18:04 § 1. Що таке здоров'я | |
§ 1. Що таке здоров'яУ цьому розділі ти познайомишся з такими поняттями:• здоров'я, його складові; • цілісність здоров'я, чинники впливу на здоров'я; • показники розвитку дитини; • безпека та небезпека життєдіяльності людини; • нормальна маса тіла. Після вивчення цього розділу ти зможеш: • пояснювати й визначати роль чинників, які сприяють гармонійному фізичному розвитку; • пояснювати цінність людського життя і здоров'я; • характеризувати вікові зміни власного організму; • аналізувати вплив природних і соціальних чинників на здоров'я; • визначати рівень свого фізичного розвитку; • аналізувати й наводити приклади, як діяти в небезпечній ситуації; • встановлювати взаємозв'язки між складовими здоров'я. Поміркуймо разом Яке значення для людини має її стан здоров'я? Здоров'я — це нормальний стан людського організму і психіки, при якому всі органи здатні виконувати свої життєві функції. Здоров'я — це головна цінність людини. Здоров'я не купиш за гроші. Хвора людина живе неповноцінним життям. Недаремно кажуть: «У здоровому тілі — здоровий дух». Якщо людина почуває себе погано, то їй важко вчитися, гратися, спілкуватися з однолітками. Здорова людина завжди весела, активна, рухлива, має гарний апетит. Фізичний стан такої людини визначається відсутністю болю, правильною роботою всіх органів, відповідністю росту й маси тіла. Організм здорової людини легко опирається хворобам. Як можна визначити стан здоров'я людини? Визначити свій стан здоров'я можна за допомогою вимірювання температури тіла, частоти дихання та частоти пульсу. Температура тіла вимірюється термометром. Термометр — це прилад, призначений для вимірювання температури тіла, води, повітря тощо. Як виміряти температуру тіла Температуру тіла вимірюють електронним або ртутним термометром, більш небезпечним із них є електронний. Термометр потрібно встановити під пахвою, затиснувши його рукою, або в роті. Ртутний термометр потрібно тримати 7—10 хвилин, електронний — звуковим сигналом сам скаже тобі, що температуру вже виміряно. Якщо ти вимірюєш температуру термометром у роті, то знай, що від отриманого значення слід віднімати 1 градус. Для того, щоб виміряти пульс, потрібно притиснути пальці до зап'ястка. Тоді ти відчуєш, як пульсує кров по судині. Слід порахувати кількість цих ударів протягом хвилини. Нормальна частота пульсу для дитини твого віку складає 75—80 ударів за хвилину. Пам'ятай, що твоє здоров'я залежить від твого ставлення до нього. Твоя поведінка вдома й у школі, кількість прогулянок на свіжому повітрі, як ти харчуєшся, чи займаєшся спортом, коли ти лягаєш спати — все це складові твого способу життя. Ще з давніх часів люди помітили важливість здорового способу життя. • У Стародавньому Єгипті жреці слідкували за тим, щоб люди їли з чистого посуду, одягали чистий одяг, милися два рази на день, рухалися достатню кількість часу. • У Стародавній Греціїз'явились Олімпійські ігри, де спортсмени демонстрували власні сили, спритність та швидкість. • У Стародавньому Китаї за тисячу років до появи європейських держав були описані засоби масажу, профілактики захворювань, лікування хвороб, види лікувальної гімнастики «ушу». Що потрібно робити, щоб бути сильною та здоровою людиною? Кожній людині перш за все треба піклуватися про своє здоров'я, вести здоровий спосіб життя. Здоровий спосіб життя — спосіб життєдіяльності людини, метою якого є формування, збереження і зміцнення здоров'я. Щоб забезпечити здоровий спосіб життя, тобі потрібно дотримуватися нескладних правил, за допомогою яких ти будеш відчувати себе здоровою людиною. 1.Треба скласти такий режим дня, в якому тобі буде вистачати часу для навчання у школі, виконання домашніх завдань, прогулянок та ігор на свіжому повітрі з друзями. Протягом дня слід виділити час на допомогу батькам, заняття спортом і відпочинок. Спробуй скласти для себе графік щоденних справ і не забувай його дотримуватися. 2. Харчування повинне бути різноманітним і повноцінним. Треба їсти не менше трьох разів на день в один і той самий час. у Пам'ятай! Для забезпечення організму необхідними йому поживними речовинами треба вживати продукти таких груп: молочні продукти, овочі, фрукти, м'ясо, рибу, продукти із зернових і горіхи. Не вживай багато солодкого та шкідливих продуктів (наприклад, чіпсів)! 3. Треба дотримуватися гігієнічних правил: твоє тіло й одяг завжди повинні бути чистими. 4. Обов'язково займайся спортом і загартовуй свій організм, таким чином ти зможеш протистояти різним хворобам, твій організм буде сильним. 5. Намагайся завжди бути в гарному настрої. Весела людина — це здорова людина. На збереження здоров'я і безпечної життєдіяльності людини впливає не тільки здоровий спосіб життя. Людина почуває себе в безпеці, коли не існує загрози її життю, здоров'ю і добробуту. Небезпека — це ситуація, під час якої виникає загроза життю і здоров'ю людини. Здавна старше покоління передавало наступному знання й навички уникнення небезпек: як захищатися від диких звірів, несприятливих погодних умов і стихійних лих. Але згодом з'явилися небезпеки, які були пов'язані з життєдіяльністю самих людей. Це небезпеки на дорогах, у побуті, екологічні небезпеки, які виникають через те, що люди забруднюють навколишнє середовище, роблять його непридатним для свого життя, небезпечним для свого здоров'я. Тому в наш час варто пам'ятати не лише про безпеку життя, а й про безпеку діяльності людини, тобто, про безпеку її життєдіяльності. Робота у групах Об'єднайтеся в чотири групи — служба пожежної безпеки (101), міліція (102), швидка медична допомога (103), газова аварійна служба (104). За допомогою малюнків обговоріть, що треба робити в одній із наведених ситуацій. Охарактеризуйте вчинки дітей, зображених на малюнках. Запитання та завдання для самоконтролю й самоперевірки 1. Що потрібно робити, щоб бути здоровою людиною? 2.Що таке здоровий спосіб життя? 3.Наведи приклади ситуацій, у яких може бути загроза твоєму здоров'ю. У зошиті склади свій щоденний режим дня і став відмітки про його виконання. Використай наступну таблицю: Творче завдання - Поміркуй, яких правил слід тобі дотримуватися для здорового способу життя. Що ти порекомендуєш своїм друзям? | |