укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Вересень » 18 » Володимир Винниченко
16:10
Володимир Винниченко

Володимир Винниченко

Володимир Кириловнч Винниченко народився в м. Єлисавенграді (нині — її. Кіровоград). Змалку хлопчик ріс здібним, упевненим у собі, умів за будь-яких обставин твердо захищати свою позицію. Мама згадує, шо Володя «сусідських дітей тримав трохи... в терорі, бо був дуже сильний для свого віку п вольовий, упертий... Надзвичайно любив волю, повітря, рух. Був гордим, незалежним у вчинках і рішеннях правдолюбцем ". Ці риси вдачі притаманні його літературному герою Федькові. з яким ви познайомитеся, прочитавши оповідання -Фелько-хата-шщнихк
Спочатку Володимир навчався в початковій школі, а згодом у Єлнса-ветградській чоловічій класичній гімназії. Це був досить демократичний навчальний заклад, у якому здобували освіту не тільки діти дворян і чиновників, а й мішан, цеховиків і навіть селян. Володимирові-гімназнсту не раз докоряли, указуючи на його простий одяг і українську мову: «Мы тебя учим не на свинопаса, а на чиновника». А він тій зверхності кидав свій напівхлоп'ячпй виклик: наприклад, на випускний іспит одягнув солом'яного бриля, вишиту сорочку, а на руку взяв кирею1.
Усвідомлення свого становиша не пригнічувало хлопця, проте породжувало в нього протест. У старших класах він узяв участь у революційній організації, написав бунтарську поему, за яку дістав тиждень -карцеру»... Документа про закінчення Єлнсаветградської гімназії Володимиру не видати, проте згодом він склав іспити за середню освіту екстерном у Златопільськін гімназії. Потім продовжував навчання на юридичному факультеті Київського університету.
Визнання В. Винннченка як письменника почалося з публікації оповідання -Краса і сила». Літературний спадок митця налічує понад сто оповідань, чотирнадцять романів і двадцять три п'єси.
До речі...
Володимир Винниченко — талановитий драматург. Вистави, поставлені за його творами, мали великий успіх у театрах Рима, Праги, Берліна...
1. У дитинстві В. Винниченко своєю вдачею був схожий на
А   Стьопку
Б   Спірку
В   Федька
Г   Толю
2. Слова Ну Наживсь на світі? Говори! належать
А   Стьопці
Б   Спірці
В   Федькові
Г   Толі
3. Толю описано словами
А    спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці
Б    чуб йому стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають
В   дитина ніжна, депкатна. смирна... виходив надвір трошкибоязко
Г    жилаве, чортове хлопча... стрибає, яккішка
4.   З яких деталей видно, що події а оповіданні В. Винниченка«Федько-халамидник* відбуваються в невеликому місті?
5.   Згадайте епізод із повітряним змієм. Чи вважали Федька своїм другом Стьопка, Спірка й інші хлопчаки?
6.   Як характеризує Федька той факт, що він повернув відібраного змія, ще й ниток своїх дав хлопчикам?
7.   Прокоментуйте слова Федькової мами: «Тодитина благородна, ніжна, ати, мужиченя, знимтак.якізСтьопкою. Та через тебе нас із кватири виженуть... Щоб ти не смів підходити до нього...- Розтлумачте значення слова мужиченя.
8.   За яку рису вдачі батько особливо поважав Федька?
9.   Доведіть, що оповідання «Федько-халамидник» належить до епічних творів.
10.  Через що. на вашу думку, помер Федько: через застуду чи недбайливе ставлення батьків? Чи можна було зарадити смерті хлопчика?
11.  Опис природи називають пейзажем. Знайдіть 8 оповіданні пейзажі й прочитайте їх. Висловіть свою думку про те, як вони підсилюють психологічний стан літературного героя або впливають на сприйняття читача.
12.  Виразно прочитайте за ролями уривок, що починається словами: Толя часто подивлявся на Федька: ну, що ж він не йде на кригу...» і закінчується реченням: «...Але не лаюты не сердяться, — що говорити такому зайдиголові1."
1.   Текст оповідання В. Винниченка "Федько-халамидник* поділено на частини. Дібрати до кожної з них заголовок, записати в робочий зошит.
2.   Виписати з тлумачного словника всі значення слів пан і панський. У якому значенні їх ужито на позначення членів родини Толі? Підкріпити свій вибір конкретними прикладами з тексту (за бажанням).
Герої художнього твору
Читаючи художні твори, ви часто мимоволі ставите себе на місце якогось героя, здебільшого того, шо вам нансимпатнчнішнн. В основном)* це — яскраві особистості, адже кожному хочеться бути непересічним, цікавим, сильним. Читаючи оповідання В. Вннниченка--Федько-хала-мпдник». ми чомусь найбільше симпатизуємо бешкетнику. Чому? Напевно. через те. шо він має багато хороших рис: Федько чесний, у складній ситуації завжди готовий підтримати чи захистити того, хто потребує його допомоги. Кожен мріє про такого друга. Яскраві особистості (байдуже — позитивні вони чи негативні) в основному виконують головну роль у художньому творі, решта перебувають ніби в тіні або ж з'являються в полі зору читача лише іноді. З огляду на це героїв літературного твору поділяють на головних І другорядних.
Головного героя літературного твору описують досить детально (згадайте: опис зовнішності героя називають портретом), автор приділяє йому найбільше уваги. Головний герой, як правило, з'являється на початку твору й діє аж до самого кінця. Його вчинки виписані ретельно, адже саме з них ми. читачі, найбільше дізнаємося про вдачу героя. В епічних творах буває різна кількість головних героїв: в оповіданні — один, рідше два; у повісті чи романі — кілька головних героїв. Ім'ям головного героя часто називають художній твір (-Федько-халамидник»), саме навколо цього бешкетника розгортається сюжет.
Другорядні герої художнього твору діють поруч із головним, вони доповнюють своїми діями розвиток сюжету. Другорядні герої також можуть мати яскраві характери, проте вони поступаються своєю значущістю перед головною дійовою особою. Другорядними героями в оповіданні «Федько-хала.мндник» виступають Толя. Спірка. Стьопка, Васька, Грнцнк. батьки Федька й Толі.
До речі...
Володимир Виниичемко мав не тільки талант письменника, він був відомим політичним діячем, а ще — художником. Створив майже сто картин. Акварельні й олійні пейзажі, портрети, натюрморти та графічні композиції .    не раз експонувались у Франції І за ЇЇ межами. їх художню досконалість ,J    визнавали видатні художники, зокрема Поль Сіньяк і Пабло Пікассо.
1.   Найглибше в оповіданні "Федько-халамидник- розкрито характер другорядного героя
А    Стьопки
Б    Толі
В    тата Федька
Г    тата Толі
2.   Федько за вдачею протиставляється
А    Спірці
Б    Стьоп ці
В    Грицику
Г    Толі
3.   Словами ...він раптом повертається й віддає змія. Навіть принесе ще своїх ниток і дасть... охарактеризовано
А    Федька
Б    Толю
В    Спірку
Г    Стьопку
4.   Якого героя називають головним? Скільки головних героїв 8 оповіданні В. Винниченка«Федько-халамидник»?
5.   Чим другорядні герої відрізняються від головних?
6.   Знайдіть і прочитайте портретні характеристики Толі, Федька та його тата.
7.   З якого вчинку Толі видно, що він такі не зробив висновків Із трагічної ситуації в кінці твору?
8.   Чи винний, на вашу думку. Федько в тому, що Толя поліз на кригу?
9.   Якими рисами своєї вдачі ви схожі на Толю, а якими — на Федька? З якими вадами свого характеру вам треба боротися?
10.  Чого навчило вас оповідання «Федько-халамидник»?
11.  Чи вдало, на вашу думку, художник у малюнках передав характери Федька й Толі? Чому ви так вважаєте?
12.  Поміркуйте, чому читач найбільше симпатизує бешкетникові, зірвиголові й халамидникові Федьку.
1.   Виписати з оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник" по 2-3 приклади епітетів, порівнянь і персоніфікацій.
2.   Прочитати поезії С. Чернілевського.

Леся Українка