Загрузка...
          укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 15 » Українська література 5 клас. Урок 63
23:35
Українська література 5 клас. Урок 63

Українська література 5 клас. Урок 63

Урок 63. Григір Тютюнник. «Дивак». Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, вміння фантазувати, уявляти
Мета: 
- Навчальна: продовжувати аналіз програмного твору, вміти відповідати на питання за змістом.
-  Виховна: виховувати жагу до пізнання загадкового світу природи, прищеплювати бажання фантазувати.
-  Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, вміння грамотно надавати відповіді на питання, кругозір.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
- Що ви пам'ятаєте з біографії Гр. Тютюнника?
- Які описи природи вам найбільше запам'ятались?
3. Актуалізація опорних знань
- Як ви ставитесь до хлопчика Олеся? Чи вважаєте ви його диваком?
- Як він намагався пізнати світ природи? Наведіть приклади з тексту.
- Що ви можете сказати про уяву хлопчика? Наведіть приклади з тексту.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Сьогодні ми починаємо докладніше знайомитись із твором Гр. Тютюнника «Дивак». Минулого уроку ми зрозуміли, що автор зображує світ навколишньої природи таким, яким його бачить маленький хлопчик Олесь, саме тому у творі можна знайти чудернацькі порівняння, які зрозумілі лише дітям. Саме це допоможе нам краще зрозуміти, що саме хотів донести до читачів автор.
Чи любите ви фантазувати? Ким ви себе уявляєте? Яка природа вас оточує? Хлопчик Олесь пізнає природу самотужки — він багато часу проводить у лісі, знайомий з його мешканцями. Він полюбляє куштувати шишки, які сам знаходить у дуплах дерев, їсть мерзлу калину. Не забуває хлопчик і піклуватися про природу — нагрібає чобітками снігу під окоренок сосенки, щоб вона не помирала; пробиває лід на річці, щоб звільнити пліточку від щуки.
Про багату уяву хлопчика нам стає зроміло з наступного опису: «І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже. Забажав — вийшов. Ніхто тебе не займе. Іди куди заманеться. Ось карасик пливе. Цап його за пірце: «Добридень, дядьку! Як поживаєте?».
Олесь дуже полюбляє казки, особливо про Івасика-телесика. Саме вони впливають на його цікавість, яка спонукає його вивчати світ навколо нього.
2. Опрацювання твору «Дивак»
2.1. Тема: зображення ставлення людини до природи та різниці у її сприйнятті хлопчиком та дідусем.
2.2. Ідея: оспівування краси природи та гідного ставлення до неї крізь призму розуміння маленького хлопчика Олеся.
2.3. Виразне читання уривків твору.
2.4. Опрацювання твору «Дивак» у формі бесіди за питаннями: т Яка пора року зображена у творі?
- Де Олесь проводив більшу частину свого вільного часу?
- Чому, на вашу думку, в нього не складались стосунки з однолітками? З вчителькою?
- З ким Олесь конфліктував на річці? Чим завершився цей інцидент?
- Що привернуло увагу хлопця у воді? Як він вчинив?
- Пригадайте урок малювання. Як ви оцінюєте поведінку Олеся?
- Чим завершилась історія з Федьком Тойкалом?
- Хто назвав Олеся диваком? Як він відреагував на це? Хто допоміг йому зрозуміти значення цього слова?
- Як Олесь зустрівся з дідом Прокопом? Про що вони розмовляли дорогою?
- Чому, на вашу думку, дід не вірив, що з Олеся вийде щось путнє?
- Як автор ставиться до свого головного героя? Обґрунтуйте свою відповідь.
3. Вікторина «Де мій хвіст?»
Учитель читає речення з тексту, учні мають знайти в тексті його «хвіст» (кінець речення):
1.  «Дивись, хата виходить, з бовдура дим валує, а на тину... (півень горланить, розчепіривши дзьоба ножицями)»
2.  «Десь неподалік чути: цюк-цюк-цюк ... (дятел порається)*
3.  «Олесь хотів дістати її і покуштувать, та ... (передумав — і притулився вухом до стовбура)»
4.  «І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці ... (вій біля віконця сидить, рибку стереже)»
5.  «Діти почали малювати, виводячи кожен своє ... (той жлуктич-ко, інший ринку або макітерку)»
6.  «Відмінники дивилися на свого вчорашнього побратима співчутливо, а ті, хто вчився через пень-колоду... (з радістю чекали на те, що їхнього полку прибуде)»
7.  «Олесь біжить підтюпцем і раптом помічає, що дерева ... (теж біжать, кружляють, ховаються одне за од ного, немов у жмурки грають)»
8.  «Потім шукав осикові трухляки, ховав за пазуху і, нап'явши пальтечко на голову, дивився ... (світять чи не світять?)»
9.  «Олесеві не хотілось пирога, але він зрадів примиренню і, щоб віддарувати товариша ... (хутенько занишпорив по кишенях, дістаючи звідти духмяні верчики хмелю, сухе листя різного карбування, плетене з прядива та волов'ячої шерсті ремезяче гніздо, схоже на башличок)»
10.  «Коли набирали солому, дід... (часто сповзав із скирти, нанизував солому на ріжняки і гуцав так, що аж ліса скрипіла)»
11.  «Закортіло швидше туди, в село, де сніг ... (плете навколо електричних ліхтарів густі рожеві сіті, й привітно світяться вікна в хатках)»
12.  «А вночі крізь сон благав матір розповісти казку про ... (Івасика-Телесика, злякано зойкав, коли відьма гризла дуба, і радо сміявся, коли гусиня взяла Івасика на свої крилята)»
4. Укладання діалогів
Вчитель поділяє учнів на групи та пропонує теми діалогів (обсяг — близько 10 реплік): п Сварка Олеся і Федька. а Бесіда діда та онука, а На уроці малювання, о Розмова за вечерею.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1.  Чому дорога річкою не була зручнішою взимку? 
А Тому що вона довша;
Б тому що лід тонкий;
В тому що є дорога лісом;
Г тому що ніхто нею не користувався.
2.  Що намалював Олесь на снігу? 
А Хату й півня;
Б школу й себе; 
В свою родину; Г
 снігового янгола.
3.  З ким порівнює автор дятла? 
А 3 хазяїном лісу;
Б з санітаром; 
В з дроворубом; 
Г з лісником.
4.  Що запропонували школярі Олесю? 
А Прогуляти уроки;
Б піти до бібліотеки; 
В запросити їх до себе; 
Г  подушки гнути.
5.  Який перший урок чекав на Олеся в школі? 
А Письмо;                                    Б читання;
В малювання;                              Г  природознавство.
6.  Чому Олесь раптово покинув школу?
А Йому терміново потрібно було повернутись додому; 
Б не хотів робити те, що задала вчителька; 
В він вирішив приєднатися до хлопчаків на річці; 
Г  вчителька вигнала його з класу.
7.  Що сприяло примиренню Олеся з Федьком? 
А Бійка;                                       Б розмова;
В кінець уроків;                           Г  пиріг із м'ясом.
8.  Хто підвіз Олеся додому?
А Дід Прокіп;                               Б сусід Микола;
В батько Петро;                           Г брат Пилип.
9.  Чим топили піч у родині Олеся?
А Мотлохом;                                 Б вугіллям;
В соломою;                                   Г деревом.
10.  Дядьки на вигоні називали Олеся диваком, а як їх назвав ДІД?
А Фармазони;                               Б патякали;
В дурні;                                        Г божевільні.
11.  Кого захищав Олесь від діда?
А Федька;                                     Б кобилу;
В маму;                                         Г  вчительку.
12.  Про яку казку мріяв Олесь? 
А Про дятла;
Б про ліс;
В про Котигорошка;
Г  про Івасика-Телесика.
2. Робота з картками в парах (групах) 
Картка № 1
1.  Укладіть план на тему «Пригоди Олеся в лісі» (близько 5 пунктів).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Дружба — найбільший скарб»?
3. Пригадайте, кому належать ці слова: «Геть, не займайте його, їжте вже». (Мати)
Картка № 2
1.  Укладіть план на тему «Відносини Олеся з іншими героями твору» (близько 5 пунктів).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Міцну дружбу і вогонь не спопелить»?
3. Пригадайте, кому належать ці слова: «Нічого. Зате нам легко. Натопив — і вилежуйся собі на печі». (Дід Прокіп)
Картка № З
1.  Укладіть план на тему «Пригоди Олеся на річці» (близько 5 пунктів).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш»?
3. Пригадайте, кому належать ці слова: «А ото, мабуть, Наталчин. Ба яке смирне...». (Діди біля тину)
Картка № 4
1.  Укладіть план на тему «Цікаві епізоди твору «Дивак»» (близько 5 пунктів).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Приятельство що старше, то сильніше»?
3. Пригадайте, кому належать ці слова: «Гирунчика отого не хо' малювати». (Олесь)
Картка № 5
1.  Укладіть план на тему «Зображення світу природи у творі «Дивак»» (близько 5 пунктів).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Дружба — як дзеркало: розіб'єш, не складеш»?
3. Пригадайте, кому належать ці слова: «Бий зрадника!». (Федько Той кало)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Отже, твір Гр. Тютюнника «Дивак» навчає нас любити природу, вивчати її, спостерігати за нею та повсякчас охороняти її скабри.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати твір «Дивак», звертаючи увагу на характеристуку образів героїв. Написати міні-твір на тему «Чим зацікавив мене хлопчик Олесь?» (до 10 речень).