15:18 Літературне читання 2 клас. Урок 49 | |
Літературне читання 2 клас. Урок 49Урок № 49. Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати! Олекса Воропай. Коляда. Андрій М'ястківський. На щастя, на здоров'я, на Новий рік! Колядин, колядин, а я в батька один... Щедрівочка щедрувала (з народного) (за вибором — напам'ять). Валентина Малишко. Веселий Новий рік Мета: продовжити ознайомлення учнів з народними традиціями; учити спостерігати, як у літературних творах зображено святкування традиційних свят українського народу; навчати аналізувати прочитані твори; удосконалювати техніку виразного читання; виховувати любов до народних звичаїв. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Гра «Пірамідка» 2. Гра «Відновіть вірш» Д_р_г_ б_л_ ст_л_тьс_, І кр_ю'ій в_н_, Сн_ж_к м_'г_, М_т_л_ц_ — Пр_йшл_ д_ н_с з_м_. 3. Робота над скоромовкою На стежину, на стіжок Тихо падає сніжок. Дружно вийшли ми на ґанок. Ми співасмо пісень: — Сніже, сніже. добрий ранок, — Сніже, сніже, добрий день! А. Камінну к III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Гра «Обличчям до обличчя» Діти в парах повертаються одне до одного та стисло переказують казку. IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ — Які свята дарує нам зима? V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Ланцюжок веселих і дзвінких зимових свят відкриває Різдво, що від-значають у сімейному колі. Святкування Різдва починалося напередодні — у Святвечір, різдвяне надвечір'я. Цього дня намагалися не їсти «до звізди» — до появи на небі першої зірки, що колись сповістила про народження Христа. Слово «Різдво» означає народження всього живого. Напередодні вечері господар розсипав по долівці сіно, клав його на стіл, ставив на покутті сніп — дідух. Цього вечора гостювали одне в одного, носили так звану вечерю, святкові страви. Ходили до родичів частіше діти. Обов'язковою святковою стравою була кутя. Цього вечора ходять діти, чоловіки і хлопці колядувати. Колядки — це величальні пісні, у яких славлять господарів дому — бажають їм здоров'я, щастя, щедрого урожаю, достатку, за що отримують винагороду. VI. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Опрацювання тексту Олекси Воропая «Коляда» (с. 84) Самостійне читання тексту учнями. — Що нового ви дізналися з тексту? Розкажіть. 2. Опрацювання тексту Андрія М'ястківського «На щастя, на здоров'я, на Новий рік» (с. 84-85) 1) Розповідь учителя. — 13 січня — це останній день старого року за старим календарем. У ніч проти 14 січня за старим стилем настає Новий рік. Передноворічний вечір — це щедрий вечір. Цього вечора щедрують. Щедрівки — це новорічні обрядові пісні, що є різновидом колядок. їх співали господареві, господині, усій родині. Існували щедрівки дитячі, жартівливі. У них також прославляли господарів хати, бажали їм здоров'я. 14 січня — це перший день Нового року за старим стилем, народження сіяча Василя. Рано-вранці до схід сонця чоловіки йшли посипати, або засівати. Уважали, якщо чоловік зайде першим до хати, то щасливим буде весь рік. Сійся, родися жито, пшениця, всяка пашниця, Зверху колосиста, зісподу корениста, Будьте зі святом здорові! З Новим роком! — На щастя, на здоров'я засівали пшеницею, житом. 2) Гра «Рибки». Самостійне читання тексту учнями мовчки. — Назвіть дійових осіб тексту. — Який за віком Андрійко? — Які рядки свідчать про те, що хлопчик охоче готується до свята? Прочитайте їх. 3) Читання хором колядок і щедрівок. — До кого звертаються діти? — Кого прославляють? 3. Опрацювання вірша Валентини Малишко «Веселий Новий рік» (с. 86) — Прочитайте вірш мовчки. Підготуйтеся до виразного читання. Доберіть потрібну інтонацію. — Як ви зрозуміли вислів «Новий рік ступає на поріг»? — У якому темпі та з яким почуттям слід читати кожну строфу вірша? Читання вірша за особами. — Що просять діти у Нового року? Гра «Мікрофон» — Що б ви побажали своїм рідним і друзям на Новий рік? VII. ПІДСУМОК УРОКУ — З якими звичаями українців ознайомилися? — Що нового дізналися на уроці? VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Вивчити одну із колядок, щедрівок, щоб заспівати їх на свята. | |