Головна » Статті » Учебники |
загрузка...
Різноманітність природи. Пізнання природи людиною
Різноманітність природи. Пізнання природи людиноюПригадай, як людина пізнає природу. Що допомагає тобі знайомитися з навколишнім світом і пізнавати нове? Тобі відомо, що природа - це все, що нас оточує, крім створеного людиною. Інтерес до вивчення природи виник дуже давно. З давніх часів людям були потрібні їжа, одяг, житло тощо. Природа є жива і нежива. Наведи приклади живої і неживої природи. Світ живої і неживої природи Землі дуже різноманітний. Представників рослинного і тваринного світу можна побачити високо в горах і на дні океану, далеко на півночі і в жаркій пустелі. Рослини відрізняються між собою за багатьма ознаками. Одні - велетні, іноді досягають десятків метрів у висоту, інші такі дрібні, що їх можна ледь розгледіти за допомогою лупи. Одні рослини цвітуть, їхні квітки різні за формою, розміром, кольором тощо. А в інших за все життя не побачиш жодної квітки. Різноманітний і тваринний світ нашої планети. Відпочиваючи біля річки чи на луці, в лісі чи на дачі, прогулюючись скверами міста чи піднімаючись на оглядовому колесі, ми постійно знаходимося в оточенні численного світу тварин. Тварини мешкають там, де є повітря, їжа і вода. Вони відрізняються одні від одних за величиною, формою, забарвленням, тривалістю життя і місцем існування. Жива природа не може існувати без повітря, води, сонця і його тепла. Із неживої природи вона бере все необхідне для свого життя. У свою чергу жива природа впливає на неживу. Отже, між живою і неживою природою існує тісний взаємозв’язок. Для вивчення природи вчені використовують різні методи. Пригадай, які методи вивчення природи ти вже знаєш. Найбільш поширеним є спостереження. Наприклад, можна спостерігати за тим, як проростає насінина, як з неї виростає рослина, що потім цвіте і плодоносить. Або можна спостерігати за рухом зір, Сонця, Місяця. Часто одного спостереження недостатньо. Тому вчені проводять експеримент. Це спостереження, яке здійснюють у спеціально створених умовах. Наприклад, потрібно з’ясувати, за якої температури повітря насіння соняшнику проростає найкраще. Для цього: 1) беруть однаковий ґрунт і розкладають його в од на кові посудини; 2) ґрунт однаково зволожують і висівають однако ву кількість насіння одного сорту; 3) розміщують посудини у камери з різною темпера¬турою: +10°, +20° і +35°; 4) спостерігають за проростанням насіння. Температура, за якої проросте найбільше насінин, і є найсприятливішою. За якої температури найкраще проростає насіння соняшнику? Провести подібний експеримент у полі дуже складно, адже температура повітря постійно змінюється. У наукових лабораторіях можна проводити досліджен¬ня цілий рік. Для вивчення тіл природи наука не може обмежитися приблизним описом їхніх форм і розмірів. Тому вчені винайшли спеціальні одиниці вимірювання: міри довжини, об’єму, температури та інші. Робота в парі. За допомогою мірної стрічки виміряй зріст і свого товариша по парті. Вимірювання проведи з точністю до сантиметра. Словничок. Спостереження, експеримент, вимірювання. Перевір себе 1. Поясни, чому світ живої природи такий різноманітний. 2. Які ознаки живих організмів? Порівняй папугу і слона. Назви спільні суттєві ознаки. 3. Назви, які ти знаєш методи дослідження природи. Яким методом тобі доводилося користуватися? Коли саме? 4. Поясни, чим відрізняється спостереження від експери-менту. 5. Які вимірювальні прилади є у тебе вдома? Що ними ви-мірюють? Для допитливих Для вимірювання невеликих відстаней у давнину вико-ристовували розміри частин людського тіла: палець, сажень, п’ядь, лікоть та інші (мал. 2). У кожній країні або великому місміс¬ті ви бирали конкретну людину і знімали з неї мірки довжини кроку, пальця, ліктя тощо. Такі мірки слугували етало нами, тобто зразками використовуваних одиниць вимірювання. Наприклад, еталоном ліктя слугувала палиця завдовжки з лікоть вибраної лю дини. Висновки Природа дуже різноманітна. Природа є жива і нежива. Нежива і жива природа пов’язані між собою. Основними методами вивчення природи є спостережен¬ня, експеримент і вимірювання. | |
Категорія: Учебники | Додав: keydatch (20.01.2014) | |
Переглядів: 4851 | |