12:01 Читання 1 клас. Урок 20. Звук [м], позначення його буквою Мм («ем») | |
Читання 1 клас. Урок 20. Звук [м], позначення його буквою Мм («ем»)Мета: ознайомити учнів із буквою Мм {«ем»), її звуковим значенням; формувати вміння читати прямі склади з буквою «ем» та вивченими голосними; розвивати зв'язне мовлення учнів, пам'ять; виховувати любов домами — найріднішої людини. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Розучування скоромовки Дуже рада видра-мати, Навидрились видренята! Хто видрят покривдить схоче. Видра видряпає очі! О. Орач 2. Гра «Знайди мене» Учитель читає слова. Якщо в слові є буква И, діти плещуть у долоні: ко тик, краб, качечка, коник, баштан, пташка, диня, коси, ліс, лисичка. III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Підготовка до ознайомлення з буквою «ем» Загадка • Ні, вам, друзі, не здалося — Голубе моє волосся. Я артистка знаменита. Провела на дачі літо Поміж трав і квіточок. Жаб, метеликів, пташок. Друзів просить на гостину Мила й чарівна... (Мальвіна). — Який перший звук у слові Мальвіна? {[м]) — Який це звук — голосний чи приголосний? {Приголосний) — Як ми його вимовляємо? {Губи міцно стулені, повітря проходить через ніс.) 2. Визначення місця звука [м] [на початку, в середині або відсутній) у словах Рама, комп'ютер, метро, автомобіль, малина, килим, математика, вісім. 3. Добирання учнями слів зі звуком [м] у різних позиціях 4. Синтетичні вправи зі звуком [м] — Злийте звук [м] зі звуком [а], [о], [у], [и], [і], [є]. 5. Аналітичні вправи — Назвіть звуки, які чуєте і вимовляєте в таких злиттях: мо, му, ми, ме, ма. 6. Ознайомлення з буквою «ем» — Звук [м] на письмі позначаємо буквою «ем». Повторіть назву букви і запам'ятайте її. — Зіставте велику і малу букви. Порівняйте їх за ([юрмою і розміром. — Визначення букви «ем» у касі. — На що схожа буква «ем»? — Послухайте віршик. Дві сестрички невеличкі Одягли нові спіднички. Узялись міцніш за руки І — гулять мерщій у луки. Біжимо — не доженем. Не сестричок — букву «ем». В. Гринько Фізкультхвилинка 7. Підготовка до читання прямого складу — Досі ми читали букви, які позначають голосні звуки. А сьогодні ми вчи-тимемося читати вже не окремі букви, а цілі склади і навіть слова. — Підготуємося прочитати склад му: стуліть губи і витягніть їх уперед трубочкою. Подивіться одне на одного, чи правильно ви це зробили? Для якого звука ви витягнули губи вперед трубочкою? (Для звука [у]) А для якого звука їх міцно стулили? (Для звука [м]) До вимови скількох звуків ви підготувалися відразу? (До двох) Вимовте склад му. За скільки разів ви вимовили два звуки? (За один раз) Обидва звуки, приголосний і голосний, ми вимовили злито, тому ці два звуки і називаються злиттям. Підготуйтесь тепер вимовити склад мо і подивіться одне на одного, як це вийшло. Який голосний звук ми зібралися вимовити в цьому складі? (Звук [о]) Тепер підготуйтеся вимовляти склад ма. Який голосний звук ви підготувалися вимовити із звуком [м]? (Звук [а]) — Чи однаково ви готувалися до вимови різних складів? (По-різному) А чому? (Бо в них різні голосні звуки.) 8. Робота за Букварем 1) Читання букви «ем». 2) Звуко-складовий аналіз слів «мак», «миша», «мухомор» з опорою на схеми. 3) Читання складів у будиночках. — Яка тварина зображена на малюнку? Яку користь вона приносить людині? — Прочитайте речення, розміщені біля тварини. Скільки їх? З якою інтонацією їх треба читати? — Прочитайте склади розміщені на кульках. 4) Читання слів у стовпчиках. У першому стовпчику слова подані не повністю: частина слова надрукована, а частина позначена фішками. Учні визначають, що другим повинен бути склад із твердого приголосного і голосного, відновлюють слова. Читання слів другого стовпчика «луною» за вчителем. 5) Читання речення «Ми у мами». — Перше слово в реченні пишеться з великої букви. В кінці речення ставиться крапка. IV. ПІДСУМОК УРОКУ Гра «Закінчи речення» — Сьогодні на уроці ми вивчали... — Ми вчилися... — Мені вдалося... — Мені було складно... | |