12:26 § 3. Модель. Предметна галузь | |
§ 3. Модель. Предметна галузьЕлектронний документ - відомості, що зберігаються у вигляді, який забезпечує їх опрацювання на комп'ютері. Дані - подані у формі чисел або тексту відомості про певний об'єкт або процес.vwi Поняття моделі. Типи моделей. Поняття предметної галузі. Форми подання інформаційної моделі: опис, таблиця, формули, схеми та ін. Етапи побудови інформаційної моделі. Карти знань, їх призначення. Редактор карт знань. Модель. Предмета галузь Довкілля - це сукупність великої кількості живих та неживих об'єктів. Наукове пізнання, дослідження світу, що оточує людину, полягає у виявленні певних закономірностей, притаманних явищам, які відбуваються з об'єктами. Закономірності виявляють, досліджуючи явища шляхом вимірювання деяких величин (параметрів об'єкту) і аналізу отриманих наборів значень. Серед багатьох параметрів об'єкта є головні, сукупність значень яких найсуттєвіше визначає його властивості. Наприклад, для комп'ютера такими параметрами є: тактова частота процесора, обсяг оперативної пам'яті, довжина діагоналі та роздільна здатність монітора, обсяг пам'яті вінчестера. Кількість головних параметрів, зазвичай, знаходиться в межах від одиниць до кількох десятків і більше. - Чим більше значень параметрів відомо для об'єкта, тим точніше описуються його властивості. - Для вивчення реальних об'єктів часто використовують їх моделі. Моделями, наприклад, є карта автомобільних доріг місцевості, яку ми вивчаємо перед тим, як вирушити в мандрівку (Рис.2.1), макет забудови мікрорайону, схема радіоприймача, глобус, макет гідроелектростанції. Можна створити й моделі об'єктів, які існують в уяві людини. Наприклад, будуючи графік деякої функції, ми будуємо модель залежності між величинами, які перебувають у відношенні: аргумент => функція => результат (значення функції). Поняття «відношення» щодо моделі і об'єкту моделювання с дуже важливим, оскільки відображає обов'язковість наявності подібності об'єкта і його відображення - моделі. Моделлю називають відтворення деякого об'єкту у спрощеному вигляді з метою дослідження його властивостей або процесів, які з ним відбуваються. ▼ Процес створення моделей називають моделюванням. Моделювання - це один з основних сучасних методів дослідження об'єктів природи, суспільства та явищ. Моделі створюють з метою вивчення, дослідження та аналізу процесів, які відбуваються з об'єктами за певних умов. У процесі створення багатьох реальних об'єктів (літаки, космічні та морські кораблі тощо) потрібно обов'язково розробляти і досліджувати їх моделі. Моделювання і використання моделей неможливе без встановлення певних правил, домовленостей щодо значень певних слів - термінів. Ці правила залежать від об'єктів моделювання і завдань, які ставить перед собою дослідник. Обчислюючи відстані на місцевості з метою розміщення певної будівлі, створюючи план її розміщення, архітектор використовує певні правила створення зображення. Це робиться для того, щоб створене зображення було зрозумілим для будівельників. Лікар, описзточи процес лікування хвороби у рецепті, використовує латинські терміни, зрозумілі працівнику аптеки - провізору. Але не завжди лікар може зрозуміти, що зображено на електричній схемі, а електрик - що зображено нотами. їхні професійні знання знаходяться в різних предметних галузях. ▼ Отже, кожна предметна галузь не просто має різні об'єкти вивчення, а використовує різні способи і засоби їх описання. Способи описання моделей в кожній предметній галузі різні, пристосовані для саме для найбільш ефективного використання об'єктів дослідження. Перевіряємо себе 1. Наведіть приклади моделей, які ви використовуєте у повсякденному житті. 2. Моделлю якого процесу с розклад уроків? Подайте приклади подібних моделей, обговоріть, навіщо потрібні подібні моделі. 3. Моделлю якого об'єкту є глобус? Які властивості об'єкту на ньому відтворено, а якими - знехтувано? 4. Чим відрізняється електронний документ від паперового? У якому випадку паперовий документ може вважатися тільки моделлю паперового, а в якому навпаки? 5. Чи можна вважати моделлю правило переходу вулиці? Поясніть, чому. 7. На уроках яких предметів ви найчастіше маете справу з моделями? 8. Порівпяйтс значення слова «коло» у виразах: коло друзів, коло спілкування і площа кола, діаметр кола. Яким предметним галузям належать ці вирази? 9. Моделлю якого реального процесу може бути математичний вираз у = v х , якщо v вимірюється у км/год, а х - у годинах? 10. Моделлю якого реального процесу може бути математичний вираз у = а • х - Ь • х, якщо а і b вимірюються у дм3/хв, а х - у хвилинах? 11. У результаті щодобових вимірювань денної і нічної температур протягом місяця отримали набір даних. У якій формі краще за все подати цей набір? 12. Що с спільного у паперового літачка і літака АН-225? Виконуємо 1. Уважно розгляньте рисунок 2.1. Знайдіть відповіді на такі запитання. Моделлю якого об'єкту є карта? Які відомості можна отримати, досліджуючи цю модель? Чи можна прокласти автомобільний маршрут з використанням подібної карти? Що буде і що не буде враховано при цьому? Чи можна знайти в населеному пункті, зображеному на подібній карті, будинок за вказаною адресою? Поясніть, чому. 2. Знайдіть у мережі Інтернет карту вашого населеного пункту і його околиць. Які відомості відображено на карті і якими знехтувано? З. Опишіть десятьма словами деякий об'єкт (домашню тваринку, предмет, що знаходиться у вас на письмовому столі, квітку, розташовану на підвіконні, дерево, повз яке ви проходите по дорозі в школу) таким чином, щоб про нього можна було б розповісти товаришу, а він зміг його розпізнати за вашою оповіддю. Обговоріть з друзями, спробуйте знайти ті слова, за якими об'єкт, словесну модель якого ви створили, був ідентифікований. Решебник ответы 7 класс по украинскому языку, математике Новые учебники 7 класс 2015 алгебре, информатике | |