17:37 § 12. Уміння вчитися та умови успішного навчання | |
§ 12. Уміння вчитися та умови успішного навчанняУ цьому параграфі ви дінаєтеся про:• сприйняття, пам'ять, увагу, ознаки інтелектуального розвитку; • значення харчування для навчання; • розвиток творчих здібностей; • способи виконання вправ для актуалізації інтелектуальних здібностей. Навчайтесь вчитися Уміння вчитись - одна з найважливіших навичок XXI століття, іншими словами - це об'єднання всіх пізнавальних процесів: уваги, сприйняття, пам'яті, відтворення, мислення, здатності успішно розв'язувати проблемні ситуації, уміння планувати свій час. Важливою умовою успішного навчання є постійний інтелектуальний розвиток особистості. Інтелект - здатність розумно діяти, раціонально мислити та успішно долати життєві ситуації. Прочитайте притчу. Що допомогло одному з мудреців не тільки правильно розтлумачити сон, правильно подати його недолугому цареві, а й врятуватися від страти, але при цьому не зрадивши Істину? У давні-давні часи одному цареві наснилося, що в нього випали всі зуби. Від жаху він прокинувся й одразу ж, посеред ночі, наказав привести до себе провидця. Володар спитав у нього, що може пророкувати такий сон. Царський «чаклун» одразу ж відповів зі скорботним виразом обличчя: «Великий володарю! Цей горезвісний сон відкриває найнеприємніше: незабаром ти залишишся один, бо всі твої підлеглі помруть». Цар розгнівався на провидця за таке віщування й наказав відрубати бідоласі голову. Цареві дуже кортіло почути інше тлумачення свого сну і тоді покликати іншого мудреця. Знаючи жахливий характер володаря, той дуже не хотів іти до нього. Ллє наказ є наказ. Мудрець попросив три дні на роздуми. Через три дні він постав перед царем із найщасливішим обличчям: «Великий царюі У мене є для тебе найкраща новина. Ти житимеш довше за всіх своїх підлеглихі». За таке повідомлення мудрець був щедро нагороджений і дістав титул наймудрішої людини царства Цікаво знати, що... у психології інтелект позначається буквами IQ. Високий показник IQ - понад 140 балів. В усьому світі таких людей нараховують близько 100 тисяч. Жінки зазвичай краще розв'язують мовні завдання, а просторові їм видаються складнішими. Чоловіки успішно розв'язують просторові та числові завдання. Рівень інтелектуального розвитку людини підвищується під час читання класичної, сучасної художньої та науково-популярної літератури, розв'язування логічних задач, виконання розвивальних вправ. Увага, сприйняття, пам'ять Увага дуже важлива для навчання, вона, як фундамент, міцно тримає на собі процеси сприйняття інформації, її запам'ятовування та відтворення, а також процеси мислення. Увага - спрямованість психічної діяльності людини. її зосередженість у певний момент на чомусь (явищі, процесі, об'єкті), що має для неТ значення. При цьому людина не тримає в полі зору чогось Іншого (іншого явища, Іншого об'єкта, іншого процесу). Це дозволяє людині повніше, чіткіше, глибше сприйняти відображення предмета її зосередженості. Саме завдяки увазі людина спроможна цілісно сприймати образи або ситуації, розуміти явища та події глибше, ясніше та повніше. Сприйняття - пізнавальний процес, пов'язаний з увагою, роботою органів чуття, пам'яттю, уявою, мисленням, що спирається на досвід, попередні знання. Сприйняття дозволяє створити об'єктивний образ предмета або явища. Учень зі стійкою та концентрованою увагою може зосередитись протягом 15-20 хв на одній справі, навіть в умовах, коли є зовнішні перепони. Проте майже ніколи ніхто не перебуває в абсолютній ізоляції та абсолютній тиші. Людина щосекунди сприймає близько 6000 сигналів, які надходять зовні: голоси учнів у класі, звук авто за вікном, запах парфумів, рухи тіла при письмі... І саме завдяки стійкій, високо концентрованій, рівномірно розподіленій увазі людина може повноцінно сприймати інформацію. Стиль навчання кожного учня визначається типом сприйняття, що пов'язано із тим, який канал сприйняття найбільше розвинений: зір, слух, дотик, рух. Навчальний матеріал на уроці сприймається легше, якщо він спирається на ваш життєвий досвід. Нова тема легше засвоюється, якщо в процесі вивчення використовуються схеми, таблиці, малюнки. Помилки в зошиті краще сприймаються зором, якщо вони підкреслені червоною ручкою. Результати навчання залежать від вміння запам'ятовувати, зберігати та відтворювати навчальний матеріал при відповіді на питання вчителя або на контрольній роботі. Пам'ять - психічний процес, який дозволяє сприймати, організовувати й зберігати знання, що робить можливим відтворення та використання цих знань у майбутньому. Люди зазвичай користуються тим типом пам'яті, з допомогою якого їм легше відтворювати те, що вони колись чули або бачили. Завдяки механічній пам'яті вивчаються іноземні мови, а логічна пам'ять дозволяє вчити вірші, запам'ятовувати формули, переказувати оповідання. Як ви розумієте поняття «короткочасна пам'ять» та «довготривала пам'ять»? Яким типом пам'яті ви найчастіше користуєтесь та у яких випадках? Розвиток творчих здібностей Креативність (від лат. creatio - «створення») - творчі здібності, що характеризуються здатністю до генерування нових ідей і втілення їх у життя. Будь-яка діяльність людини пов'язана із застосуванням певних умінь і знань чи набуттям нових знань, тобто умінням вчитись. У сучасній школі вітають навчання через творчу діяльність - креативність учнів на уроках та в позаурочний час. Виконання яких творчих завдань вам добре запам'яталось? Кожну людину природа наділила певними здібностями: розумовими, математичними, музичними, спортивними, унікальними тощо. Чи можна сказати, що обдаровані у певній галузі люди креативні? Можна, але не завжди. Проте креативність можна розвивати кожному. Прості поради для розвитку креативності • Повірте в себе. Кожній людині є чим питатись. Кожна людина унікальна. Не соромтесь висловлювати власні думки та пропонувати нові ідеї. Не забувайте про адекватну самооцінку, • Будьте допитливими. Навіть буденні речі можуть наштовхнути вас на цікаві ідеї. • Розширюйте свій світогляд. Записуйте свої думки чи створюйте схеми, наприклад карти розуму, аналізуйте їх згодом. • Спілкуйтесь із цікавими людьми, знайомтесь із біографіями видатних особистостей - можливо, це надихне вас на творчість. • Стимулюйте свій організм корисними для розумової діяльності продуктами харчування, що містять важливі мікроелементи: Магній, Цинк та інші поживні речовини. Значення харчування для навчання Відомо спеціальні раціони харчування для покращення пам'яті Молоко містить багато вітаміну В12, що сприяє кращому запам'ятовуванню. Мед та сухофрукти містять важливу для роботи мозку та кращої пам'яті глюкозу. Морська капуста багата на йод, який активізує інтелектуальний розвиток. Грецькі горіхи містять багато не-насичених жирних кислот, які покращують роботу судин; вітаміни групи В - важливі для розумової діяльності, вітамін Е, що запобігає руйнуванню мозку, підтримує пам'ять, розвиває мислення. Часник сприяє кращому кровообігу, що сприяє живленню мозку поживними речовинами, та кращому функціонуванню. Риба дуже корисна, бо містить Йод та ненасичені жирні кислоти. Для нормального функціонування всіх систем організму, активного обміну речовин життєво необхідно дотримання питного режиму та добрий кровообіг. Уміння вчитись важлива навичка сучасної молодої людини. Успішність у навчанні залежить від уваги, сприйняття, пам'яті, здатності розумно поводитись в проблемних ситуаціях - креативності. Розвивайте інтелект спеціальними вправами, а також - готуючись до уроків. Вживайте корисні продукти - це зміцнює здоров'я та сприяє інтелектуальному розвитку. Запитання і завдання 1. Як можна впливати на інтелектуальний розпиток? 2. Оберіть з переліку навички XXI століття: Уміння вчитись, креатите мислення, запам'ятовування великої кількості інформації, теоретичні знання, навички співробітництва, навички каліграфічного письма, уміння вирішувати проблеми, інформаційна грамотність, павички механічного запам'ятовування. 3. Як можна шілинути на результати навчання? 4. Які типи пам'яті ви вам відомі? 5. Викопайте вправи для тренування інтелекту. 6. Знайдіть інформацію про інші корисні для роботи мозку та покращення пам'яті продукти харчування. Підготуйте повідомлення та презентуйте його в класі. Порадьтеся з батьками щодо доповнення корисними продуктами вашого раціону харчування. Відпрацювання навичок планування часу Навички ефективного планування часу - це важлива навичка XXI ст. Що раніше ви сформуєте цю навичку, то успішнішим буде ваше навчання й цікавішим життя. Ваш час - тільки ваш час, і розподілити його потрібно і на навчання, і на розваги, і на дружбу, і на самовдосконалення та розвиток. Ви, можливо, помічали, що кращими учнями в класі є не обов'язково найрозумніші та найерудованіші. Кращі - це учні, що вміють організувати свій час, ретельно планують день і виконують заплановане. Відомо кілька підходів до планування часу - спробуйте опанувати один з них, що базується на теорії тайм-менеджменту (дайте дослівний переклад time management). 1. Розгляньте запропоновану таблицю розподілу часу й обговоріть її за поданими нижче питаннями. Питання для обговорення: • Наведіть приклади конкретних справ учня 7 класу, які можна віднести до квадрату І «Важливе і термінове». • Чи можна стверджувати, що підготовка до семестрової та річної контрольної робіт є важливим і нетерміновим? Чи може цей пункт плану перейти в інший квадрат? Чому? • Чи трапляється, що ви готуєте повідомлення, презентацію, реферат, виступ на конкурсі, а вам постійно надходять повідомлення про погоду, виступ якоїсь групи, селфі друзів тощо? Як це впливає на ваш настрій, концентрацію уваги та якість підготовки? Чому? • Чому спілкування в соціальних мережах відносять до квадрату втрати часу? 2. Щоб зрозуміти, чи правильно ви плануєте свій час, дайте відповіді на запитання: - Чи є у вас цілі й чіткий план їх досягнення? - Чи аналізуєте ви завдання, які перед вами ставлять? - Чи прогнозуєте ви, скільки часу у вас віднімуть майбутні справи? - Чи маєте ви розгорнутий план на сьогоднішній день? - Чи дотримуєтесь ви режиму дня? - Чи часто вам доводиться поспішати? - Скільки часу ви витрачаєте на спілкування в соціальних мережах? 3. Ознайомтесь із характеристиками правильного планування часу. 4. Заповніть таблицю розподілу свого часу на найближчі 5-7 днів (за Стівеном Кові) за зразком (п. 1). 5. Сформулюйте висновок за питаннями: • Що було для вас несподіваним з вивченого матеріалу про планування часу? • Назвіть 3 правила, які будете використовувати. • Назвіть два принципи (підходи) розподілу часу, які, можливо, уже використовували ви чи ваші друзі. • Назвіть одну найважливішу думку щодо планування часу. | |