14:45 § 1. Здоров'я і спосіб життя | |
§ 1. Здоров'я і спосіб життяУ цьому параграфі ви:• дізнаєтесь про чинники впливу на здоров'я, формування способу життя, переваги здорового способу життя, користь набуття навичок сприятливих для здоров'я; • оціните власне здоров'я; • визначите особисте ставлення до власного здоров'я; • навчитесь складати план розвитку та самовдосконалення Люди завжди захоплювались врівноваженістю та розумом, гострим зором і надзвичайною силою, гармонією тіла й духу. Так, українські казки й думи прославляють мужніх, витривалих, кмітливих і щиросердних героїв, які захищали свої родини, поселення, народ. Пригадайте Котигорошка, Кирила Кожум'яку, козака Голоту. У цих образах народ поєднав найкращі риси гармонійно розвиненої особистості. Люди завжди прагнуть бути сильними, розумними та здоровими. Силу можна збільшити, тренуючи м'язи. Розум можна розвинути читаючи книжки, пізнаючи світ і дослухаючись до мудрих людей. А здоров'я краще зберігати й зміцнювати, ніж відновлювати, що завжди складніше. Здоров'я є однією з найважливіших життєвих цінностей людини. А здоров'я нації — неоцінне надбання держави. Проте ні держава, ні заклади охорони здоров'я не зможуть допомогти, якщо ви самі не налаштовані бути здоровими. Серед цінностей, які в сучасному розвинутому суспільстві найбільше поважають і цінують, здоров'я посідає перше місце. Здоров'я — це стан, коли ви відчуваєте повне благополуччя. Як ви ставитесь до того, що є для вас найдорожчим? Ви піклуєтесь про найдорожче та бережете його особливо ретельно. Людина живе для щастя, а щасливим можна бути, лише маючи здоров'я. Здорова людина: - має високу працездатність і стійкість до захворювань, усі її органи й системи організму працюють нормально; - упевнена в собі, керує своїми вчинками, почуттями й думками, поводиться без шкоди для благополуччя інших людей; - прагне управляти власним здоров'ям. Цілісність здоров'я Піклуватися про своє здоров'я щодня — це велика праця, яка не кожному вдається. Докладаючи незначних зусиль, але щодня, працюючи над собою, удосконалюючись ви наблизитесь до досягнення гармонії, отримуватимете радість від життя. Складіть уявніпазли, щоб утворилась картина цілісності здоров'я. Поясніть, як ви розумієте поняття «цілісність здоров'я». Є зв'язок між емоційним станом і фізичними відчуттями, психічним і фізичним здоров'ям. Про це йдеться і в народній мудрості: «У здоровом)' тілі — здоровий дух». Діє і зворотній зв'язок: якщо ви маєте позитивне світосприйняття, доброзичливо ставитеся до себе та до життя — це піднімає життєвий тонус і сприяє зміцненню здоров'я. Стан здоров'я людини визначається певними чинниками, які залежать від поведінки самої людини. Науковці стверджують, що здоров'я сучасної людини лише наполовину залежить від таких чинників, як успадкована від батьків схильність до певних захворювань, навколишнє середовище та медичне обслуговування. Варто пам'ятати, що чинники впливу на здоров'я мають протилежну сторону і можуть спричиняти його погіршення. Які чинники впливу на стан свого здоров'я людина може змінювати? Обґрунтуйте позитивні зміни. Проаналізуйте схему. Наведіть ситуації коли чинники впливу стають чинниками ризику для здоров'я. Як цього уникнути? Життєві принципи Людина свідомо вибирає спосіб життя, стиль поведінки, формує звички, відштовхуючись від своїх переконань, тобто життєвих принципів. Термін «принцип» має грецьке походження і означає «початок». Принцип — це певне базове, особисте переконання. Особисті принципи можуть не відповідати загальноприйнятим у суспільстві, проте не варто нехтувати тим, що сформовано колективним розумом. Ознайомтеся з життєвими принципами відомих людей (див. Додаток 1). Чому ці люди досягли успіху? Приміряйте ^S><^ їхні принципи на себе. Не варто вважати, що аби бути позитивним і визнаним потрібно жити за принципами іншої людини, навіть якщо вона дуже успішна. Біблійна заповідь застерігає: «Не сотвори собі кумира!» Принципи мають бути духовно близькими власне людині, а також зрозумілими та прийнятними для родини, близького соціального оточення. Прочитайте притчу. Про який життєвий принцип у ній ідеться? Чи сповідуєте ви цей принцип? Чому? У давнину жив мудрець, якого всі поважали за його корисні поради. Один заздрісник якось сказав, що мудрець не такий уже й розумний, і це можна довести. «Я поставлю запитання, на яке він не зможе відповісти правильно. Упіймаю метелика, затисну його в руці і запитаю: "Що в мене в руці: живе чи неживе?" Якщо він скаже, що неживе, я випущу метелика. Л як відповість, що живе, то задавлю метелика. Заздрісник на очах у юрби підійшов до мудреця із затиснутим у руці метеликом і запитав: «Відгадай, що в мене тут: живе чи неживе?» Мудрець на те відповів: «У твоїх руках усе!» Корисні звички та навички, що сприяють здоров'ю людини Здоров'я залежить від щоденної поведінки, життєвих навичок, набутих у процесі життєдіяльності, що закріпились як стала форма поведінки. Життєві навички — це певні вміння, що сприяють ефективному розв'язанню проблеми й дозволяють подолати труднощі повсякденного життя. Для малюків та молодших школярів властиве інтенсивне формування найпростіших діяльнісних навичок: доглядати за своїм тілом, вибирати одяг, взуття, одягатись і взуватися, прибирати, готувати їжу. Для підлітків актуальнішою є соціально-психологічна сфера. Вони почуваються значно самостійніше, їм доводиться самотужки приймати рішення, розширюється коло їхнього спілкування з однолітками. Підлітки гостріше відчувають атмосферу сімейних стосунків, млжособисті-сних зв'язків між хлопчиками та дівчатками тощо. Триває й розвиток діяльнісних життєвих навичок, насамперед — безпечної поведінки, зокрема: відмова від пропозицій уживання наркотиків, алкоголю чи куріння, адекватна поведінка на дорозі тощо. ЮНЕСКО, за опитуванням провідних бізнесових структур, сформулювала перелік навичок XXI століття, які інтенсивно формуються в підлітковому віці. Володіння саме цими навичками дозволяє сучасній людині бути успішною. Іноді ви твердо вирішуєте змінитися й почати нове життя: займатися спортом чи щодня робити ранкову гімнастику, дотримуватися корисної дієти, готувати всі домашні завдання без винятку тощо. Спробуйте виконувати заплановане згідно із життєвим принципом «Сьогодні й зараз». Крім того, більшість наших звичок набуваються шляхом багаторазового повторення певних дій — навичок. Важливо не починати нове життя відразу в усьому, потрібно поступово зробити звичним, наприклад, вибраний вами розпорядок дня тощо. Спочатку, можливо, буде дуже важко, але із часом навички стають звичками. Із переліку навичок, сприятливих для здоров'я, та навичок XXI століття кожна група вибирає: 1 — діяльнісні навички стосовно себе; 2 — діяльнісні навички для суспільства; 3 — соціально-психологічні навички. Охарактеризуйте ті з них, які особливо актуальні для підлітків. Поясніть свій вибір. Цікаво знати, що... для того, щоб запам'ятати певне поняття, його потрібно прочитати й прослухати 7 разів. Щоб виробилась пенна звичка: прокидатись у певний час, робити ранкову гімнастику, ретельно готувати домашні завдання, гуляти па свіжому повітрі тощо, достатньо повторити що дію від 9 до 21 разу. Як налаштуватися на зміну в способі життя Кожна людина має прагнення, бажання, ставить перед собою певну мету. Ви можете ставити перед собою як далеку мету — на все життя, так і близьку — на цей навчальний рік або навіть на тиждень. Поставити мету — це дуже важливо, але це — лише півсправи, потрібно ще й уміти її досягати. Яку мету на цей навчальний рік може поставити перед собою семикласник? Що може допомогти здійснити задумане? Що може перешкодити у досягненні мети? Кожна людина відповідальна за власне здоров'я. Вона має усвідомлювати, що здоров'я залежить насамперед від способу життя, і робити правильний вибір. Недотримання правил здорового способу життя в юні роки має згубний вплив на здоров'я людини в майбутньому. Ллє у будь-якому віці перехід до здорового способу життя допомагає значною мірою нормалізувати й відновити стан людини. Піклування про здоров'я — це копітка щоденна праця. Якщо ви самі не налаштовані бути здоровими, ніхто не зможе вам допомогти. Формуйте свої життєві принципи та розпоряджайтесь ними розумно, так щоб не ображати інших людей, шкодити чи надокучати їм. Працюйте над собою, удосконалюйтесь, досягайте гармони та впевненості в собі. Запитання і завдання 1. Що з поданого переліку можна вважати життєвими принципами, а що — звичками? Пунктуальність, вітання, оптимізм, прагнення не спізнюватися, ранкова зарядка, позитивне мислення, правдивість, відмова від шкідливих звичок, догляд за тілом, режим дня. 2. Що таке навичка? Чи є відмінність між поняттям «навичка» і «звичка»? Як павички впливають па життя? 3. Поясніть, як ви розумієте риси, які в суспільстві вважають негативними, а з точки зору життєвих принципів — безпринципністю: безхребетність, конформкш, безвольність та опортунізм. 4. Розгляньте схеми. Працюючи в парах, доповніть ту схему, що стосується харчування. Прокоментуйте обидві схеми й презентуйте результати своєї роботи у класі. 5. Складіть план власних дій щодо дотримання здорового способу життя на найближчий тиждень. Самооцінка здоров'я Самооцінка — це ставлення людини до себе. Вона формується на основі власного досвід)' — успіхів і невдач. Складання індивідуального плану здорового способу життя Попрацюйте у групах, як об'єднав вас учитель. Проаналізуйте схему та створіть індивідуальний план здорового способу життя. Визначте, якими з наведених навичок володіють учні вашої групи. Допишіть додаткові палички, яких немає в схемі, але ви ними володієте. Обговоріть їх та розподіліть усі павички за їхньою значимістю та важливістю. На одній умовній сходинці розміщуйте рівноцінні, па ваш погляд, навички. Презентуйте результати роботи в класі. За результатами попередньої роботи в групах складіть індивідуальний план, що сприятиме втіленню здорового способу життя. Дослухайтеся до себе: іноді краще трохи змінити звичку, ніж відмовитись від неї повністю. Наприклад, якщо ви звикли під час читання жувати солодощі, можна замінити їх на фрукти. | |