укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 21. Засоби масової інформації та здоров'я
18:17
§ 21. Засоби масової інформації та здоров'я

§ 21.  Засоби масової інформації та здоров'я

У цьому параграфі ви:
• дізнаєтесь про стратеги комерційної реклами;
• навчитесь розпізнавати та нейтралізувати негативний вплив ЗМІ та реклами на здоров'я
Вплив ЗМІ на здоров'я
Засоби масової інформації (ЗМІ) висвітлюють новини, суспільно значимі проблеми, оприлюднюють актуальну інформацію з різних питань. Люди по-різному реагують на прочитане, почуте чи побачене. У погоні за аудиторією, продажем газет, рейтингами телепередач журналісти наводять інформацію скандального характеру, близьку до крайнощів. До того ж відкритість інформації, наприклад у мережі Інтернет, знімає цензуру та бар'єри для публікування будь-чого. Переважно люди, особливо підлітки, не вміють критично оцінювати повідомлення, дуже гостро реагують на інформацію про катастрофи, трагедії, теракти, стихійні лиха. Відео чи фото сцен насильства, пропаганда війни, заклики до класової чи релігійної ворожнечі негативно відображаються на емоційному стані та психічному здоров'ї будь-якої людини.
В Україні прийнята система рейтингів — оцінки змісту фільмів, серіалів або телепередач, яка визначає певні вікової категорії глядачів чи особливі умови. За цією системою, для всіх фільмів та програм створено обов'язкове маркування.
Засоби масової інформації, надаючи об'єктивну інформацію, усе частіше маніпулюють свідомістю людей, особливо під час перегляду телепередач: одночасно задіяні органи зору та слуху активно впливають на діяльність мозку, за рахунок чого досягається максимальний ефект маніпуляції підсвідомістю. Адже, читаючи, ми уявляємо картинку, а телебачення нам одразу зі звуком цю картинку видає для сприйняття. За даними різних джерел, третина інформації телебачення погано впливає на дітей і підлітків.
Яка інформація телебачення негативно впливає на підлітка?
Як нейтралізувати негативний вплив ЗМІ та реклами
Психологи радять для уникнення маніпуляцій та негативного впливу на психічне здоров'я підлітка робити періодичні перерви — повністю припинити перегляд телепередач хоча б на 1-2 тижня. Протягом цього часу ваша залежність від телевізора зменшиться і ви зможете свідомо добирати телепередачі, які варто переглянути, бо вони пропагують ціннісне ставлення до життя і здоров'я: навчають, розвивають, приносять задоволення.
Маніпулює свідомістю і реклама, яка тісно й дуже давно пов'язана зі ЗМІ.
Реклама (від лат. «вигукую, кличу») - популяризація товарів, видовищ, послуг за допомогою ЗМІ, плакатів, світлових стендів.
Цікаво знати, що... вже в XVII ст. англійські газети брали плату за роширення інформації про товари та послуги. Перші реклами починалися зі слів «І want...». Генрі Форд ще на початку минулого століття казав: «Якби я мав чотири долари, три з них я б віддав на рекламу»
Реклама нав'язливо поширюється через усі ЗМІ, в Інтернеті й у вигляді плакатів, світлових табло, бігбордів. Реклама використовує стратега та прийоми, що впливають на людину й змінюють її свідомість.
Пропаганда (від лат. «те, що підлягає розповсюдженню») — це друковане й усне поширення Ідей, учень І
знань.
На сучасне населення за допомогою пропаганди й реклами виливається величезний потік інформації щодо всіх аспектів життя. Тому знання основних методів, які використовуються для пропаганди й реклами, допоможе аналізувати цю інформацію та критично її оцінювати.
Пропаганда і реклама можуть бути як позитивними, так і негативними, а результат може бути або корисним, або шкідливим для людей, які дослухаються до їхніх порад і пропозицій.
Наприклад, пропаганда може бути використана для залучення молоді до волонтерської роботи в громадських організаціях або в соціальних службах. Ллє за допомогою пропаганди можливе й поширення, наприклад, інформації про небезпечні клуби депресивного характеру.
Реклама може переконувати людей використовувати щоденно зубну пасту, користуватися милом. Одночасно вона пропонує і «чудовий» продукт з ресторану швидкого харчування, який аж ніяк не сприяє здоров'ю.
Проаналізуйте кожен з відомих різновидів реклами за планом:
1. Цілі реклами;
2. На кого розрахована;
3. Приклади наявної реклами.
Реклама, що пропагує товари або послуги, за які ми сплачуємо гроші, є комерційною.
Реклама, що пропагує політичні партії, їх програми й ідеї є політичною.
Соціальна реклама пропагує те, що не можна купити за гроші та допомагає зрозуміти, що світ можна змінити на краще. Метою соціальної реклами є залучення уваги до певної наявної проблеми, а в перспективі — зміна поведінкової моделі суспільства. Стратегії комерційної реклами
Річ не стає кращою від того, що її показали по телебаченню чи розмістили на бігбордД, проте ціна стане значно вищою, але її заплатять покупці.
Засоби масової інформації надають разом з об'єктивною інформацією проплачену комерційну інформацію, за зміст якої вони не відповідають. Тому оцінюйте все, що читаєте, бачите чи чуєте, критично.
Не допускайте маніпулювання своєю свідомістю.
Рекламу часто дуже нав'язливо й агресивно поширюють на різноманітних носіях.
Розрізняйте стратеги комерційної реклами та не потрапляйте на «вудочку» недобросовісним товаровиробникам. Нейтралізуйте негативний вплив ЗМІ та реклами відомими методами.
Запитання і завдання
1. Як ЗМІ впливають на здоров'я підлітків? Наведіть приклади негативного і позитивного впливу.
2. Доберіть по 1-2 прикладів слогаиів, малюнків, телевізійної реклами до трьох стратегій комерційної реклами.
3. Як нейтралізувати негативний вплив реклами на здоров'я?
4. Прочитайте уривок з однієї публікації в соціальній мережі. Висловіть ставлешія до почуттів автора.
«Зайдеш в Інтернет, увімкнеш радіоприймач чи телевізор, і почуєш новини... Скільки цього разу загинуло: 10, 20, 300?.. Я не люблю політику, вона надто нелюдяна. Знайти правду стало неможливим, зрозуміти мотиви — також. Можливо, насправді щастя в незнанні: «Менше знаєш — краще спиш». Від нескінченного потокл' негативної інформації хочеться сховатись, відсторонитись. Але тоді перестанеш відчувати, станеш бездушним. Проте відчувати потрібно, співчувати, виражати почуття, кохати, співпереживати, говорити хороші слова, допомагати... Ллє це потрібно близьким і рідним, тим хто поряд, чиї очі дивляться з надію і довірою. Це не аватарка в соціальній мережі — це реальна людина, яка здатна зрозуміти та підтримати. Не варто витрачати стільки свого життя на лайки, статуси та твіти. Живімо повноцінним реальним життям!»
Складання рейтингу телепередач
1. Дайте відповіді на запитання.
Скільки разів на тиждень ви переглядаєте телепередачі? 
А Зазвичай ви дивитеся телевізор наодинці або з сім'єю? 
Б Які телепередачі найулюбленіші (оберіть не більше трьох)? 
В Чи дивитеся ви серіали? 
Г Які серіали найулюбленіші (оберіть не більше трьох)
2. Складіть перелік з п'яти найулюбленіших телевізійних передач, серіалів, фільмів тощо.
3. Удома, фіксуйте час, який ви витрачаєте на перегляд телепередач щодня протягом тижня.
4. Порівняйте середній час, який витрачаєте на перегляд телепередач, із рекомендаціями медиків, які стверджують, що переглядати телепередачі потрібно не довше, ніж півтори години на день.
5. Порадьтесь із рідними та відкоригуйте час перегляду телепередач, надаючи перевагу найулюбленішим телевізійним передачам: тим, що є корисними для вашого розвитку й приносить задоволення.