укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 5 » Урок 23. Музика пливе рікою
13:28
Урок 23. Музика пливе рікою

Урок 23. Музика пливе рікою

Венеція — місто дивовижне, казкове, збудоване на островах і майже не має вулиць. Переміщаються тут люди на човнах-гондолах. У них народжуються баркароли — пісні гондольєрів. Композитори полюбили м'який пісенний ритм, і вслід за венеціанськими народними піснями з'явилися баркароли, створені композиторами різних країн.
Баркарола — пісня венеціанських човнярів, вокальний або інструментальний музичний твір мрійливо-ліричного характеру, з спокійною, плавною мелодією на фоні розміреного супроводу, що нагадує ритм руху весел та сплески хвиль.
М'яке оксамитове повітря, що розносить легкий вітерець, іскристі блиски води, що струменять під веслом гондол, п'янкі пахощі освітленої яскравим місяцем ночі надихнули російського композитора М. І. Глінку на створення найпоетичнішого, найсвітлішого романсу на вірші І. Козлова „Венеціанська ніч".
•  Послухай романс.
•  Які  почуття  виникли  у  тебе  під  враженнями сприймання?
•  Які живописні образи малює уява? 
•  Які душевні стани викликає?
•  Добери слова для характеристики музики.
Мелодія рухається розміреним диханням, немов легкими сплесками весла, музичні тони, переплітаючись і переливаючись, передають безперервність течії води. Це щось надзвичайне, дуже чарівне. Відлунала мелодія, а слух її ще втримує.
• Запам'ятай. Ніжний,  наспівний,  витончений ; характер  романсу  „Венеціанська ніч:"  М. І. Глінка : створив  спокійним  ритмом  баркароли  гнучкою. виразною мелодичною лінією.
Пісню „Пливе човен", записану на Чернігівщині, М. В. Лисенко переклав для голосу і фортепіано. Композитор сприйняв задушевний наспів, який наче погойдувався, як своєрідну українську поетичну „пісню на воді" і написав „Баркаролу".
•  Послухай музику. Передай її характер пластичними рухами рук. 
•  Поділися враженнями від почутого.
Музика вражає світлом, ясністю, простотою, і пластичністю. Монотонність ритмічного супроводу, вираженого дрібними тривалостями, що відтворює похитування човна та плюскіт води, підкреслює красу мелодії М. Лисенка.
Запам'ятай. М. Глінка та М. Лисенко силою свого творчого натхнення відкрили світові красу й чарів-ність жанру італійської пісні баркароли. Цим " композитори виявили інтерес та поважливе став-5 лення до творчості іншої країни.
Послухай  пісню  С. Сосніна  на  вірші  І. Вахрушевої „Сонячні краплини".
•  Визнач, про що в ній розповідається.
•  В якому характері звучить пісня?
•  Яка її будова?
•  Вивчи пісню.
•  У повільному темпі відтвори метроритм. Попрацюй у парах: ударами в долоні відтвори сильну і слабку долю та ритмічний рисунок мелодії.
•  Промов слова у ритмі мелодії.
•  Склади виконавський план.
•  Обміркуй можливість виконання з рухами та ритмічно-тембральним супроводом.
Запам'ятай. Мелодія весняних крапель пісні ; С Сосніна на вірші І. Вахрушевої „Сонячні краплини сповнює серце радістю та сонячним теплом.