укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 1 » Допінг у спорті
20:06
Допінг у спорті
Тема уроку: «Допінг у спорті».
Мета уроку: виховувати в учнів повагу до етичних цінностей спорту та здорового способу життя.
Місце проведення: кабінет, обладнаний для проведення онлайнконференцій.
Обладнання: технічні засоби (комп'ютер, вебкамера, екран, проектор, акустична система, мікрофон тощо), плакати, слайди, відеоролики.
Проблема вживання стимулюючих препаратів у спорті
На жаль, допінг  питання не тільки спорту дорослих. У Всесвітньому антидопінговому кодексі зазначено: за всі речовини, що потрапляють до організму спортсмена, несе відповідальність виключно він сам. Коли спортсмен  людина доросла, він сам відповідає за свій вибір, за свій вчинок. Коли ж спортсмен  дитина, справа значно ускладнюється. Часто юний спортсмен і не здогадується, яку «чудодійну таблетку» дав йому тренер і що за цим стоїть, адже авторитет тренера непохитний.
Чим раніше юний спортсмен дізнається про проблеми допінгу і ознайомиться з антидопінговими правилами, тим вірогідніше те, що в майбутньому він буде дотримуватися усіх необхідних правил. Кінцевою метою інформаційнопропагандистської роботи має стати створення атмосфери негативного ставлення до вживання допінгу серед спортсменів.
Саме з цією метою у грудні 2011 р. в рамках діяльності Всеукраїнської мережі шкіл олімпійської освіти, до якої входить близько 110 навчальних закладів з усіх регіонів України, стартував новий освітній проект Олімпійської академії України «Олімпійський телеміст». Цій події в журналі "Фізичне виховання в сучасній школі» (2012 р., № 1, с. 32) було присвячено матеріал директора Олімпійської академії Вален
тини Єрмолової «Інтернетурок Олімпійський телеміст"». Його учасниками стали учні гімназії «Потенціал» м. Києва (учитель Тетяна Дмитрієва). загальноосвітньої школи с. Козачі Лагері Цюрупинського району Херсонської області (учитель Любов Гопкало) і колегіуму «Берегиня» м. Черкаси (учитель Людмила Юнак).
Під час Інтернетуроку юні учасники телемосту (учні 811 класів) обговорювали тему «Допінг у спорті», яка викликала у них велику зацікавленість. У перебігу жвавої дискусії, в якій брали участь і гості  учасники Олімпійських ігор, було розглянуто різні життєві ситуації, наслідки вживання стимулюючих препаратів, моделі поведінки в спорті.
«Олімпійський телеміст»  це нова форма роботи педагогічних колективів, спрямованих на формування у підростаючого покоління поваги до олімпійських цінностей. Обговорені на ньому матеріали з успіхом можуть бути використані вчителями фізичної культури та класними керівниками під час традиційних уроків та виховних заходів (виховні години, години спілкування, олімпіади, вікторини, дні та тижні здоров'я тощо).
Сценарій Інтернетуроку «Допінг у спорті» Ведучий. Останнім часом тема вживання допінгових препаратів викликає занепокоєння не тільки медиків, а й усього світового суспільства. Особливо ця проблема стала актуальною у спорті. Адже для спорту та олімпійського руху найважливішим є уславлення людського тіла, духу і розуму, що свідчать про загальнолюдські цінності (слайдекран)'.
•  справедливість і чесність;
•  неперевершена майстерність;
•  здоров'я:
•  репутація;
•  культура;
•  радість і задоволення;
•  колективізм;
•  відданість;
•  повага до правил і законів;
•  повага до себе і суперників;
•  мужність;
•  спільність і солідарність.
Давайте уважно придивимося до згаданих цінностей і спробуємо розібратися: «Чи сумісне вживання допінгу з цими цінностями?»
{На екрані  слайди, що застерігають від вживання допінгу в спорті)
Термін «доганг» походить від англійського слова а" оре  давати наркотики. Цей термін у спорті вживається не тільки до наркотичних речовин, а й до будьяких речовин природного або синтетичного походження, що дають можливість після їх вживання досягати кращих спортивних результатів. Наприклад, можуть різко на короткий час підвищувати активність нервової та ендокринної систем, м'язову силу. До них також належать препарати, що стимулюють синтез м'язових білків внаслідок дії навантажень на м'язи.
Сьогодні прийнято вважати, що вживання допінгу  це усвідомлений прийом речовин, зайвих для нормального функціонування організму спортсмена, або занадто великої дози ліків з єдиною метою  штучно посилити фізичну активність і витривалість на час змагань.
У середині XX ст. Міжнародний олімпійський комітет оголосив допінгу війну після численних випадків смерті спортсменів прямо на змаганнях. Перший випадок було зафіксовано у 1960 р.. коли через застосування допінгових препаратів  амфетамінів  померли велосипедисти Кнут Ієнсен та Дик Ховард. Останньою краплею стала смерть англійського велосипедиста Томмі Симпсона під час гонки «ТУр де Оране» 1967 р.
(На екрані ролик про гонку "Тур де Франс» 1967 р.. яку назвали «гонкою позору», оскільки було виявлено багато її учасників, які приймали заборонені препарати)
З важливою ініціативою  створити незалежне від МОК Всесвітнє антидоггінгове агентство (\УАІ)А) виступила Медична комісія МОК. Ця ініціатива була підтримана тодішнім президентом МОК Хуаном Антоніо Самаранчем, і таке агентство було засновано 10 листопада 1999 р. як приватна незалежна організація на основі рівноправного представництва в ній олімпійського руху і громадських організацій. Сьогодні у світі працюють понад ЗО антидопінгових
лабораторій, які акредитовані МОК і щорічно тестують близько 120 тис. спортсменів.
Щороку \УАОА видає список заборонених спортсменам препаратів, а також міжнародних стандартів для лабораторного тестування і для оформлення терапевтичних вилучень.
[На екрані таблиця «Класифікація та вплив допінгпрепаратів»)
Допінгові препарати поділяються на такі групи.
•  Стимулюючі препарати, вживання яких навіть у малих дозах при фізичних навантаженнях можуть викликати підвищення кров'яного тиску та прискорення серцевої діяльності: порушення терморегуляції і тепловий удар з наступним каллапсом і смертю; значні порушення центральної і периферичної нервової системи, психічні розлади:
[На екрані ролик про хлопчикабейсболіста, який покінчив із собою внаслідок психічних розладів через приймання анаболічних стероїдів)
•  Наркотичні знеболювальні препарати, що зменшують відчуття болю незалежно від його природи і причин. їхнє застосування заборонено тільки під час змагань.
•  Анаболічні стероїди з, одного боку, стимулюють нарощування м'язової маси, а з іншого  розвиток чоловічих статевих ознак, які можуть викликати психічні розлади, розвиток новоутворень у печінці та легенях, порушення функцій статевих органів.
[На екрані ролик про негативний вплив допінгових препаратів на гормональну систему людини)
•   Сечогінні препарати у спорті застосовують у тих видах, де є вагові категорії, для швидкого зменшення маси тіла; для поліпшення зовнішнього вигляду в гімнастиці, фігурному катанні або бодіфітнесі, а також для виведення з організму інших допінгових препаратів.
• Пептидні гормони, серед яких інсулін, гормон росту, що провокує у дітей гігантизм, а у дорослих  патологічне збільшення деяких частин тіла (стоп, кистей); еритропоетин вживання якого призводить до підвищення в'язкості крові, що у свою чергу може призвести до тромбозу судин та інфаркту зі смертельними наслідками.
Ведучий. А тепер хотілося б послухати думку наших учасників телемосту. Як ви ставитеся до вживання спортсменами стимулюючих препаратів?
(Учасники телемосту висловлюють свої міркування, слово по черзі надається учням із Черкас, с. Козачі Лагері та Києва)
Ведучий. Ваше ставлення нам зрозуміло. Приємно чути, що ви стоїте на позиціях чистого спорту без стимулюючих препаратів. А от ще один відеоролик. Хотілося б почути вашу думку з приводу того, що ви зараз побачите.
[На екрані ролик про публічне розкаяння Меріон Джонс з приводу її дискваліфікації та позбавлення олімпійської медалі через позитивну пробу на вживання допінгових препаратів)
Ведучий. У чому вживання допінгових препаратів, на вашу думку, стало порушенням етичних принципів спорту та олімпійських цінностей з боку Меріон Джонс?
[Учасники телемосту висловлюють свої міркування, слово надається по черзі учням із Черкас, с. Козачі Лагері та Києва)
Ведучий. Звичайно, допінг і чесний спорт не сумісні, не сумісний допінг і з духом та принципами олімпійського руху, олімпійськими ідеалами. Хто. на ваш погляд, впливає на формування моральних якостей спортсмена (родина, друзі, тренер, школа, соціум)?
[Учасники телемосту висловлюють свої міркування, слово надається по черзі учням із Черкас, с. Козачі Лагері та Києва)
Ведучий. Ініціатором боротьби з допінгом у спорті виступив Міжнародний олімпійський комітет. Яка організація була створена для цього і що входить до її компетенції?
[Учасники телемосту висловлюють свої міркування, слово надається по черзі учням із Черкас, с. Козачі Лагері та Києва)
Ведучий. Сьогодні ми торкнулися лише частини питань, пов'язаних із вживанням допінгу та його негативними наслідками. Приємно було відчувати ваше небайдуже ставлення до цієї проблеми. Ми знаємо, що кожна школаучасник Інтернетуроку підготувала власний плакат застереження, у якому висловлює своє ставлення до проблеми, що стала темою сьогоднішнього обговорення. Ви маєте по одній хвилині для представлення своєї роботи.
Ведучий. Дякуємо за участь у нашому Інтернетуроці. Щасти вам у навчанні та спорті! До нових зустрічей!
Запитання   для   обговорення
1.  Як ви ставитеся до вживання спортсменами стимулюючих препаратів?
2.   Чи є порушенням етичних принципів у спорті та олімпійських цінностей вживання допінгових препаратів?
3. Хто. на ваш погляд, впливає на формування моральних якостей спортсмена  родина, друзі, тренер, школа, соціум?
4. Яка організація була створена для боротьби з допінгом у спорті і що входить до її компетенції? Як здійснюється допінгконтроль учасників змагань?
Загальне завдання. Виготовити власний плакат на тему: «Інтернетурок «Допінг у спорті»  дієвий захід з формування негативного ставлення школярів до вживання допінгу серед спортсменів» та захистити його.