укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 13 » Українська література 5 клас. Урок 43
17:52
Українська література 5 клас. Урок 43

Українська література 5 клас. Урок 43

Урок 43. Олександр Олесь (Кандиба). Цікаві відомості про автора. Поезії з книги «Княжа Україна». Поетична оповідь про минуле нашого народу
Мета: 
- Навчальна: ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом автора; опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів та сюжет, 
- Виховна: виховувати пошану до поетичного минулого нашого народу, 
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення, виразне читання. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань
- Пригадайте князів Київської Русі.
- Які події відбувались у часи їхнього правління?
- Про що йде мова у творі «Княжа Україна»?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь про письменника (матеріал для вчителя)
Олександр Іванович Кандиба (літературний псевдонім — Олександр Олесь) народився 5 грудня 1878 року в містечку Білопілля на Сумщині.
По батьківській лінії його рід походив із чумаків, по материнській — із кріпаків. Батько, Іван Федорович, працював на рибних промислах в Астрахані, де й утопився у Волзі, коли Сашкові було 11 років. Мати Олександра залишилась сама з трьома дітьми. Виховувала дітей в любові. Чотирирічним Сашко уже вмів читати. Незабаром перед ним почала відкриватися чарівна поезія Шевчен-кового «Кобзаря».
У рідному містечку навчався в початковій школі, потім у двокласному училищі. У 15 років Сашко вступив до хліборобської школи в містечку Дергачі неподалік від Харкова. Під час навчання в хліборобській школі починає видавати рукописний журнал «Комета», у якому друкує свої вірші, написані російською та українською мовами. Після хліборобської школи Олександр не мав права вступати до університету. Розуміючи це, він вивчає болгарську, сербську, польську мови, ще навчаючись у школі. Стає вільним слухачем агрономічного відділення Київського політехнічного інституту, але через матеріальні нестатки залишає його 1903 року і вступає до Харківського ветеринарного інституту. Визначальним фактором у його житті стала поїздка на відкриття пам'ятника І. П. Котляревському в Полтаві. Тут молодий поет знайомиться з Б. Грінченком, В. Самійленком, М. Коцюбинським, Лесею Українкою. Він передає свої вірші до збірника «Багаття», що виходив в Одесі.
Передреволюційні події 1905 року поет сприймає як необхідний процес оновлення, створює закличні бойові пісні: «Ми не кинемо зброї своєї», «З військом за волю боролися ми», «Жалібна пісня». Улітку 1906 року поет їде в Крим разом зі своєю майбутньою дружиною, де він укладає свою першу книгу «З журбою радість обнялась». Книга мала багато схвальних оцінок. Перша поетична збірка Олеся представляла його як ніжного лірика і поета високого громадянського звучання.
Еміграція у Відень стала трагедією життя Олеся. Настрої пригніченості, нудьги і самотності наповнюють першу «закордонну» збірку віршів Олеся — «Чужиною» (Відень, 1919). «В вигнанні дні течуть, як сльози...» — такими словами розпочинається один із перших віршів книги. Перебуваючи в еміграції, він також друкує збірку сатиричних поезій «Перезва» під псевдонімом В. Вален-тін. У 1919-1922 роках разом з Антоном Крушельницьким та іншими земляками збирає кошти на допомогу голодуючим в Україні. Моторошні події голодомору 1921-1923 років поет зобразив у циклі «Голод». У драмі «Земля обітована» (1935 р.) Олесь одним із перших в українській літературі розкриває суть сталінської політики.
В останні десятиріччя життя Олесь усувається від будь-якої участі в заходах, здійснюваних українською еміграцією, послаблюється активність його поетичної творчості, він займається переважно інсценізацією народних казок, написанням лібретто для дитячих опер.
Помер Олександр Олесь 22 липня 1944 року в Парижі, де його і поховали на Ольшанському цвинтарі.
2. Поезії з книги «Княжа Україна».
Поетична оповідь про минуле нашого народу
Олександр Олесь створив прекрасний поетичний цикл «Княжа Україна» в еміграції. Вона складається з 43 віршів, та спочатку задумувалась як своєрідний підручник чи посібник.
Характер всіх поезій збірки — описовий, здебільшого інформаційний, аніж образний. Сама книга була написана дуже швидко — менше ніж за місяць, що може свідчити про те, що Олесь просто переводив у римовані форми добре знайомі йому факти з минулого Батьківщини.
Цього року ми вивчатимемо деякі фрагменти збірки «Княжа Україна» («Заспів», «Наші предки — слов'яни», «Початки Києва», «Аскольд і Дір», «Олег», «Похід на Царгород», «Княгиня Ольга», «Ярослав Мудрий»), а більш докладніше познайомимося з нею у старших класах.
Доба Київської Русі — загадковий та прекрасний період нашої історії. Попри війни, які точилися на той час із хижими завойовниками.
попри міжусобиці, які деколи затьмарювали мирне існування держави, цей період подарував нам розвиток писемності, прекрасні літописні твори, видатних історичних особистостей та великі перемоги над ворогом.
3. Опрацювання фрагментів книги «Княжа Україна»
3.1. Тема: розповідь про історичне минуле нашого народу, вірування наших пращурів, утворення Києва та Київської Русі, княже правління, війни та військові походи.
3.2. Ідея: уславлення пращурів-героїв, їхнього патріотизму та відданості рідній землі.
3.3. Виразне читання фрагменту «Заспів».
3.3.1. Коментар для вчителя. «Заспів» є першим віршем збірки, з нього стає зрозумілим, про що буде йти мова в цілому творі. У ньому розповідається про язичницькі вірування наших пращурів, згадуються Дажбог, Стрибог, Перун, духи, хануни-водяники, мавки, лісовик, русалки та описується їхня діяльність на землі та на небі.
3.3.2.  Опрацювання фрагменту «Заспів» у формі бесіди за питаннями.
- Як наші пращури взаємодіяли з природою?
- Які боги згадуються в цьому уривку? Чим вони займались?
- А що робили тим часом преставники «нечистої сили»?
- Яка роль була відведена у всьому цьому людині?
- Знайдіть фрагмент, який повторюється в уривку декілька разів.
3.4. Виразне читання фрагменту «Україна в старовину».
3.4.1. Коментар для вчителя. «Україна в старовину» описує природу нашої країни у стародавні часи, зображує рослини (граби, вільхи, явори, сосни, дуби) та тварин (вепри, тури, олені, вовки, кабани, ведмеді, лосі, рисі, зубри, борсуки), які зустрічались на нашій території у ті далекі часи. Також цей уривок дає уявлення про заняття первісних українців.
3.4.2.  Опрацювання фрагменту «Україна в старовину» у формі бесіди за питаннями.
- Які найменування рослин зображені в уривку? Чи всі вони є частиною природного фонду України в наш час?
- Які тварини описані в уривку? Кого з них занесено в Червону книгу України?
- Чим займались первісні українці?
- Як ви розумієте останню строфу фрагменту?
3.5. Виразне читання фрагменту «Наші предки — слов'яни». 
3.5.1. Коментар для вчителя. Уривок «Наші предки — слов'яни»
оповідає про те, де оселялись наші пращури та який устрій життя мали. З нього ми дізнаємось, що первісні люди жили спочатку родами, які потім об'єднувались у племена. Керував племенем най-мудріший представник — князь, — якого обирало віче.
3.5.2. Опрацювання фрагменту «Наші предки — слов'яни» у формі бесіди за питаннями.
- Де знаходились оселі наших прадідів-слов'ян?
- Хто входив до складу кревного роду?
- Які фукції виконував князь? Які чесноти були йому притаманні?
- Хто його обирав? На яких умовах він правив?
3.6. Виразне читання фрагменту «Початки Києва».
3.6.1. Коментар для вчителя. Фрагмент «Початки Києва» описує побут та вірування прадідів-полян, які жили того часу над Дніпром та їхні стосунки з іншим світом. Також з нього стає зрозумілим, що Київ утворився на тому місці, де була гора, на якій жили Кий, Щек, Хорив та їхня сестра Либідь.
3.6.2.  Опрацювання фрагменту «Початки Києва» у формі бесіди за питаннями.
- Які племена населяли нашу територію того часу?
- Яким було їхнє життя?
- Як вони ставились до релігійних вірувань, до сусідів, до ворогів?
- На якому місці було побудовано Київ?
- Хто був причетний до цього?
3.7. Виразне читання фрагменту «Аскольд і Дір».
3.7.1. Коментар для вчителя. З цього уривку стає зрозумілим походження Аскольда та Діра. Вони були кращими воїнами Рюрика, але одного разу вирішили шукати кращої долі. Подорожуючи Дніпром разом зі своїм військом, вони прибули до Києва. Кий, Щек, Хорив на той час вже померли, а Київ був під гнітом хозар, яким платили данину. Аскольд і Дір допомогли мешканцям звільнитись від загарбників, а ті віддячили їм, обравши їх київськими князями.
3.7.2.  Опрацювання фрагменту «Аскольд і Дір» у формі бесіди за питаннями.
- У кого на службі були Дір і Аскольд?
- Чому вони покинули рідну землю? Як їх зустріли в Києві?
- Чим вони допомогли мешканцям? Як ті віддячили Аскольду і ДІРУ?
3.8. Виразне читання фрагменту «Олег».
3.8.1. Коментар для вчителя. Уривок «Олег» оповідає про прибуття до Києва свояка Рюрика — Олега. Він приїхав до Києва, щоби встановити справжню князівську династію на чолі з Ігорем, тому що, на його думку, Аскольд і Дір не мали права не престол, бо не належали до князівського роду. Військо Олега вбило Аскольда і Діра та встановило в Києві свою владу.
3.8.2. Опрацювання фрагменту «Олег» у формі бесіди за питаннями, т Хто несподівано прибув до Києва? т Як Аскольд і Дір зустріли гостей? т Чому вони не мали права на престол? т Що трапилось з Аскольдом і Діром? т Хто залишився князювати в Києві?
3.9. Виразне читання фрагменту «Похід на Царгород».
3.9.1. Коментар для вчителя. Фрагмент «Похід на Царгород» інформує нас про похід Олега на Царгород, який він хотів прилучити до України. Греки вже чекали на нього та перекрили водний шлях до міста. Тоді Олег приробив своїм кораблям колеса і поїхав штурмувати місто сушею. Греки перелякались та прислали до нього послів. Олег на правах переможця виторговував у царя право на вільну торгівлю для своїх купців у Царгороді та на знак своєї перемоги прибив на воротах міста свій щит.
3.9.2.  Опрацювання фрагменту «Похід на Царгород» у формі бесіди за питаннями.
- Чому Олег пішов у похід на Царгород?
- Що зробили греки, аби перешкодити йому?
- Чому греки перелякались та пристали на умови Олега?
- Якою була ціна перемоги Олега?
3.10. Виразне читання фрагменту «Княгиня Ольга».
3.10.1. Коментар для вчителя. В уривку «Княгиня Ольга» розповідається про життя звичайної жінки Ольги. Вона побачила свого нареченого уві сні, а потім і наяву. Це був Ігор. Вона допомогла йому дістатися іншого берега річки, навіть не підозрюючи хто перед нею. А Ігор закохався в неї з першого погляду та одружився на ній. Так проста селянська жінка стала великою княгинею.
3.10.2. Опрацювання фрагменту «Княгиня Ольга» у формі бесіди питаннями.
- Якою описана Ольга?
- Що наснилося їй одного дня?
- За яких обставин вона познайомилася з Ігорем?
- Чим завершилися їхні стосунки?
4. Рубрика «Дивокрай»
Вгадайте богів та міфічних істот з фрагменту «Заспів» за цитатою або описом:
1.  «...І ходив-блукав до ночі / Синім степом без дорог...». (Дажбог)
2. Представники «нечистої сили», які жили у лісі. (Лісовик, мавки)
3.  «...По пустелі лісовій... / літав на крилах, грав на кобзі золотій...». (Стрибог)
4. Представники «нечистої сили», які жили на річці. (Русалки, хануни-водяники)
5.  «...Часом плакав, як дитина, / Часом сурмами будив...». (Перун)
5. Укладання плану до фрагменту «Заспів» та переказ за ним
Орієнтовний план:
1. Початок історії.
2. Вірування стародавніх пращурів.
3. Мешканці лісів та річок.
4. Поява людини.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картками в парах (групах)
Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Княжа Україна» — скарбничка історії мого народу» (5-7 речень).
2. Події якої доби описано в збірці «Княжа Україна»? (Доба Київської Русі)
3. Пригадайте уривки «Княжої України», які ми розглянули. Яка частина вам найбільше запам'яталась?
Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Стародавні боги та їхнє правління» (5-7 речень).
2. Який характер мають поезії збірки «Княжа Україна»? (Інформативний)
3. Пригадайте уривки «Княжої України», які ми розглянули. Яка частина вам найбільше запам'яталась?
Картка № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Духи лісу та річок» (5-7 речень).
2. Як довго працював О. Олесь над збіркою «Княжа Україна»? (Менше місяця)
3. Пригадайте уривки «Княжої України», які ми розглянули. Яка частина вам найбільше запам'яталась?
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «Що я дізнався при минуле свого народу?» (5-7 речень)
2. Яку назву має перша збірка з «Княжої України»? (Заспів)
3. Пригадайте уривки «Княжої України», які ми розглянули. Яка частина вам найбільше запам'яталась?
Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «Про що йде мова в уривку «Заспів»?» (5-7 речень)
2. Зі скількох частин складається збірка «Княжа Україна»? (43)
3. Пригадайте уривки «Княжої України», які ми розглянули. Яка частина вам найбільше запам'яталась?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Історія нашої країни — загадкова, героїчна і прекрасна, хоча й непроста. Доба Київської Русі, така далека від нас, зберегла для нас постаті князів, воїнів, просвітників. Ці постаті назавжди залишаться в нашій пам'яті як взірці мужності, сили духу та розуму.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати фрагмент зі збірки «Княжа Україна» — «Ярослав Мудрий», вміти аналізувати образ головного героя.