14:54 § 3. Безпечна життєдіяльність | |
§ 3. Безпечна життєдіяльністьУ цьому параграфі ви:* дізнаєтеся про різновиди, рівні й джерела ризику в щоденних ситуаціях; * навчитесь керуватись основними принципами безпечної життєдіяльності в природі, серед людей і при техногенних небезпеках Життєдіяльність та джерела ризику для неї Кожна людина в процесі життя здійснює різні види діяльності: харчується, дихає, спить, працює, навчається чи відпочиває'. Усі ці дії здійснюються для забезпечення її життєдіяльності. Життєдіяльність — це складний біологічний процес, що відбувається в організмі людини і забезпечує збереження її здоров'я та працездатність. Будь-яка діяльність людини потребує взаємодії з навколишнім середовищем. Що називають навколишнім середовищем? Яке буває навколишнє середовище? Як навколишнє середовище може впливати на організм і життєдіяльність людини? Джерелом ризику може стати будь-що у нашому житті. Проте небезпека настає, якщо складаються певні умови. Так, річка сама по собі не є небезпекою, але може стати нею, якщо йдуть сильні дощі — зливи, коли відбувається різке танення снігу тоді може настати повінь. За недотримання правил поведінки на воді, також настає небезпека втопитися. Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) може статись через наявність кількох джерел небезпеки: поганий технічний стан машини, недотримання правил дорожнього руху, стан здоров'я водія тощо. Види ризику За впливом на людину ризик поділяють на фізичний, психологічний та соціальний. Організм людини може пристосовуватись до середовища існування, але є певні межі, індивідуальні для різних людей і народів. У разі значних відхилень від звичних умов існування, стихійних лихах, надзвичайних ситуацій або коли людина потрапляє в автономну ситуацію, виникає небезпека для організму, тому що людина може травмуватись чи захворіти. Крадіжка, сварка, стрес порушують психологічну рівновагу. $ейк — від англ. fake — це підробка, дослівний переклад «підроблений, фальшивий, липовий». Засоби масової інформації стають ризиком для фізичного здоров'я, коли людина під впливом реклами купує неякісні продукти чи одяг. Також може постраждати психіка, наприклад, якщо вірити псев-доновинам чи фейкам, повідомленням про жахіття, насильницькі репортажі. Соціальний ризик від ЗМІ полягає у тому, що певні заклики підбурюють населення до масових безпорядків, через протилежні нав'язані погляди руйнуються родинні зв'язки. Дуже прикро, що у наш час здавалося б у цивілізованих країнах йдуть війни. Війна — це збройна боротьба між державами чи частинами країн, соціальними, етнічними чи іншими спільнотами. Війна це, в першу черг)', політична боротьба, боротьба за територіальний вплив, за ресурси земельних надр. Війна це величезна небезпека - це вищий рівень ризику для цивілізації, країни і кожної людини окремо. Сучасний світ дуже вразливий і малий для війни та збройних конфліктів, особливо якщо згадати ядерні вибухи. Як на вашу думку, можна врятувати і зберегти його від насилля? Рівні ризику Небезпеки призводять до травм, погіршення самопочуття, матеріальних втрат, тобто завдають людям шкоди. Визначають високий та помірний рівні ризику. Якщо ймовірність настання небезпеки висока і наслідки масштабні - говорять про високий рівень ризик)'. Попрацюйте у групах як об'єднав вас учитель. Оцініть рівень ризику: високий чи помірний, у ситуаціях нижче за показниками: • ситуація: надзвичайна чи екстремальна; • ймовірність виникнення: висока, незначна; • масштаби наслідків: постраждає велика кількість людей, значні території чи невеликі тощо; • прорив води штучних водосховищ, несправність літака, крадіжки особистого майна, пограбування на вулиці, участь у вуличних масових заходах, відвідування закладів швидкого харчування, непорозуміння з батьками. Принципи безпечної життєдіяльності Людина не може відчути радіаційне випромінювання, але про інші небезпеки можуть попередити органи чуття: зір, слух, нюх. Так, людина бачить полум'я пожежі, чує гуркіт машин, відчуває поштовхи землетрусів чи від вибухів снарядів, відчуває запах газу. Якщо знати про певну небезпек)' то, у більшості випадків, можна себе захистити. Небезпеки потрібно вивчати для того, щоб знати, як їх уникати та діяти, якщо вони все ж таки сталися. • Будь самостійним. • Намагайся передбачати небезпеку. • Контролюй свої емоції та поведінку. • Думай і передбачай. • Приймай швидкі обдумані рішення. • Будь наполегливим і завзятим, коли це необхідно. • Умій підкоритися, якщо це потрібно. • Не зневіряйся, навіть у найскладнішій ситуації. • Шукай інші шляхи вирішення проблеми, не здаватися. Проаналізуйте правила у рубриці «Допоможи собі». Поясніть, як не можна діяти при небезпеці і чому. Не можна завдавати шкоди природі та тваринам у ній. Зустрічі з дикими тваринами, комахами, невідомими або маловідомими рослинами можуть бути дуже небезпечними у першу чергу для мандрівників та туристів. Флора і фауна нашої планети настільки різноманітні, що охопити усі небезпеки уроками з основ здоров'я чи біології дуже важко. Тому, якщо ви збираєтесь мандрувати разом із батьками, обов'язково поцікавтесь інформацією про небезпеки, які можуть очікувати на вас під час подорожі. Убезпеч своє життя. Проаналізуйте свій день. Назвіть приклади ризиків повсякденного життя учня 7 класу. Оцініть їх рівень та вкажіть як його знизити. Принципи безпечної життєдіяльності складаються з правил здорового способу життя та формули безпеки. За будь-яких умов потрібно дотримуватись основної формули безпеки. Ризики поділяють на фізичний, психологічний та соціальний. Рівень ризику обумовлюється ймовірність настання небезпеки та масштабами наслідків У більшості випадків можна себе захистити, якщо дотримуватись принципів безпечної життєдіяльності. Запитання і завдання 1. Схарактеризуйте види ризиків за впливом на людину. 2. Доповніть таблицю прикладами небезпек, джерел та оцініть рівень ризику у кожному випадку особисто для себе. 3. Складіть, скориставшись Додатком 2, питання до вікторини про безпеку у природі, наприклад: • Чому не можна чіпати диких тварин чи бездомних собак і котіи? • Чому не можна торкатись і пробувати на смак ягоди, плоди та стебла невідомих рослин? • Чи підходять гриби для харчування маленьких дітей? 4. Розгляньте та доповніть ланцюжок про вогонь. Прокоментуйте виникнення пожежі та її наслідки для людини. Зазначте приклади низького та високого рівня ризику від пожежі. Створення соціальної реклами про здоровий спосіб життя Реклама (від лат. — «вигукую, кличу») — популяризація товарів, видовищ, послуг за допомогою ЗАЛІ, плакатів, світлових стендів Реклама використовує методи та прийоми, що впливають на людину і змінюють її свідомість. На сучасну людину за допомогою пропаганди й реклами спрямовується величезний потік інформації з усіх аспектів життя. Рекламу поширюють через усі ЗМІ, а також у вигляді плакатів, світлових табло, бігбордів. Для створення соціальної реклами потрібно усвідомлювати її мету та дотримуватися певному алгоритму. Об'єднайтесь у групи, як пропонує вчитель. Обговоріть можливий алгоритм створення соціальної реклами: 1. Визначте форми представлення реклами: плакат, відеоролик, буклет, презентація, інформаційна листівка тощо. 2. Придумайте назву та салогап рекламного продукту відповідно до теми. 3. Розподіліть ролі та обов'язки у групі. 4. Складіть план підготовки та список необхідних ресурсів. 5. Створіть рекламу за планом. 6. Проведіть самооцінку створеної реклами за критеріями та зробіть корективи: • Зміст рекламного продукту актуальний, відповідає темі реклами • Слоган влучний та коректний • Подані факти законні, достовірні та цікаві, відповідають темі • Рекламний продукт корисний не тільки для тих учнів, які його створили • Проведено опитувашія щодо ставлення учнів, вчителів, батьків до відповідної тематики • Висновки підкріплено відповідними діаграмами, графіками, таблицями, що допомагають сприйняттю результатів • Малюнки і фотографії ретельно підібрані з різних джерел і посилюють важливість поданої інформації • Використані методи соціального впливу • Є посилання па використані джерела • Рекламний продукт якісно оформлений • При оформленні використано іиформаційио-комуиікаційпі технології 7. Презентуйте свій рекламний продукт у 7 класі. Перегляньте та оцініть роботу інших груп Примітка. Добре підготовлена доповідь: доповідач не читає з екрану, а розповідає голосно й чітко. Доповідь оцінюють після презентації у класі. | |