Микола Вороний
Микола Кіндратович Воронин народився на Катеринославшині (нині Дніпропетровська область), але дитинство ного минуло на Харківщині. Майбутнього поета-патріота виховував старий дід Павло. Незважаючи на те шо двадцять п'ять років дід прослужив в уланському полку, він не зрусифікувався — усі сто років свого життя (!) розмовляв тільки українською. А ось прапрадід Миколи Вороного по материнській лінії був ректором Кисво-Могилянської академії — першого вищого навчального закладу в Східній Європі. Поет успадкував від своїх предків найкраще: патріотизм, силу волі, глибокий розум...
Змалку Микола захоплювався творами Ф. Купера. Ж. Верна. Т. Шевченка, багато віршів якого знав напам'ять. У Ростові-на-Дону разом з іншими гімназистами майбутній поет організував гурток «Українська громада», через який зазнав переслідувань з боку уряду. Йому було закрито шлях до здобуття вишої освіти, а також заборонено проживати в столиці. Тож юнак мусив переїхати до Австрії, де й вступив до Віденського університету.
Доля звела його з Михайлом Коцюбинським, Лесею Українкою. Іваном Франком, Павлом Тичиною. Миколою Лисенком, які справили на поета велике враження.
Микола Вороний відомий не тільки як поет. а і як літературний та театральний критик, актор. режисер, знавець музики й живопису, перекладач.
Пропонуємо вам ознайомитися з цікавою поемою М. Вороного -Євшан-зілля». її сюжет постав на основі літописної легенди. Ви перенесетеся я. Ульянова. Ілюстрація майже на тисячу років у минуле й відчуєте аро- до поеми М. Вороного мат чарівного євшан-зілля...
До речі...
Євшан-зілля — степовий запашний полин. У народі — символ пам'яті про рідну землю. Також цю рослину вважають оберегом від злих сип і всякої нечисті.
1. Ясним соколом у хмарах, сірим вовком в полі скаче
А гудець
Б хан
В князь
Г ханський син
2. Прочитайте уривок із поеми.
Зажурився, засмутився... Вдень не їсть, а серед ночі Плаче, бідний, та зітхає, Сну не знають його очі.
У цих рядках ідеться про
А гудця
Б ханського сина
В хана
Г Володимира Мономаха
3. Події в поемі »Євшан-зілля» розвиваються в послідовності
А ханський син у неволі — гудець у Києві — повернення ханського сина на батьківщину — прохання хана до гудця
Б гудець у Києві — ханський син у неволі — повернення ханського сина на батьківщину — прохання хана до гудця
В ханський син у неволі — прохання хана до гудця — гудець у Києві — повернення ханського сина на батьківщину
Г прохання хана до гудця — ханський син у неволі — гудець у Києві — повернення ханського сина на батьківщину
4. Що ви знаєте про княжу добу давньої України? Хто такі половці?
5. Чи добре, на вашу думку, жилося ханському синові в Києві?
6. Як ви вважаєте, чому не розповідь і не пісня гудця, а саме євшан-зілля зворушило ханського сина?
7. Роль якого героя з поеми М. Вороного "Євшан-зілля- ви б зіграли, якби вас запросили знятися в кінофільмі за мотивами цього твору? Поясніть свій вибір.
8. З якою метою М. Вороний використав у поемі давні, малозрозумілі нашим сучасникам слова?
9. Чого навчає нас, українців XXI ст.. ця поема?
10. Прокоментуйте уривок з кінцівки поеми. А проте тієї сили,
Духу, що зрива на ноги, В нас нема, і манівцями Миблукаєм без дороги!..
11. Поділивши текст поеми М. Вороного "Євшан-зілля- на частини, доберіть до кожної з них заголовок. Запишіть Тх у робочий зошит.
12. Чи можна вважати, що ханський син не вдячний Володимирові Мо-номаху? ВисловІтьсвою думку під час дискусії в класі.
1. Виписати в робочий зошит слова, які в сучасній мові вже не вживаються. Пояснити їх лексичне значення.
2. Написати невеликий твір (1 с.) на тему "Батьків і батьківщину не вибирають» ('за бажанням).
Твір -Євшан-зілля» — поема, це новин для вас літературний жанр. Що таке поема? Передусім згадаймо, шо художні твори належать до одного з трьох літературних родів — лірики, епосу чи драми.
Драматичні твори призначені хтя постановки на сцені: у них на початку подають дійових осіб, а сюжет складається з діалогів, тож автор наперед розписує слова для кожної дійової особи. Минулого року ви читали драматичний твір Олександра Олеся -Микита Кожум'яка».
Епічними називають прозові твори, за основу яких узято подію. В епічних творах є сюжет, герої, які розкриваються через свої вчинки. Ви вже читали такі епічні твори, як оповідання -Лось» Є. Гуцала, повість -Сіроманець» М. Вінграновського та ін.
У 5 класі ви також ознайомилися з поняттям ліричні твори. До лірики належать віршовані твори, у яких виражаються думки, почуття й переживання людини за певних обставин. Ліричні твори не великі за обсягом. У ліриці не розгортаються події, тобто немає чіткого сюжету, як у драматичних й епічних творах. Ви вже знаєте багато ліричних творів — це вірші Т. Шевченка. П. Тичини. М. Рильського та інших поетів.
А є твори, які поєднують ознаки лірики (віршована форма, почуттєвість, емоційність) й епосу (події, герої, наявність сюжету). Отже, ліро-епічним називають віршований твір, що має сюжет, героїв, у ньому розгортаються події.
Поема — один Із жанрів ліро-епосу. Це ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображено значні події та яскраві характери.
Розглянемо жанрові ознаки поеми на прикладі твору *Євшан-зілля». Цей твір написано у віршованій формі, він емоційний, а це ознаки ліричного твору. І половецький хан. і гудець, і князь Володимир Мономах — яскраві характери, особливо показовим у цьому плані є гу-дець-віщун, націлений надзвичайними якостями:
Божий дар ти маєш з неба Людям долю віщувати. Словом, піснею своєю Всіх до себе привертати.
Звичайно ж. розкриття таємниці про своє походження хтя ханського сина — це значна подія, як І для хана — повернення сина додому. Усе це ознаки епічного твору й поеми як жанру.
Розгляньте таблицю, де подано основні жанри літературних родів. Більшість жанрів вам уже знайома, а про деякі з них ви дізнаєтеся в старших класах. Оповідача в ліричних і ліро-епічних творах називають ліричним героєм. Автор твору ft ліричний герой — не одне й те саме, хоча їх часто ототожнюють. Ліричний герой — це ніби друге «Я* автора твору. Найбільше ліричний герой проявляється у вступній і завершальній частинах поеми М. Вороного -Євшан-зілля». Читаючи їх. ми відчуваємо його оцінку подій:
Україно! Мамо люба!
Чи не те ж з тобою сталось?
Чи синів твоїх багато
На степах твоїх зосталось?
У цих рядках ми відчуваємо вболівання ліричного героя за долю своєї батьківщини. Зверніть увагу: у тих місцях поеми, де є репліки героїв, ліричний герой ніби зникає або відступає на задній план.
1. Прочитайте уривок із поеми. Жив у Києві, в неволі, Ханський син, малий хлопчина. Половецького б то хана Найулюблена дитина.
Ці слова належать
А київському князеві
Б гудцю-віщуну
В ліричному герою
Г половецькому ханові
2. Віршована форма та яскраві події
А ліричного
Б епічного
В драматичного
Г ліро-епічного ознаки твору
4. Які ви знаєте літературні роди? Назвіть їх ознаки,
5. Що таке поема? Розкажіть про її ознаки на прикладі твору М. Вороного "Євшан-зілля-.
6. Кого називають ліричним героєм?
7. Чи можна сказати, що ліричний герой і поет — це та сама людина?
8. Яка відмінність між ліричним і ліро-епічним творами?
9. Що легше переказати — ліричний вірш чи поему? Чому ви так уважаєте?
10. Знайдіть у поемі "Євшан-зілля- слова, що ме належать ліричному герою, прочитайте їх.
11. Згадайте, що таке рима. Перепишіть у робочий зошит останню строфу поеми М. Вороного -Євшан-зілля» й підкресліть у ній рими.
12. Проведіть дослідження пісні Д. Луценка "Як тебе не любити. Києве мій», на основі якого зробіть висновок, що це не ліро-епічний, а ліричний твір.
1. Підготуватися до виразного читання уривка з поеми М. Вороного «Євшан-зілля» (сцена розмови гудця з ханським сином).
2. Знайти інформацію в мережі Інтернет про те. що в перекладі з грецької означає лірика й поема (за бажанням).
Стрілецькі пісні
|