14:02 § 59. Співіснування організмів в угрупованнях | |
§ 59. Співіснування організмів в угрупованняхЯк ми вже знаємо, основна форма взаємодії організмів в екосистемі - утворення ланцюгів живлення. Тварини в екосистемі є ланкою кругообігу речовин та енергії в природі.Співіснування організмів екосистемах. Живі організми в екосистемі утворюють складні зв'язки. Взаємодія і співіснування різних біологічних видів називається симбіозом. Розрізняють такі різновиди симбіозу: паразитизм, мутуалізм, коменсалізм (квартиранство). Паразитизм - це такий тип взаємодії між організмами різних видів, коли один організм (паразит) більш-менш тривалий час використовує інший організм (господар) як джерело їжі та місце існування. При цьому паразит повністю або частково перекладає регуляцію своїх взаємовідносин з навколишнім середовищем на організм господаря. Прикладами системи паразит - господар можуть бути: малярійний плазмодій - людина; печінковий сисун - велика рогата худоба; коростяний свербун - людина тощо. Мутуалізм - такий тип взаємодії організмів різних видів, коли кожний з організмів, що взаємодіють, отримує від цієї взаємодії певну користь. Приклади: бульбочкові бактерії та коренева система бобових рослин; коренева система дерев та шапкові гриби; актинія та риби - клоуни (ліал. 182). Ці риби живуть серед жалких щупалець актинії, отримуючи від неї захист. Риби - клоуни в свою чергу турбуються про актинію - вентилюють воду і тим самим видаляють неперетравлені залишки їжі. Коменсалізм - такий тип взаємодії організмів різних видів, коли один з них (коменсал) використовує іншого (господаря) або його житло, як середовище існування, і може живитись залишками його їжі або продуктами життєдіяльності, не завдаючи хазяїну помітної шкоди. Прикладами коменсалізму є леви й гієни, які підбирають залишки здобичі, що залишилась; великі акули й риби-прилипали, що супроводжують їх (мал. 183). Інші види взаємозв'язків між компонентами екосистем: конкуренція та хижацтво. Конкуренція - використання певного ресурсу (їжі* В0ДИ9 світла тощо) будь-яким організмом, який тим самим зменшує його доступність для інших організмів. Розрізняють конкуренцію внутрішньовидову (наприклад, конкуренція за самку між представниками одного виду тварин) та міжвидову конкуренцію (харчова конкуренція у різних видів синиць, що водяться в одній місцевості). Хижацтво - тип відносин між біологічними попу л яці ями, при яких хижак живиться іншим організмом - жертвою. Хижацтво приводить до взаємного пристосування хижака та його здобичі, що виявляється в фізіологічних, анатомічних пристосуваннях та особливостях поведінки тих та інших організмів, які допомагають хижаку ловити здобич, а здобичі уникати зустрічі з хижаком. Взаємозв'язок компонентів екосистеми. В структурі кожної екосистеми можна виділити чотири функціональні компоненти: 1. Абіотичне оточення, тобто весь комплекс неживої природи, звідки живі організми черпають засоби для існування і куди вони виділяють продукти обміну. 2. Автотрофні організми - продуценти, що забезпечують органічними речовинами, а отже, й енергією всі інші організми. Це продуценти органічної речовини, які асимілюють сонячну енергію (автотрофні рослини, фотосинтезуючі бактерії). 3. Гетеротрофні організми - консументи, які живуть за рахунок поживних речовин, створених продуцентами (тварини та гетеротрофні рослини). 4. Редуценти, які розкладають органічні сполуки до мінерального стану. Це - бактерії, гриби, найпростіші, а також організми, які живляться мертвими органічними речовинами. Між усіма чотирма ланками існує закономірний зв'язок. Взаємодія організмів в екосистемі надзвичайно складна. Взаємодія біотичних и абіотичних коопонентів системи відбувається через обмін речовини та енергії. Для кожної екосистеми характерний свій біологічний кругообіг речовин, який здійснюється завдяки існуванню в екосистемах трофічних ланцюгів (ланцюгів живлення). Зміни в угрупованнях відбуваються під впливом змін умов середовища, живих організмів в процесі розвитку життя на Землі, під впливом людини. Діяльність людини суттєво впливає на структуру біологічних угруповань. Необмежене полювання може не тільки зменшити чисельність промислових тварин, а й призвести їх до межі вимирання. Використання хімічних засобів боротьби зі шкідниками зменшує чисельність не тільки шкідників, а й інших комах, у тому числі й ворогів шкідників. Токсичні речовини накопичуються в грунті та рослинах, що негативно впливає на саму людину. Кожен вид в угрупованні має множинні зв'язки з великою кількістю інших видів. Зникнення будь-якого виду тварин може викликати непередбачені наслідки для всього угруповання, аж до його руйнування. Саме завдяки багатогранним і численним зв'язкам між організмами і навколишнім середовищем існують види, що здатні до саморегуляції у стійкій екосистемі. Живі організми в екосистемі вступають між собою у складні зв'язки. Взаємодія і співіснування різних біологічних видів називається симбіозом. Розрізняють такі різновиди симбіозу: паразитизм, мутуалізм, коменсалізм. Для кожної екосистеми характерний свій біологічний кругообіг речовин, який здійснюється завдяки існуванню в екосистемах трофічних ланцюгів. 1. Що таке симбіоз та які його різновиди ви знаєте? 2. Що таке коменсалізм? Наведіть приклади. 3. Чим відрізняється паразитизм від мутуалізму? 4. Які види конкуренції існують в угрупуваннях? 1. Назвіть функціональні компоненти екосистем. 2. В чому полягає зв'язок абіотичних і біотичних компонентів екосистем? 3. Яке значення для існування екосистеми мають зв'язки між організмами і довкіллям? Міні-проект Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. Урок серед природи Мета: ознайомитися з пристосованістю рослин і тварин до життя в природному угрупуванні лісу. Прилади і матеріали: лупа, бінокль, фотоапарат. Хід уроку: 1. Охарактеризуйте стан довкілля в якому ви перебуваєте. Які ознаки пробудження природи ви спостерігаєте у весняному лісі? Які рослини ви можете назвати з тих, що спостерігаєте навколо? Які рослини вже пробудились після зимового сну? Розгляньте ці рослини, сфотографуйте їх (якщо можливо). 2. Дайте відповідь на питання: яку роль в природному угрупованні лісу виконують рослини? Які пристосування рослин до сумісного життя в лісі ви спостерігаєте? Визначте ярусність лісу та різні групи рослин по відношенню до світла. 3. Яких тварин ви помітили в лісі? До яких систематичних груп води належать? Спробуйте сфотографувати їх та дати їм назву. 4. Дайте відповідь на питання: яку роль в природному угрупованні лісу виконують тварини? Як вони пов'язані з рослинами? Які пристосування у тварин до сумісного життя з рослинами в лісі ви помітили? 5. Якщо ви знайшли мурашник, спостерігайте, чи активні вже мурахи? Зверніть увагу на стовбури дерев та зазирніть під кору. Яких комах ви спостерігаєте? Спробуйте дати їм назву. На якому боці стовбура дерев ви бачите скупчення комах? Поясніть це. 6. За допомогою палички зазирніть під облетіле торішнє листя. Який стан листя? Чи знайшли ви там дрібних тварин (черви, личинки, комахи)? Яку роль в угрупованні лісу виконують ці тварини? Як вони пристосовані до сумісного життя з іншими тваринами і рослинами у лісі? 7. Визначте екологічний стан довкілля даного лісу. Які чинники середовища ви можете назвати? Які з них сприятливі для екосистеми лісу, а які ні? ГДЗ відповіді ГДЗ 7 клас з української літератури, геометріі, іноземної мови Підручники 7 клас за програмою 2015 року з музичного мистецтва, основ здоров'я, геометрії | |