укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Серпень » 22 » Історичні джерела про Александра Македонського. Практичне заняття 9
16:12
Історичні джерела про Александра Македонського. Практичне заняття 9

Історичні джерела про Александра Македонського. Практичне заняття 9

1. Що дізнаємося я історичних джерел про зовнішність та характер Александра Македонського?
«Ще хлопчиком Александр виявив велику стриманість: хоч і мав він запальну й непогамовну вдачу, але був байдужий до тілесних утіх і віддавався їм дуже помірковано. Не ганявся він за будь-якою славою й не шукав її абиде, на відміну від Філіппа, який хизувався своїм хистом красномовства і на монетах увічнював перемоги своїх колісниць на перегонах в Олімпії. Тим-то Александр, коли друзі запитали його, чи не хоче він узяти участь у змаганнях з бігу на Олімпійських Іграх (а бігав він швидко), відповів: "Так, якщо тільки моїми суперниками будуть царі".
...Щоразу, коли приходило повідомлення про те, що Філіпп завоював якесь відоме місто або здобув велику перемогу, Александр слухав це без радості, нарікаючи: "Хлопці, мій батько встигне все захопити, так що не залишить мені з вами ніякої змоги здійснити великий і блискучий подвиг". Він мріяв не про втіхи й багатство, а про доблесть і славу, вважаючи: що більше одержить від батька в спадщину, то менше залишиться зробити йому самому.
...Окрім того, Александр від природи любив літературу й багато читав. Він говорив, що читання "Іліади" - це засіб виховати в собі військову доблесть. Примірник видання, виправленого Аристотелем і відомого під назвою "Іліада в скриньці1', Александр завжди мав при собі і клав разом із кинджалом під подушку... Александр захоплювався Аристотелем і навіть любив його не менш ніж свого батька, бо, як сам казав, одному він завдячує своїм життям, а другому - відчуттям краси життя...
Коли Александр зайняв Фрігію з містом Гордієм, він побачив тут славно.звісну колісницю, дишло якої було з'єднано з ярмом вузлом, і почув переказ про те, що хто цей вузол розв'яже, той стане володарем світу. Оскільки кінці вузла були сховані, а сам вузол дуже заплутаний, Александр розрубав його мечем» (Плутарх).
Визначте, шо в джерелі свідчить про освіченість Александра. Які фрагменти повідомляють про те, що Александр був сильною духом, сміливою та честолюбною людиною? Чи вплинули чесноти Александра Македонського на хід історії?
Звідки походить вислів гордіїв вузол? Чому вислів розрубати гордіїв вузол уживається в значенні «розв'язати складний клубок обставин швидко й несподіваним способом»?
Працюймо самостійно. Завдання 1.
Скориставшись наведеними джерелами, аргументуйте твердження, навівши
приклади.
Александр Македонський...
1. Був сміливою та честолюбною людиною, адже...
2. Мав добру освіту та виховання, свідченням чого є...
3. Був сильною духом та рішучою людиною, що виявлялося в...
2. Про які подробиці Східного походу Александра Македонського довідуємося з історичних джерел?
1. «...Дарій прислав до Александра своїх довірених з листом, у якому пропонував йому десять тисяч талантів (грошова одиниця) як викуп за полонених, усі землі по той бік Євфрату, одну з дочок за дружину і договір про дружбу й союз. Коли Александр поділився цією звісткою зі своїми друзями, Парменіон сказав: "Якби я був Александром, я прийняв би ці умови". "Клянусь Зевсом, і я прийняв би, якби був Парменіоном", вигукнув Александр... Даріеві ж він сказав, що як над землею не бувати двом сонцям, так над Азією не панувати двом царям» (Плутарх).
2.   «...Пор, завдяки своєму зросту, а також кремезній будові тіла, був у такій пропорції до свого слона, як вершник на коні, хоч слон під ним був велетенський. Цей слон виявляв дивовижну тямущість і турботливість про царя: поки царю вистачало сили, слон захищав його від нападу ворогів, та коли відчув, що Пор від багатьох дротиків і ран знесилився, то, боячись, щоб він не впав, поволі опустився на коліна й почав обережно хоботом виймати з його тіла дротик за дротиком. Коли Пора взяли в полон, Александр запитав його, як треба з ним поводитися. "По-царськи", - сказав Пор. На запитання Александра, чи не хоче він додати що-небудь. Пор відповів: "У слові «по-царськи» міститься все". Александр не тільки залишив Пора при владі, призначивши сатрапом країни, володарем якої той був, а й приєднав до його володінь нові землі, підкоривши племена, раніше незалежні» (Плутарх).
3.  «Александра охопило бажання відправитися до Амона в Лівії; він хотів запитати бога говорили, що передбачення Амона збуваються з дивовижною точністю і що саме він провіщав Персею й Гераклові. Александр прагнув наслідувати і Персея, і Геракла; до того ж, походячи з роду обох, він пов'язував своє походження з Амоном, як міфи пов'язують походження Геракла й Персея із Зевсом. Отже, він відправився до Амона, розраховуючи, що точно дізнається про те, що його стосується, або принаймні зможе сказати, що дізнався» (Флавій Арріан).
Поміркуйте, які риси вдані македонського царя засвідчує кожен з уривків? Які з цих рис подобаються вам, а які - ні?
Працюймо самостійно. Завдання 2.
1-3. Визначте, про який епізод Східного походу йдеться в кожному з уривків.
Установіть хронологічну послідовність подій.
3. Яким постає Александр Великий в оцінці давньогрецьких істориків як людина та державний діяч?
«Немає іншої людини, яка - одна - зробила б стільки й таких справ; нікого не можна ні серед еллінів, ні серед варварів порівняти з ним за масштабами й величчю вчиненого. Це й спонукало мене писати про нього... Я знаю, що Александр захопився мідійською й перською розкішшю та життям варварських царів, зовсім іншим порівняно із життям підданих, і я засуджую його за те, що він змінив рідний македонський одяг на мідійський. Засуджую й за те, що він не посоромився замість головного убору, який він, переможець, носив здавна, надіти тюрбан переможених персів...
Настало свято на честь Діоніса, який справляють македонці... Кліт відверто й уже давно засмучувався через щораз сильнішу схильність Александра до варварських звичаїв і лестощів, якими його обдаровували. Тут... він заявив, що не дозволить блазнювати з приводу справ стародавніх героїв. Александр образився на ці слова. І я не схвалюю таких слів; по-моєму, досить самому сидіти мовчки і не підспівувати брехливим й улесливим словам. Коли ж деякі стали пригадувати те, що зробив Філіпп, несправедливо вважаючи справи його нікчемними й такими, що не заслуговують подивування, щоб догодити Александру, Кліт, уже зовсім роздратувавшись, став звеличувати Філіппа й принижувати Александра та його справи... вихвалявся, що він врятував Александра в битві на річці Гранік. Зухвало простягнувши вперед свою праву руку, він вигукнув: "Ось ця сама рука, Александре, тоді врятувала тебе". Александр, уже не здатний терпіти зухвалість Кліта, у гніві вихопив спис у одного з охоронців й убив Кліта... Я засуджую Кліта за його зухвале поводження із царем; Александра ж шкодую в цій біді...» (Флавіи Арріап).
Зробіть висновок про те, як ставиться автор уривків до Александра Македонського. Що про цього історичного діяча думаєте ви?
Працюймо самостійно. Завдання 3.
Використовуючи історичні джерела, визначте роль Александра Македонського в історії. Доведіть конкретними фактами, що він був не тільки блискучим полководцем, звитяжним, рішучим та освіченим володарем, а й жорстоким тираном та марнославним себелюбцем. На мою думку, Александр Македонський був...
І Поставте собі оцінку за урок, зарахувавши за різні етапи роботи відповідні бали: за кожне із завдань (завдання 1-3) - від 1 до 3 балів; так само від 1 до З балів оцініть свою участь в обговоренні в парах (максимальна оцінка за урок -12 балів).
Чому Александр Македонський зміг створити одну з найбільших держав світу? Що думаєте про роль цієї особистості в історії?