльози. Дядько Лоскотон є протилежним героєм, тому що, на відміну від інших, полюбляє сміятися, а не плакати. Його ім'я походить від слова «лоскот», тому що він усіх лоскоче і в такий спосіб змушує сміятись.
4. Вікторина «Оголошення з казки»
Вгадайте героя за змістом оголошення:
1.  «Пропоную щоденну сльозотерапію. Тим, хто полюбляє сміятися, турбувати не раджу». (Цар Плаксій)
2.  «Знайду кого завгодно і де завгодно за відповідну винагороду». (Капітан Макака)
3.  «Не можу створити сім'ю, бо за сльозами не вдається розгледіти нареченого». (Будь-яка дочка Плаксія)
4.  «Збираємось о першій біля тюрми. Будемо псувати свято». (Звичайні люди)
5.  «Безкоштовні позитивні емоції в обмін на місце, для можна переночувати». (Лоскотон)
5. Рубрика «А що, якби»
Пофантазуйте, що відбулося б у таких ситуаціях: т Якби Плаксій та Лоскотон примирилися; т Якби Макака одружився з Нудотою; т Якби люди не встигли врятувати Лоскотона.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картками у парах (групах) Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Чим мені подобається Лоскотон?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте цитату: «Людина не може бути невиправно поганою, якщо вона хоча б один раз від душі сміялася»?
3. Охарактеризуйте Плаксія трьома епітетами.
Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Що обурює мене в поведінці Плаксія» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте цитату: «Сміх — це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя»?
3. Охарактеризуйте Лоскотона трьома епітетами.
Картка № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Моє ставлення до Капітана Макаки» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте цитату: «Відсутність причини сміятися — не причина, щоб не сміятися»?
3. Охарактеризуйте дітей царя трьома епітетами.
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «З ким з героїв я би хотів познайомитися в реальному житті?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте цитату: «Причина сміху виявляє рівень розвитку людини»?
3. Охарактеризуйте Капітана Макаку трьома епітетами.
Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «Моє ставлення до дітей Плаксія» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте цитату: «Втрачений день — той, протягом якого ви жодного разу не засміялися»?
3. Охарактеризуйте людей, які переховували та звільнили Лоскотона трьома епітетами.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Характеристика головних героїв дає нам можливість зрозуміти авторське ставлення до них, а пояснення назв та імен — глибше зрозуміти зміст прочитаного. Образи казки детально коментуються автором, висвітлюються на сторінках твору.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Ознайомитись з біографією Г. Малик та її літературною творчістю. Читати перші глави казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».