21:54 Літературне читання 2 клас. Урок 15 | |
Літературне читання 2 клас. Урок 15Урок 15. ЦІКАВІ СЛОВА. АЛЛА КОВАЛЬ. СЛОВА РОЗПОВІДАЮТЬ. НАДІЯ КИР'ЯН. СЛОВЕНЯТКО Мета: продовжувати роботу над удосконаленням читацьких навичок учнів; навчати аналізувати художній твір; розвивати в учнів прагнення вивчати рідну мову, дізнаватися більше про походження слів, що є в українській мові; виховувати наполегливість. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Читайте чітко, весело! ОДУД — Дуду- ду, — Ду-ду-ду, Чі-чі-чі... Чі-чі-чі... Де ночуєш ти вночі? Од садка віддай ключі. — Чі-чі-чі, — Чі-чі-чі, Ду-ду-ду... Ду-ду-ду... Я ночую у саду. Загубив і не знайду. А. М' ястківський 2. Гра зі звуками Із задертими носами А як зміниш А на И, По снігу помчали По снігу помчать САНИ. СИНИ. 3. Упізнай і швидко відповідай Літній, сонячний, теплий — (що?)... день. Жовті, червоні, осінні — {що?)... дерева, кущі. Чорна, дощова, велика — (що?)... хмара. III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Розповіді учнів про осіннє небо. IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Щодня ми промовляємо безліч добре знайомих слів. І ніколи не замислюємося, звідки походить це слово, як воно виникло. Сьогодні ми поринемо в історію. Допоможе нам у цьому письменниця Алла Коваль. V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота над змістом оповідання Алли Коваль «Слова розповідають» (є. 24) 1) Робота над загадкою. • Букви всі — від А до Я, — Як одна міцна сім'я. Варто всіх у цій родині Знати грамотній дитині. (Абетка, азбука, алфавіт) — Ви назвали різні слова-відгадки. Чому так, дізнаємося з оповідання Алли Коваль «Слова розповідають». 2) Самостійне читання оповідання учнями мовчки — Що нового дізналися з оповідання? 3) Читання тексту учнями «ланцюжком». — Що означають слова абетка, азбука, алфавіт? — Звідки прийшло до нас слово алфавіт? — Як називалися дві перші літери у слов'ян? — Чому кажуть, що навчання починають «з азів»? Фізкультхвилинка 4) Робота в парах. — Розкажіть одне одному, чим схожі й різняться поняття абетка, алфавіт, азбука. 5) Робота за ілюстрацією (с. 24). — Розгляньте сторінку з азбуки Георгія Нарбута. — Що на ній зображено? Цікаво знати! Георгій (Юрій) Іванович Нарбут — український художник-графік. ілюстратор, автор перших українських державних знаків (банкнот і поштових марок). Один із засновників і ректор Української Академії Мистецтв. Визначним досягненням Нарбута І всієї української графіки є його «Українська абетка» (1917)* у якій художник досяг граничної простоти й водночас вишуканості композиції, малюнка й кольору. У літерах абетки Нарбут об'єднав досягнення як української рукописної та друкованої книги, так і досягнення західноєвропейських майстрів шрифту. Нарбутівська «Українська абетка» й донині є неперевершеною завдяки високій майстерності художника й глибокому розумінню ним шрифтового мистецтва. 6) Гра «Хвости». Учитель читає початок речення, учні знаходять і зачитують все речення. 7) Гра «Читає Незнайко». Учитель читає абзац тексту, замінюючи деякі слова. Учні мають помітити помилку і виправити її. 2. Опрацювання вірша Надії Кир'ян «Словенятко» 1) Читання вірша учнями мовчки. — Чи зрозуміли ви, від якого кореня розростаються слова? — Що означає слово словенятко? 2) Робота в парах. — Доповніть рядки нових слів. Хто утворить найдовші ланцюжки до слів? 1-ша група 2-га група 3-тя група осінь сонце вітер VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Що вразило на уроці? — Чи сподобалося вам дізнаватися, як слова можуть розповідати? — Кожне слово української мови — це своєрідна перлинка, загадка. Відгадати ці загадки, розповісти про походження слів, про те, звідкіля до нашої мови прийшли слова, чому вони так називаються, допоможе ця книга. Назву її написано на дошці — це етимологічний словник. Робота з 2-3 статтями «Етимологічного словника» VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Виразно читати вірші. Відповідати на запитання підручника. | |