Загрузка...
          укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Листопад » 15 » Українська література 5 клас. Урок 64
23:38
Українська література 5 клас. Урок 64

Українська література 5 клас. Урок 64

Урок 64. Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий світ природи Гідна поведінка Олеся як позиція особистості
Мета: 
- Навчальна: продовжувати аналіз програмного твору, охарактеризувати головних та другорядних персонажів.
-  Виховна: виховувати гідну поведінку як позицію особистості, прагнення справедливості.
-  Розвивальна: розвивати творчу уяву логічне мислення, вміння грамотно надавати відповіді на питання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
- Перевірка міні-твору «Чим зацікавив мене хлопчик Олесь?». Коментар учителя, 
- Пригадайте найцікавіші, на вашу думку, епізоди твору.
3. Актуалізація опорних знань
- Як зображує автор Олеся? Чи впливає це на ваше власне ставлення до персонажу?
- У чому, на вашу думку, виявляється жага хлопця пізнавати загадковий світ природи?
- Чи гідно поводиться Олесь з усіма персонажами твору? Обґрунтуйте свою думку.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя
— Пізнавати навколишній світ завжди цікаво, тому що ніколи не знаєш, на що можна натрапити. Хлопчик Олесь присвячував цьому пізнанню увесь вільний час та зовсім не переймався тим.
що його однолітки в цей час гралися на річці. Він займався тим, що його цікавило, за що інші називали його диваком, тому що він майже не цікавився тим, чим прийнято цікавитись у його віці. Але Олесь не зважав на інших, тому що мав власні переконання. На його формування, як особистості, дуже вплинули казки, які читала йому мати, та безупиний інтерес до світу природи.
Олесь поводиться гідно — захищає інших, допомагає та навіть не відповідає кривднику в бійці. Усе це свідчить про його моральну свідомість.
Давайте подивимось, як ставиться сам автор до свого героя та інших персонажів твору.
2. Характеристика дійових осіб твору
Дійовими особами твору є: Олесь (головний персонаж); Федько Тойкало, дід Прокоп, вчителька Матильда Петрівна, матір Наталка, школярі, селяни (другорядні персонажі).
2.1. Характеристика головних персонажів: Олесь. 
2.1.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика): 
- «Олесь смирно стоїть біля порога, слухає. Він ще малий, головою ледь до клямки дістає. Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ»;
-  «Олесь любить зиму. Йому подобається робити перші протопти в заметах, знімати снігові очіпки з кілків у тинах...»;
-  «Іще любить Олесь малювати на снігу всяку всячину. Присяде навпочіпки й водить пальцем сюди, туди... пхає закляклого пальця в рот і, гримаючи чобітком об чобіток, милується своїм творінням»;
-  «Олесь нахиляється, крекче, пильно мружить око. Пальтечко в нього товсте, а сам тонкий; важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка, тому кожен сучок птицею вздрівається»;
- «Олесь згарячу ніяково посміхнувся, поторкав мокрою рукавичкою тверду ґулю під оком і, ковзаючись, побрів до школи»;
-  «Олесь уявив собі, як гарно зараз у лузі, і побіг у верболози. Там він блукав до самого вечора. Обмацував холодні пташині гнізда, їв мерзлу калину...»;
- «Олесеві не хотілось пирога, але він зрадів примиренню і, щоб віддарувати товариша, хутенько занишпорив по кишенях, дістаючи звідти духмяні верчики хмелю...»;
- «Олесь ще дужче захвилювався, ледве не заплакав від щирості і солодкого почуття братерства. Він ухопив ремезяче гніздо й обома руками подав його Федькові»;
-  «Олесь сором'язливо ховає обличчя в рукав»;
- «Олесь біжить підтюпцем і раптом помічає, що дерева теж біжать, кружляють, ховаються одне за одного, немов у жмурки грають. Олесь зупиняється — і дерева завмирають»;
-  «Олесь винувато підсьорбує носом»;
-  «Олесеві зробилося сумно. Закортіло швидше туди, в село, де сніг плете навколо електричних ліхтарів густі рожеві сіті, й привітно світяться вікна в хатках»;
-  «Олесь глибше зарився в подушку і тоненько заскімлив»;
-  «Олесь непомітно для себе заснув. А вночі крізь сон благав матір розповісти казку про Івасика-Телесика...».
Автор ставиться до свого персонажа дуже приязно. Олесь — маленький хлопчик, якому все цікаво, особливо те, що відбувається в лісі. Він зображується одинаком, тому що інші діти не поділяють його інтересів. Навіть дорослі не розуміють його, що призводить до конфліктних ситуацій. Один на один з природою він поводиться гідно — не псує дятлове дупло, ховає коріння дерева від морозу, рятує плотву від щуки. Він не любить сваритись, тому навіть коли Федько його вдарив, він не став йому відповідати, а навпаки — дуже зрадів їхньому примиренню. Він не може зрозуміти, навіщо дід б'є кобилу і не поділяє його переконань, маючи власні, навіть у такому юному віці. 2.1.2. Аналіз образу Олеся у вигляді бесіди за питаннями, т Охарактеризуйте ставлення Олеся до природи. ? Як ви вважаєте, чому Олесь не любив компанію однокласників? т Чи подобається вам поведінка Олеся у школі? А як би вчинили
ви на його місці? т На вашу думку, чи мали рацію ті, хто називав Олеся диваком? т Який характер має Олесь? Коли він його проявляє? т Чи прислуховується хлопчик до дідових повчань? т Що Олесь полюбляє так само палко, як і природу? 2.2. Характеристика другорядних персонажів: Федько Тойкало. 2.2.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика): а «А Федько розбишакувато вишкірив зуби і, вказуючи рукавом на Олеся, заволав так, що шия одразу зробилась тоненькою: — Бий зрадника! — підскочив, тицьнув Олеся ліктем під скроню і зник поміж палями»;
-  «На попоїж,— сказав ніяковіючи і втиснув Олесеві в руку подавлений теплий пиріг»;
- «...заховав подарунок під полу, пом'явся... Потім ударив себе книжками по гузенцю, крикнув: «Гат-тя-вйо!» — і подався до річки трусити ятері».
Федько — приклад звичайного хлопця. Він полюбляє гратися з іншими, пустувати та навіть битися. Але він не поганий. Він вдарив Олеся не навмисно і потім дуже жалкував про це, та знайшов чудовий спосіб примирення — пригостив голодного Олеся пирогом з м'ясом. 2.2.2. Аналіз образу Федька у вигляді бесіди за питаннями. ? Чи можна вважати Федька кращим другом Олеся? Обґрунтуйте
свою думку. ? Чому він, на вашу думку, вдарив Олеся?
- Про які риси характеру свідчить його жага до примирення з Олесем? 
2.3. Характеристика другорядних персонажів: дід Прокоп.
2.3.1. Авторське бачення персонажа.
Автор зображує діда як старшого наставника для Олеся. Він багато чого повідав за життя, багато чого знає. Він відповідає на всі запитання хлопчика, пояснює те, що малому ще не зрозуміло. Олесь, всмоктує всю інформацію, але в дечому не погоджується з дідом, який впевнений, що без насильства в житті не обійтись. Саме тому дід вважає Олеся диваком — тобто зовсім не готовим до дорослого життя.
2.3.2. Аналіз образу діда Прокопа у вигляді бесіди за питаннями: 
- Чого навчає дід свого онука?
- Як він ставився до Олеся? Обґрунтуйте свою думку, 
- Про що він розповідав матері хлопця? Чи погодилась вона з ним?
3. Рубрика «Вгадай — хто?»
Учні вгадують персонажа твору за описом:
1. Персонаж, який розповідав казки. (Мати Наталка)
2. Персонаж, який полюбляв їсти мерзлу калину. (Олесь)
3. Персонаж, через якого Олесь покинув урок. (Учителька Ма-тильда Петрівна)
4. Персонаж, якого замучило сумління. (Федько)
5. Персонаж, який уважав, що без насилля життя не може бути. (Дід Прокіп)
4. Гра «Хто похвалить мене краще всіх»
Учням пропонується похвалити персонажів. Гру проводять за методом «ланцюжка»: кожен учень має висловити власну думку. Програє той, хто не зможе придумати, за що похвалити персонажа. «Ланцюжок» для кожного персонажа окремий.
1. Олесь: допитливий, не конфліктний, любить природу, захищає інших.
2. Федько Тойкало: сумлінний, піклується про інших, веселий, добрий друг.
3. Дід Прокоп: багато знає, навчає важливих речей, прожив довге життя.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картками у парах (групах)
Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Моє ставлення до діда Прокопа» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Горщик котлу не товариш»?
3. Поміркуйте, чи були корисними для Олеся повчання діда.
Картка № 2
1.  Напишіть міні-твір на тему «Моє ставлення до Федька Тойкала» (5-7речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «В лиху годину узнаєш вірну людину»?
3. Поміркуйте, як Олесю можна було б уникнути сварки з другом?
Картка № З
1.  Напишіть міні-твір на тему «Моє ставлення до Олеся» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Ми з тобою — як риба з водою»?
3. Поміркуйте, як Олесю треба було вчинити на уроці.
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «У чому саме полягає гідна поведінка Олеся?» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Краще погана дорога, ніж поганий супутник»?
3. Поміркуйте, як ставиться до Олеся його матір Наталка.
Картка № 5
1.  Напишіть міні-твір на тему «Як казки вплинули на уяву Олеся» (5-7 речень).
2. Як ви розумієте прислів'я: «Скажи мені, хто твій товариш,— тоді я скажу хто ти»?
3. Поміркуйте, через що Олесь любив зиму.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. Характеристика образу головного героя твору «Дивак» — хлопчика Олеся — дає нам змогу зрозуміти авторське ставлення до цього персонажу та сформувати власне.
«Мікрофон»: «Мої враження від твору Гр. Тютюнника "Дивак"».
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Ознайомитись з біографією М. Вінграновського, читати його ліричні твори.