укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 14 » Українська література 5 клас. Урок 57
16:19
Українська література 5 клас. Урок 57

Українська література 5 клас. Урок 57

Урок 57. Є. Гуцало. «Лось». Характеристика образів. Великий світ природи, місце в ньому людини
Мета: 
- Навчальна: продовжувати аналіз програмного твору, охарактеризувати другорядних персонажів персонажів. 
- Виховна: виховувати шанобливе ставлення до світу тварин, 
- Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння виразного читання. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
- Про що йде мова в оповіданні «Лось»?
- Які епізоди твору вам найбільше запам'ятались?
3. Актуалізація опорних знань
- Хто є персонажами оповідання? Як ви можете їх охарактеризувати?
- Яке місце, на ваш погляд, посідає у творі природа? Обґрунтуйте свою думку.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Людина має безліч чеснот: доброту, щедрість, чуйність, уміння співчувати і любити та багато інших. Усі вони засновані на любові людини до людини та людини до природи. І є ще така щиросердечна якість, як милосердя. Для того щоб бути милосердним, потрібно вміти прощати та бути щирим гуманістом. Тому що споконвічно милосердя було проявом великодушності до переможеного. Герої оповідання «Лось» яскаво демонструють нам це, але — по-різному: брати мають усі ці чесноти, незважаючи на юний вік та відсутність життєвого досвіду, а Шпичак — зовсім позбавлений цих якостей.
У творі зображено дивовижний світ заповідної природи, ще не зіпсованої людиною. Саме тому Лось почувається тут, як удома. У заповідниках люди зустрічаються рідко — це здебільшого туристи, які хочуть помилуватися красою природи або мислівці, які нелегально полюють на тварин. І якщо перші не становлянь ніякої загрози, то другі, часом, стають справжніми ворогами дикої природи. Кого з них зображує у творі Є. Гуцало?
2. Характеристика дійових осіб твору
2.1. Характеристика другорядних персонажів: брати-підбере-зовики.
2.1.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика):
□  «Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда»;
о «Вони охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом'якшали од навколишнього простору...»;
□  «Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стегнах та по боках»;
□  «Озиралися, намагаючись побачити мисливця, проте не запримітили і, набравши в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось»;
 «Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Старший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней».
 «Діти нічого не сказали — вони ніяк не могли відірвати очей од лося, який ні разу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це». Автор не дає братам імен, а лише називає їх «підберезовиками». Це дає нам змогу зрозуміти, що ці персонажі мають узагальнюваль-не значення — вони втілюють в оповіданні сили добра. Незважаючи на юний вік, вони без вагань приймають рішення врятувати Лося, хоча він в декілька разів більший за них. Це їм вдається, але захистити тварину від жорстокості іншої людини виявляється нездійсненим. Трагічний фінал повісті наштовхує на думку про те, що людина — не тільки цар природи, але й, інколи, її найбільший ворог. 
2.1.2. Аналіз образу хлопців у вигляді бесіди за питаннями: 
 Як ви вважаєте, чи врятували б хлопці хижу тварину, наприклад — вовка? Обґрунтуйте свою думку. 
 Які мотиви для порятунку Лося вони мали? 
 На вашу думку, які риси характеру притаманні братам? 
 Що відчували хлопці, зрозумівши, що лось помер? 
 Чому вони не погодились домовитись із дядьком? 
 Поміркуйте, чи зроблять хлопці щось для покарання Шпичака. Чому ви так вважаєте? Як би ви вчинили на їхньому місці? 
2.2. Характеристика другорядних персонажів: дядько Шпичак. 
2.2.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика):
□  «Вони й не помітили, як підійшов до них рідний дядько Шпичак. Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд із дітьми»;
 «Мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі. Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороми-нущого переживання»;
 «Шпичак, обійшов навколо вбитого звіра й носаком ткнув між роги»;
□  «Ану замовчіть мені,— ще дужче розгнівався дядько,— бо дістанеться вам од мене й од батька вашого! Будете розумні, то матимете й собі м'яса, не скривджу»;
□  «...треба думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди, бо діти таки подалися в заповідник, щоб заявити охороні,— в цьому не сумнівався»;
 «Тепер дивився на звіра й хотів вірити, що лось оживе. Так, як ще недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підвів голову, звівся на стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як іще недавно біг, поки дорогу йому не перетнула куля».
 «Шпичак давно вистежував того лося,— він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли взялися визволяти його з ополонки. Не вірив, що то їм вдасться, він думав, що лось таки знесилиться і його раніше чи пізніше затягне під лід»;
Шпичак в оповіданні є втіленням зла. Він жорстокий та черствий. Лось потрібен йому вбитим, щоб продати його роги та м'ясо. Шпичак навіть не вагається у своєму рішенні підстрелити Лося на очах у племінників, тому що впевнений — вони будуть на його боці. Його самовпевненість зрадила йому — хлопці не захотіли мати з ним справу. У фіналі оповідання він дуже хоче, щоб Лось ожив. Але не тому, що йому шкода вбиту ним тварину або його мучає сумління. Він лише злякався відповідальності, бо якщо діти повідомлять керівництву заповідника про цю подію, у Шпичака будуть великі неприємності.
2.2.2. Аналіз образу хлопців у вигляді бесіди за питаннями: 
 Що, на вашу думку, могло вплинути на Шпичака, щоб він
не стріляв у Лося? 
 Який приклад він дав своїм племінникам? 
 Як ви вважаєте, чи будуть хлопці надалі спілкуватись з таким
дядьком? 
 На яке покарання заслуговує Шпичак?
 Як ви ставитесь до Шпичака? Чи змінили б ви власну думку, якби він підстрелив Лося не після порятунку, а іншого разу, на чесному полюванні?
3. Цифровий диктант «Пригадай-но!»
Учні записують «0» — якщо твердження неправильне, та «1» — якщо твердження правильне.
1. Роги лося нагадували осінній кущ, із якого обнесло листя. (1)
2. Лось хотів повернутись на свою батьківщину, у тайгу. (0)
3. До річки він прийшов, щоб збити вовків зі сліду. (0)
4. Лось не передбачив, що лід на річці затонкий для нього. (1)
5. Хлопчаки приїхали до лісу по хмиз. (1)
6. Брати покликали дядька на допомогу. (0)
7. Лось злякався хлопчаків. (0)
8. Жодному з братів не вірилося, що такий великий Лось міг втопитись. (1)
9. Шпичак не почав стріляти в Лося на очах у дітей. (0)
10.  Дядько пропонував братам поділити здобич. (1)
11.  Мисливець знав, що Лось був мешканцевм заповідника. (1)
12.  У фіналі оповідання Шпичак щиро каявся у всьому, що наробив. (0)
4. Детективна гра «Лісовий лабіринт»
Впізнайте за описом місцевості, де знаходяться персонажі:
1.  «Навкруги кущі й дерева, бачу ялинник, за ним, трохи подалі — байрак, і все це оточено березами та іншими деревами. Де ж це я?» (Заповідник)
2.  «Зараз я на відкритій місцині, тут багато трухлявих пеньків, не квітів не трав не має, бо ще не сезон. Ну що, зрозуміли, де я? (Поляна)
3.  «Я там, де ходити почали не так давно. Запахів вовка, лиса, або людини тут немає. Лише подекуди — ямки од заячих ніг. Вгадали, де я?» (Стежка)
4.  «Тут прохолодно, багато льоду і якось неспокійно. В мене погані передчуття, тому швидше скажіть мені — де я?» (Річка або ополонка)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картками у парах (групах) Картка № 1
1.  Охарактеризуйте Лося за допомогою 5-7 епітетів.
2. Пригадайте, яка місцевість була батьківщиною Лося. (Тайга)
3. Поміркуйте, як би ви діяли на місці Шпичака.
Картка № 2
1.  Охарактеризуйте братів за допомогою 5-7 епітетів.
2. Пригадайте, чому брати опинились у лісі. (Приїхали за хмизом)
3. Поміркуйте, як би ви діяли на місці Лося.
Картка № З
1.  Охарактеризуйте Шпичака за допомогою 5-7 епітетів.
2. Пригадайте, чому Шпичак опинився в лісі. (Полював на Лося)
3. Поміркуйте, як би ви діяли на місці братів.
Картка № 4
1.  Охарактеризуйте зображену у творі природу лісу за допомогою 5-7 епітетів.
2. Пригадайте, чому Лось пішов на річку. (Хотів напитися)
3. Поміркуйте, який фінал для твору був би найкращим.
Картка № 5
1. Охарактеризуйте зображену у творі річку за допомогою 5-7 епітетів.
2. Пригадайте, що пропонував Шпичак племінникам за мовчання. (М'ясо і роги Лося)
3. Поміркуйте, як розвивались би події після закінчення оповіді.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Оповідання «Лось» допомагає нам виховати в собі дбайливе ставлення до природи, вчить ніколи не кривдити тварин та давати відсіч тим, хто цього не розуміє.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Пригадати біографію Є. Гуцала, підготуватись до опитування. Ознайомитися з лірикою автора.