укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 13 » § 3. Столярний верстак, правила безпечної праці
11:15
§ 3. Столярний верстак, правила безпечної праці

§ 3. Столярний верстак, правила безпечної праці

Опорні поняття: робоче місце, столярний верстак, основні та допоміжні інструменти для столярних робіт, правила безпеки праці.
Робочі місця у шкільній столярній майстерні для здійснення обробки деревини, з метою виготовлення та складання окремих деталей у виріб, обладнують столярним верстаком і потрібними для цієї роботи пристроями. Висота столярного верстака має відповідати зросту працівника. Якщо столярний верстак занизький, працювати за ним доводиться сильно нахилившись, що призводить до швидкої стомлюваності. Якщо верстак занадто високий, то під час роботи доводиться більше згинати руки у ліктях, це у свою чергу змусить прикладати більше зусиль для виконання трудових операцій, що також пришвидшує стомлюваність.
Підбирають верстак за зростом таким чином: учень стає біля верстака та спирається на нього долонею руки. Якщо при цьому постава його тулуба залишається прямою, то висота робочого місця підібрана правильно. Коли роботу виконують стоячи, для звільнення м'язів рук і тулуба від надмірного напруження тіло повинне зберігати пряме положення.
Робоче місце, крім верстака, комплектують набором різального, вимірювального та допоміжного інструменту. Також воно може бути обладнане пристосуваннями для видалення стружки, складання заготовок і деталей тощо.
Основним обладнанням робочого місця, призначеного для обробки деревини ручним інструментом, є столярний верстак (мал. 8). Верстак складається з основи 2, підстілля 2 і стільниці 3.
Кришку верстака виготовляють з добре висушеної деревини твердих порід дерев (дуб, бук, ясен) або берези. Вона складається із дошки 60-70 мм завтовшки та 400-500 мм завширшки, по периферії обв'язаної брусками, переднього затискного гвинта 4 з підкладною дошкою 3 та задньої затискної коробки 7. Уздовж передньої кромки дошки та в передньому бруску задньої затискної коробки з кроком 100 мм виконані наскрізні квадратні гнізда 5, призначені для встановлення дерев'яних або металевих затискачів - клинків або гребінок, що виконують роль упорів для затискання оброблюваного на верстаку матеріалу в горизонтальному положенні. Клинок тримає в гнізді плоска пружина, прикріплена до його бічної поверхні. На неробочій частині кришки в лотку 6 під час роботи тримають дрібний інструмент (кутник, лінійку, олівець, рубанок).
При обробці заготовок у вертикальному положенні їх затискають переднім затискним гвинтом або задньою затискною коробкою в горизонтальному положенні «на ребро» - переднім гвинтом. Допоміжні пристрої (стусло), а також пилки і фуганок отримують у вчителя тільки у разі потреби.
Під час виконання столярних робіт застосовують різні інструменти, які поділяють на основні й допоміжні. До основних інструментів належать, наприклад, пилки, рубанки, долота, стамески тощо. 
Найбільш використовуваними з допоміжних інструментів є:
• киянка - дерев'яний молоток з плоскою або круглою голівкою; призначений для нанесення ударів по ручці долота або стамески; кругла (бочкоподібна) киянка має найбільший діаметр 120 мм, діаметр торців 80 мм, висоту 180 мм і довжину рукоятки 390 мм;
• викрутка - Інструмент, який застосовують для загвинчування та відгвинчування шурупів і гвинтів, що мають голівку з прорізами (одинарними або подвійними перпендикулярно розташованими шліцами); розмір робочої частини викрутки за шириною і товщиною повинен відповідати розмірові шліцьової канавки на голівці шурупа;
• напилки - використовують для зачищання непрямолінійних поверхонь, а також поверхонь, недоступних для обробки Іншими інструментами; використовують для обробки матеріалів із твердих листяних порід;
• обценьки призначені для витягання цвяхів і шпильок; на одній з ручок може бути проріз для витягання дрібних цвяхів.
Під час виконання різних операцій і трудових дій треба бути обережними, щоб не отримати ушкодження й не завдати шкоди іншим учням або устаткуванню. Для цього треба суворо дотримуватися правил безпеки праці. У різних навчальних майстернях і кабінетах ці правила мають свої особливості. Наведемо найбільш загальні з них.
Загальні правила безпеки праці
1. Виконувати тільки ті види робіт, які доручає вчитель.
2. Правильно надівати спецодяг (підбирати волосся, заправляти рукави, кінці косинки).
3. Перевіряти стан робочого місця, наявність І справність Інструменту.
4. Не класти на робоче місце непотрібний інструмент й матеріали.
5. Обережно й дбайливо поводитись з інструментом і матеріалами, використовувати їх тільки за призначенням.
6. Працювати тільки на справному обладнанні, у разі виявлення неполадок, одразу повідомити вчителя, не намагатись усунути несправність самому.
7. Не крутити без потреби ручки й важелі верстатів і верстаків, не вмикати без дозволу вчителя електричні прилади та устаткування.
8. Не розмовляти під час роботи, не заважати працювати іншим.
9. Не залишати робоче місце без дозволу вчителя.
10. Прибирати робоче місце щіткою (не можна здмухувати ошурки або змітати їх руками).
Перед початком роботи на спеціальному обладнанні обов'язково проводиться інструктаж із дотримання правил безпеки праці.
Чи добре засвоїли?
1. Як перевірити правильність підбору висоти робочої поверхні столярного верстака?
2. З яких основних частин складається столярний верстак?
3. Який інструмент відносять до основного під час виконання столярних робіт?
4. Який інструмент є допоміжним для виконання столярних робіт?
5. Назвіть загальні правила безпеки праці.
Практична робота 1. Ознайомлення з обладнанням робочого місця для виконання столярних робіт, інструментами та пристосуваннями

Обладнання:
• робоче місце у шкільній майстерні для обробки деревини - столярний верстак, комплект основних інструментів, заготовки з пиломатеріалів різного розміру.
Послідовність виконання роботи
1. Перевірити відповідність висоти робочого місця своєму зросту.
2. Отримати від учителя карту розташування основного інструменту для певного виду робіт.
3. Розкласти основний інструмент на робочому місці відповідно до правил його розміщення.
4. Виконати закріплення довгої заготовки, використовуючи висувні кілки та задній зажим.
5. Виконати закріплення заготовки великої ширини за допомогою переднього зажиму.
6. Прибрати робоче місце, здати Інструмент та заготовки вчителю.

Відповіді ГДЗ 7 клас з геометрії, хімії, іноземної мови
Нові підручники 7 клас за новою програмою 2015 року з алгебри, історії України, основам здоров'я