укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 5 » Урок 21. Сієм дитині в серденько ласку
13:23
Урок 21. Сієм дитині в серденько ласку

Урок 21. Сієм дитині в серденько ласку

Американський композитор і піаніст Джордж Гершвін (1898-1937) мав російське коріння. Його батько приїхав до Америки з Росії слідом за коханою дівчиною, з якою вони побралися і виростили чотирьох дітей. Джордж народився у бідному районі Нью-Йорка й частенько називав себе „вихованцем нью-йоркських негрів". До 6 років хлопчик не виявляв музичних здібностей. Однак згодом, почувши прекрасні мелодії, він забув про дитячі ігри та друзів. Коли старшому братові купили піаніно, Джордж майже самотужки навчився грати. Унікальний слух, чудова пам'ять і щоденна копітка робота над собою принесли результати: не отримавши спеціальної музичної освіти, Джордж став блискучим п іаністом-віртуозом.
Джазова музика афроамериканців приваблювала композитора неповторною своєрідністю, глибиною почуттів, імпровізаційністю розвитку. її інтонації й ритми притаманні майже всім творам Д. Гершвіна. Колоритними мотивами джазу, виразними інтонаціями негритянських пісень сповнена музика найкращого твору митця — опери „Поргі і Бесс".
•  Послухай арію однієї із героїнь опери — Клари — „Summertime".
•  Визнач характер, в якому звучить твір.
•  Пізнай, про що розповідає арія.
Без перекладу зрозуміло: звучить надзвичайно виразна мелодія, сумно та ніжно розгортається на фоні характерного ритму, ніжна, лагідна, тепла мамина колискова. І хоч слів перекладу ми не знаємо, уява малює хвилюючу картинку дитинства. Найпо-пулярніша арія з опери „Поргі і Бесс" має інтонації української колискової „Ой ходить сон коло вікон". Звичайно, вони творчо переосмислені, перероблені і виткані з негритянських блюзових мотивів. „Поргі і Бесс" йде на всіх основних оперних сценах. А арія „Summertime" розцвіла окремим шедевром, стала „джазовим стандартом", почути її можна в любому куточку світу.
Запам'ятай.  Дві  колискові  —  українська,  яка , надихнула Д.  Гершвіна,  і  арія-колискова  з  його 'Ч  ' опери живуть паралельним життям. Мабуть, вічно.
Французький композитор і піаніст Клод Ашіль Дебюссі (1862-1918) створював музику для фортепіано протягом усього життя. Цикл творів під назвою „Дитячий куточок" митець присвятив своїй доньці Еммі. Стремління розкрити в музиці світ очима дитини у звичних їй образах — суворого вчителя, ляльки, маленького пастуха, іграшкового слона — заставляє композитора широко використовувати побутово-танцювальні, пісенні жанри в гротескному, шаржовому вигляді: колискові — в „Колисковій слона", награвання пастуха — в „Маленькому пастусі", модний у той час танець кек-уок — в однойменній п'єсі.
Перша п'єса сюїти — „Доктор Gradus ad Parnassum" („Шлях до Парнасу") — пов'язана із циклом творів М. Клементі, які потрібно регулярно грати майбутнім піаністам. К. Дебюссі рекомендував грати цю п'єсу щоранку натщесерце, починаючи помірно, щоб закінчити жваво. У своїй мініатюрі композитор створив музичний портрет-усмішку суворого і докучливого вчителя, нецікавий урок якого вже давно набрид учню.
•  Послухай музику.
•  В якому характері виконується?
•  Зосередься на музичних засобах, які розкривають зміст твору.
•  Поділися враженнями.
Остання п'єса циклу називається „Ляльковий кекуок". Кек-уок — це афро-американський танець у джазовому стилі.
•  Послухай музику.
•  Зосередь увагу на специфіці ритму.
•  Обміркуй,  які  рухи  можна  виконувати  під  цю музику.
Кумедна лялька-негреня з чорним, що стирчить на всі боки, волоссям під звуки джазу (акордове викладення нагадує звучання банджо) виконує танець з комічними вивертами. Це забавляє, викликає сміх і веселощі.
Запам'ятай.  Музика  циклу  „Дитячий  куточок" ' написана  з  таким  м'яким  і  лагідним  гумором, -жартівливою іронією і ніжністю до дитини,  що є . зрозумілою слухачам будь-якого віку!
Пригадай, які народні приказки, легенди пов'язані із лелеками.
Послухай „Мамину пісню" О. Злотника на вірші О. Вратарьова.
•  Визнач, чому автори дали саме таку назву твору.
•  Де в пісні зосереджена основна думка?
•  Прочитай основні слова.
•  Визнач, в якому характері звучить пісня.
•  Які живописні образи постають у вашій уяві?
•  Вивчи пісню.
•  Зверни увагу на розспівування складів. Відтвори ударами в долоні їх ритмічний рисунок.
•  Виконай пісню наспівно, лагідно, з почуттями.
Запам'ятай. У вивченій пісні оспівується частинка-рідного дому, з ніжним маминим наспівом, гніздом лелек — оберегом щастя в домі.