18:59 § 17. Охорона здоров'я дітей | |
§ 17. Охорона здоров'я дітейПоміркуймо разомНа які хвороби ви хворіли? Хто вам допоміг одужати? У вашій школі є медична сестра? Як її звуть? Охорона здоров'я громадян — одна з функцій держави. У світовому масштабі охороною здоров'я займається Всесвітня орга-нізація охорони здоров'я (ВООЗ). В Україні державним органом, що опікується здоров'ям громадян, є Міністерство охорони здоров'я України. Гарно бути здоровою людиною, не потребувати медичної допомоги. Але, на жаль, завжди раптово можна захворіти або що-небудь пошкодити. В такому випадку людині потрібна медична допомога. Як і де можна швидко отримати медичну допомогу? Медичну допомогу в школі ти можеш отримати від дитячого лікаря — педіатра, медичної сестри чи шкільного психолога в медичному кабінеті. Тут можуть обробити рану, допомогти при невеликих кровотечах, зробити щеплення, виміряти температуру тіла. Якщо захворювання значне, то тебе направляють до дитячої поліклініки чи дитячої лікарні. В дитячій поліклініці лікарі різних спеціальностей проводять дослідження й надають допомогу. При нескладних захворювання тобі надає допомогу на дому твій дільничний лікар, який знає тебе з самого народження. Ти піклуєшся про своє здоров'я. Але коли трапляються випадки різкого погіршання стану здоров'я, не чекай дільничного лікаря. В таких випадках викликають швидку медичну допомогу за телефонним номером 103. Тяжкі хвороби лікують тільки в лікарнях. Там проводять обстеження дитини складними медичними приладами, призначають лікування, іноді хвороба потребує операції. Після лікування дитині потрібно відновлювати свої сили. Вона це може робити в лікарняних кабінетах лікувальної фізкультури та лікарняних басейнах. Ретельне і тривале відновлення після хвороби відбувається в санаторіях та профілакторіях, де дитині надають лікувально-оздоровче обслуговування. Оздоровчі й профілактичні заходи проводяться зазвичай улітку. Ти теж відпочивали в різних таборах у лісі, біля річки або біля моря. Можна відпочивати з батьками. В Україні зонами відпочинку є Карпатські гори, узбережжя Чорного та Азовського морів, лісові ділянки й території поблизу річок та озер. Іноді бувають випадки, коли людина не може повністю відновити своє здоров'я після хвороби. Зустрічаються люди, які народжуються з певними вадами. Вони потребують особливої уваги. Попрацюймо разом Згадайте казки «Лускунчик» і «Гидке каченя». Як до головних героїв ставились оточуючі? Чи правильно вони чинили? При остаточній відповіді чітко, у стислій формі аргументуйте власну позицію. * Позиція: «Явважаю, що...». * Обґрунтування: «... тому, що...». * Приклад: «..., наприклад,...». * Висновки: «Отже (тому), я (ми) вважаю...». Люди з особливими потребами — які вони? Люди з особливими потребами — це люди з обмеженими можливостями. Але вони так само хочуть навчатися, відчувати радість від спілкування з друзями, милуватися природою. Існують спеціальні школи для дітей зі слабким зором, слухом, хворою спиною тощо. Держави роблять так, щоб ці люди не відчували себе самотніми, відрізаними від життя: дають їм роботу, яку вони можуть виконувати, сплачують їм пенсії. Дуже часто люди з особливими потребами стають відомими вченими, поетами, композиторами, навіть беруть участь у спортивних змаганнях. Українська параолімпійська збірна тільки з минулої олімпіади привезла велику кількість нагород і прославила нашу країну. Пам'ятай! До таких людей потрібно ставитися з повагою. Слід допомагати їм долати труднощі. Якщо ти зустрінеш дитину з особливими потребами, не ображай її. Запропонуй їй свою допомогу, грайся з нею, читай книги, допомогай робити уроки. Ти побачиш, яке задоволення ви разом отримаєте від вашого спілкування. Запитання та завдання для самоконтролю й самоперевірки 1. Яку медичну допомогу ти можеш отримати у своїй школі? 2. Назви медичні установи свого населеного пункту/мікрорайону. 3. Як треба ставитися до людей з особливими потребами? 1. Запитай у батьків: яка поліклініка тебе обслуговує, хто твій дільничний лікар? 2. Уяви, що в тебе є квітка-семиквітка й ти можеш загадати виконання своїх бажань. Запиши до зошита свої бажання. Практична робота Моделювання ситуацій допомоги людям з особливими потребами Прочитай оповідання В. Сухомлинського та дай відповіді на запитання. Горбатенька дівчинка Клас розв'язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав. — Відчини двері й подивись, хто там стукає, — мовив учитель. Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п'ять пар очей впилися в незнайому дівчинку. Вона була горбатенька. Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки. В їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися. Учитель полегшено перевів дух. — Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор. — Вона приїхала до нас іздалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька? Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки: — Я... Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит. Запитання для обговорення. 1. Чому так хвилювався вчитель? Який іспит витримали діти? 2. Як би ваш клас повів себе в такій ситуації? З. Як можна допомогти такій дитині? | |