укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 5 » Урок 7. Народ ніколи не загине, допоки музика жива
11:50
Урок 7. Народ ніколи не загине, допоки музика жива

Урок 7. Народ ніколи не загине, допоки музика жива

Народження людини пов'язане з піснею, в ній щастя кохання і гірка розлука, думи батьків, які виглядають синів із походу, з далеких доріг.
Герої пісень історичного жанру — особи, славні подвиги яких викарбувалися в народній пам'яті. Скупі відомості про визначні події найдавніших часів можна одержати з літописів, пізніше — з наукових книг, дані в яких точні ті, але й сухіші. В пісні усе наче оживає, наповнюється звуками і барвами. Воїн, ідучи в похід, брав із собою три речі: зброю, хліб і пісню. Найдавніші пісні долинули до нас із XV сторіччя, з часів турецько-татарського лихоліття, пожеж та руїн.
Марусі Чурай (1625-1653) — легендарній українській поетесі та співачці приписують низку пісень, добре відомих у народі. За переказами у пісні, „За світ встали козаченьки" мисткиня відтворила почуття, які пережила сама, виряджаючи коханого на війну.
• Послухай фрагмент пісні.
• В якому характері звучить?
Микола Віталійович Лисенко (1842-1912) — класик української музики, засновник національної композиторської школи, блискучий піаніст, організатор музичної освіти, педагог, учений. Композитор творив у всіх музичних жанрах. Писав опери, хорові поеми, кантати, хори, пісні та романси, вокальні ансамблі, твори для солістів і ансамблів різних інструментів, музику до драматичних вистав, дитячі опери.
Оперу "Тарас Бульба" М. В. Лисенка відносять до найкращих у цьому жанрі української музики XIX ст. Твір написаний за однойменною повістю М. Гоголя. В увертюрі до опери звучать значні теми, які характеризують мужніх та відважних захисників вітчизни. Завершується вступ переможною тріумфальною музикою. Тут використано мелодію народної пісні „За світ встали козаченьки".
Увертюра — вступ до опери.
Послухай музику.
Зверни увагу на наявність героїчної та ліричної тем. Познач їх підняттям руки. Поспостерігай за музичним розвитком цих тем. Чи знайомі тобі інтонації, на яких вони побудовам і?
Які почуття, думки викликає у тебе музика увертюри?
Початок увертюри героїчний, драматичний, як заклик до боротьби. Це підкреслюють сигнали труб. Друга тема — широка, розспівна, лірична. Пісенна мелодія ллється, ніби повноводна могутня ріка. Потім з'являються сила, могутність, воля, боротьба. Остання тема — інтонації пісні "За світ встали козаченьки" — урочистого, маршового, піднесеного, переможного характеру.
Запам'ятай.  Увертюра до опери М. В. Лисенка побудована на інтонаціях народних пісень.
З давніх-давен люди відносились до журавлів із особливими почуттями. У Стародавньому Єгипті їх називали птахами сонця. В римлян журавлі асоціювалися з найкращими людськими якостями: вірністю, розсудливістю, добротою, людяністю. За кавказькою легендою, душі загиблих воїнів перетворюються в шанують  жу-Відлітаючи восени, журавлів.  Слов'янські народи равлів  як  птахів  радості  і  щастя, журавлиний  клин символізував неймовірну тугу за рідним краєм. Направду, прощальне курликання нікого  не  залишає  байдужим, настільки  явно  в  голосах  птахів звучать нотки відчаю і суму. Іноді селяни  довго  бігли  вслід  клину  і  кричали: „Колесом дорога",   щоб   птахи повернулись   весною   додому. Відлітають журавлі у вирій останніми, сповіщаючи про
настання осінніх та зимових холодів, а повертаючись із вирію — першими сповіщають про прихід весни.
А які легенди, перекази про журавлів знаєте ви?
Послухай пісню О. Лобової "Прощання з журавлями".
Визнач, про що в нііі розповідається. В якому характері виконується?
Яка будова твору?
• Вивчи пісню.
• Зосередься  на відтворенні  ритмічного рисунку мелодії хлопками.
• Промов слова пісні в ритмі мелодії.
• Склади виконавський план.
Запам'ятай. Батьківщина — це світ, який щодня, щохвилини, щомиті оточує  нас:  це сонце, вітер, трава,  води — джерела життя. Людина не може , . існувати без них, як не може жити без Вітчизни.