14:29 § 51. Розумова діяльність тварин | |
§ 51. Розумова діяльність тваринПоміркуйтеДослідження, проведені науковцями різних країн, доводять, що тварини набагато розумніші, ніж ми звикли думати. В одному із дослідів брали участь граки. У вузький прозорий циліндр налили трохи води, на поверхні якої плавала пожива. Грак оглянув циліндр і зрозумів, що до ласощів він не дотягнеться, навіть не намагався це зробити. Тоді експериментатор виклав поруч із циліндром купку кругленьких камінців. Грак одразу ж почав опускати їх в циліндр по одному, аж поки вода не піднялася до потрібного рівня. Чому ця поведінкова реакція грака є проявом розумової діяльності? Які особливості розумової діяльності тварин? Третьою складовою поведінки багатьох тварин, окрім інстинктів та научіння, є розумова діяльність. Найхарактернішою особливістю проявів такої діяльності є здатність встановлювати зв'язки між предметами і використовувати їх у нових ситуаціях. Розумова діяльність відрізняється від будь-яких видів научіння тим, що може здійснюватися в таких умовах середовища, у яких тварина ще ні разу не опинялася. У тому, що істота відразу, без спеціального навчання, може виконати корисний для організму поведінковий акт, і полягає унікальна особливість розумової діяльності як пристосувального механізму в мінливих умовах навколишнього середовища. Розумова діяльність притаманна тваринам з добре розвиненою нервовою системою: серед безхребетних це головоногі молюски, а серед хребетних -рептилії, птахи й ссавці. А тепер повернемося до грака й циліндра. Цей розумний птах швидко встановив зв'язок між водою в циліндрах і камінчиками. У такій ситуації він, мабуть, не був, але вже спостерігав за падінням камінців у воду. Грак використав встановлені зв'язки між камінцями й водою в новій ситуації та отримав результат. Такий результат можливий у тварин лише тоді, коли є біологічна потреба (грак був голодний). Отже, РОЗУМОВА ДІЯЛЬНІСТЬ - здатність тварини встановлювати зв'язки між предметами та явищами зовнішнього світу й використовувати їх у новій для неї ситуації для побудови пристосувального поведінкового акту Які ознаки розумової діяльності тварин? Розглянемо приклад, описаний під час спостережень за поведінкою мисливських собак. Під час полювання в полі пойнтер виявив молодого тетерука та почав його переслідувати. Птах швидко зник у густих кущах. Собака ж оббіг кущі й зупинився точно навпроти того місця, звідки мав вискочити тетерук. Собака вловив напрямок руху птаха. Чи був цей прояв поведінки результатом розумової діяльності? Ознакою розумової діяльності багатьох тварин є здатність правильно передбачати хід якої-небудь події завдяки встановленню найпростіших зв'язків між явищами зовнішнього середовища. Науковці називають таку здатність екстраполяцією тварин. Завдяки їй, тварини можуть визначати напрямок руху інших тварин і використовувати це у своїй поведінці. Ще однією ознакою розумової діяльності тварин може бути використання готових або виготовлених ними знарядь. На Галапагоських островах живуть невеликі птахи - дятлові в'юрки. Живляться вони комахами, яких витягують зі шпаринок у стовбурі дерева за допомогою маленьких гілочок або кактусових голок. Прилетівши до дерева зі своїм «інструментом» і побачивши, що він короткий або занадто гнеться, в'юрок замінює його іншим. Якщо ж гілочка або кактусова колючка підходять, птах у пошуках їжі може перелітати разом із нею від дерева до дерева. Цікавими є досліди з гасіння вогню, які проводили із шимпанзе. Завдання полягало в тому, щоб дістати з ящика апельсини через отвір, перед яким горіла спиртівка. Шимпанзе розв'язували це завдання різними способами: підтягували бак з водою й перевертали його, набирали води в рот і бризкали на полум'я, набирали воду кухлем і виливали на вогонь, користувалися пляшкою з водою, брали ганчірку для миття підлоги й накривали спиртівку. Ознакою, що свідчить про розумову діяльності, є здатність тварин до спілкування за допомогою змістовних сигналів, якими кодуються чи позначаються предмети середовища. Так, шимпанзе, орангутани й горили в неволі можуть вивчити мову жестів, за допомогою якої вони на певному рівні можуть спілкуватися з людьми. Деякі з цих людиноподібних мавп засвоїли великий репертуар «слів»: один шимпанзе застосовував 130, а горила - 600. Багато назв та описів мавпи не просто перейняли від своїх вихователів, а придумали самі. Вони могли складати навіть короткі пропозиції й «розмовляти» з людьми. Дуже обдарованими тваринами в плані спілкування є дельфіни. Американські вчені, які вивчали комунікації дельфінів, зробили висновок, що в кожного дельфіна є ім'я, на яке він відгукується, коли до нього звертаються родичі. А фахівці, які проводили експерименти в американському штаті Флорида, встановили, що ім'я дельфінам дається ще при народженні та являє собою характерний свист, середня тривалість якого - 0,9 секунди. Отже, про розумову діяльність тварин свідчать такі ознаки: екстраполяція, використання знарядь праці та складні системи спілкування. Який основний критерій визначення «розумних» тварин? Дослідження розумової діяльності тварин проводять не етологи, а фізіологи й зоопсихологи. Ось один із дослідів. Біля повної годівниці стоїть тварина. Через декілька хвилин годівниця починає повільно рухатися вліво по рейці. Тварина йде за нею, продовжуючи їсти. І тут відбувається несподіване - корм зникає з поля зору тварини: годівниця в'їжджає в закритий з усіх боків коридорчик. Тепер усе залежить від розумових здібностей піддослідної тварини. Щоб знову отримати доступ до їжі, вона повинна зрозуміти, у якому напрямку рухається корм. Якщо тварина визначить це правильно й піде далі вліво, то, коли годівниця виїде з коридорчика, опиниться біля неї. Порівнявши результати досліджень різних тварин, науковці з'ясували, що серед них були такі, які розв'язували цю задачу на оцінки «чудово», «добре» або «посередньо». Найкраще вирішували завдання мавпи, дельфіни й ведмеді бурі. Друге місце зайняли вовки, лисиці червоні, собаки та воронові птахи (круки, ворони, сороки, сойки). Дуже кмітливими виявилися черепахи та ящірки зелені, щоправда, ці рептилії вирішували завдання гірше за круків, ворон і сорок. Науковці здійснили й багато інших дослідів із різними тваринами та виявили, що найвищий рівень розумової діяльності спостерігається серед приматів, морських ссавців, хижих ссавців, пацюків, воронових птахів, папуг, восьминогів. Саме ці тварини володіють розвиненими органами чуттів і здатні дуже добре сприймати інформацію із зовнішнього середовища та використовувати її. Біологія + Література Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946) відомий усьому світові як чудовий письменник-натураліст і художник-ані-маліст. Ось уривок із його оповідання «Срібна плямка». Срібна Плямка - стара мудра ворона. її кмітливість мене часто дивувала. Одного разу я побачив, як вона летить уздовж яру, а в дзьобі тримає шматок хліба. У цей час, робітники полонили струмок у цегляну трубу. Частина струмка, майже двісті ярдів, була вже зовсім закрита. Срібна Плямка, пролітаючи над відкритою частиною струмка, раптом упустила хліб із дзьоба. Шматок понесло течією, і він швидко зник у тунелі. Срібна Плямка полетіла вниз. Спочатку вона даремно вдивлялася в темну печеру, а потім її осяяла щаслива думка. Пташка полетіла за течією до нижнього кінця труби, де й дочекалася свого шматка хліба, який винесла вода*. Поясніть, чи є цей прояв поведінки результатом розумової діяльності, чи ні? Міні-проект «ЯК ТВАРИНИ КОРИСТУЮТЬСЯ ЗНАРЯДДЯМИ ПРАЦІ?) Ми дивуємося, коли бачимо, що тварини здатні користуватися знаряддями праці, оскільки звикли вважати, що це є привілеєм людини. Підготуйте міні-проект і доведіть взаємозв'язок між використанням знарядь праці й розумовою діяльністю тварин. Нові підручники для 7 клас за програмою 2015 року з німецької мови Відповіді решебники для 7 класу з української мови | |