укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 13 » Українська література 5 клас. Урок 40
17:41
Українська література 5 клас. Урок 40

Українська література 5 клас. Урок 40

Урок 40. Література рідного краю. Микола Кирилович Возія-нов. «Легенда про Харків»
Мета: 
- Навчальна: ознайомити учнів із цікавими сторінками біографії автора; опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів. 
- Виховна: прищеплювати інтерес до літератури рідного краю. 
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння аналізувати почуте. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Бесіда
- Який вид художньої творчості називається фольклором? 
- Поясніть походження фольклору.
2. Рубрика «Знавець фольклору»
Розкажіть про жанри фольклору за схемою.
Що ж таке легенда?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Возіянов Микола Кирилович народився 19 січня 1937 року в селі Байрак Горлівського району на Донеччині.  Закінчив Український заочний політехнічний інститут. Працював слюсарем, майстром, старшим майстром, заступником начальника цеху, інженером-енергетиком.
Друкуватися почав з 1954 року. Тільки в періодиці опубліковано майже півтори тисячі байок, гуморесок, усмішок. Автор книг «Мудрість кутнього зуба», «Смішний заєць», «Фіговий листок», «Заміж до Європи» та інші. Лауреат літературних премій імені Олександра Олеся, Леоніда Глібова, Остапа Вишні. У літературі відомий як прозаїк, поет, гуморист. Автор розважальної передачі на радіо «Від суботи до суботи».
Член Національної спілки письменників України з 1999 року.
З 2000 року — відповідальний секретар Харківської організації Національної Спілки письменників України.
2. Робота з текстом
2.1. Зачитування вчителем вірша «Легенда про Харків».
2.2. Історична довідка. Текст 1
ОТАМАН ХАРКО
Був Харко чоловіком запорозького покоління, розумний ратоборець, мав тверду руку і твердий погляд. І був у нього золотогнідий кінь, котрий добре знав козацький норов. Звали коня Гнідко.
Одного разу Харка оточили ляхи; ховаючись на ходу за свого коня, йому вдалося випрутитись і гайнути у відкритий степ. Швидше за кулю летів Гнідко, все більше й більше відривався він від переслідувачів. Ляхи як зрозуміли, що їм не наздогнати козака, роз'їхались широким півколом, підпалили траву і торопко повернули до міста. Вогняні язики з жадобою жерли траву й кущі; ще трішки — і степ перетворився на величезне море суцільного вогню. У чорному диму, що здіймався до неба, задихалися птахи; не в силах більше летіти, вони падали прямо у вогонь.
Зрозумів досвідчений сотник, що йому не врятуватися утеком, що для спасіння свого життя і життя вірного коня необхідно було щось терміново вчинити. І ось що зробив Харко. Він зістрибнув на землю, до кожної стріли, що були у нього в сагайдаку, прив'язав жмут сухої трави, викресав вогню і, підпалюючи по черзі, почав пускати перед себе стріли. І ось уже степ запалав перед ним. Харко опинився між двох вогнів; один вогонь наздоганяв його, а другий, від віяння вітру, швидко рухався уперед. У цьому й полягав порятунок козака. Він скочив на Гнідка і пішов гатала по випаленій землі услід вогняній хвилі. А той вогонь, що ніс йому погибель, мав згаснути, не сходячи ні трави, ні кущів для свого просування.
Довго, ох як довго полювали ляхи на відважного сотника, поки одного разу не спромоглися заманити його в пастку і полонити. Але й тоді не змогли б вони стратити козака, якби не здогадалися прикути Гнідка за чотири ноги у стайні. Лицарський кінь порозбивав би стіни темниці, а таки визволив би свого товариша, не дав би йому пропасти. А так... як учув Гнідко Харкову кров, заіржав громозвуч-но, але несила йому була порвати залізні ланцюги.
А ляхи як зачали рубати Харка, то рубали його цілих три дні, а все ніяк не порубають; вже потім якось здогадались, що козака треба рубати його власною шаблею. А у того була шабля лицарська, чарівна, вона Харка й перемогла.
Текст 2
ІВАН СІРКО
Життя цієї людини оповите легендами. Іван Дмитрович Сірко (близько 1610-1680), славетний кошовий отаман Запорозької Січі уособлював, мабуть, як ніхто з когорти визначних українських полководців XVII століття, лицарську вдачу. Військовий і політичний український діяч, до самої смерті, обирався січовиками кошовим отаманом, тому й цілком справедливо вважався найуспішнішим оборонцем українського народу. Найбільших лаврів він здобув у боротьбі з турками і кримськими татарами.
За все своє довге життя Сірко не програв жодної битви, заслуживши у татар прізвисько «Урус — шайтан», а в одноплемінників славу перевертня. Звідси й прізвисько: Сірко, тобто, вовк. Вмираючи в глибокій старості, Іван Сірко написав у заповіті, що якщо козакам стане нелегко, то щоб узяли з могили його праву руку і з нею йшли в бій. Навіть мертва рука отамана наводила жах на татар.
Текст З
Григорій Сковорода — просвітитель, філософ і поет Григорій Са-вич Сковорода — один із видатних мислителів історичного минулого нашої держави. Людина універсальних знань і здібностей, палкий захисник інтересів знедоленого народу, він все своє свідоме життя присвятив пошукам істини, боротьбі проти соціальної нерівності. 
2.3. Зачитування учнями вірша «Легенда про Харків».
Нам доля легенду дарує
Про Харків і назву його.
По Дикому Полю гарцює
Козацький отаман Харко.
Той гомін козацької слави
І герць пам'ятає Сумська.
Як краяли небо заграви.
Мов шабля Івана Сірка.
У Лопані, баяли люди. 
Ловились великі лини. 
А тихою річкою Уди 
Ходили козацькі човни. 
І містом ходив стоголосим 
В задумі, як тиха вода, 
Великий і мудрий філософ 
Григорій Сковорода. 
Легенда в минуле заводить. 
Прадавнє минуле святе. 
А сонце над Харковом сходить, 
По Харкову свято іде.
2.4. Бесіда за прочитаним твором, 
- Чи сподобався вам цей вірш?
- Яких історичних постатей згадує письменник?
- Що ви знаєте про Івана Сірка, Григорія Сковороду, отамана Харка?
- Чи можемо ми простежити історичне минуле Харкова?
- Чи нагадує цей вірш нам жанр усної народної творчості — «легенду»?
- З якими почуттями автор говорить про Харка?
- З чим порівнює у вірші автор Григорія Сковороду?
- Які річки змальовані у вірші?
- Розкажіть про річку Лопань. Використовуйте рядки з поезії.
- Розкажіть про річку Уди. Використовуйте рядки з поезії.
- Розкажіть про рідний Харків.
2.5. Рубрика «Намалюй».
Учням пропонується намалювати й захистити малюнки на теми: «Мій Харків», «Історичні постаті».
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Ознайомитись з літописами княжої доби.