17:13 Муз.мистецтво 2 клас. Урок 18. Музична мова... і розмова | |
Муз.мистецтво 2 клас. Урок 18. Музична мова... і розмоваМета: • визначити багатогранні можливості музики; навчатися відчувати фрази та речення у музичному творі, їх динаміку; ознайомити учнів із поняттями «інтонація» та «нзерно"-інтонація»; учити знаходити у творах інтонаційне «зерно»; • розвивати емоційну сферу учнів; удосконалювати співацькі навички; • виховувати в учнів інтерес до музики. Музичний матеріал: Л. Бетховен «Бабак»; сучасна поспівка «Санчата»; М. Ведмедеря «Наша мова». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрети Л. Бетховена та М. Степаненка; репродукція картини А. Ватто «Савояр з бабаком». Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Муз.мистецтво 2 клас. Музична мова... і розмова Учні входять до класу під музичний супровід (А. Філіпенко «Кришталева зимонька»). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель Музика, як казка, музика — жива. Там знаходить серце рятівні вогні. І не треба серцю будь-які слова. Музика, як сонце, гріє нам серця, В музиці — найвищі ніжні почуття. їй нема початку і нема кінця. В ній любов і туга, та саме життя. І чого не зможеш словом досягти. Музика, як море, то штормить, то ні. В музиці розкажеш щиру правду ти. Н. Красоткіна Справді, музика передає різні почуття, звеселяє та заспокоює, розважає, змушує замислитися... ♦ Чи може музика перенести нас у давні часи та розповісти історію маленького хлопчика? 3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики Учитель. Розгляньмо репродукцію картини А. Ватто «Савояр з бабаком»! У руках хлопчика старовинний механічний музичний інструмент — шарманка. Обертаючи її ручку, шарманщик міг виконувати 6—8 записаних на механізмі інструмента мелодій. Саме цим бідні діти заробляли собі та своїм рідним на життя. їм допомагали дресировані бабаки, які їх супроводжували. Поміркуйте, якою має бути музика, що «розповідає» про бідного хлопчика та його друга бабака. Понад 200 років тому видатний німецький композитор Людвіґ ван Бетховен написав пісню, у якій ідеться саме про такого хлопчика, який мандрував зі своїм вірним другом. ♦ Прослухайте цей твір і скажіть, чи розкриває музика картину життя бідного хлопчика. Слухання пісні Л. Бетховена «Бабак». ♦ Чи саме такою ви очікували почути музику? Схарактеризуйте музику, користуючись словничком (обираючи необхідні характеристики). Пропоную об'єднатися у дві групи: перша група — це «виконавці», які імітуватимуть гру на шарманці, а друга — «диригенти», які намагатимуться у диригентських рухах передати настрій і характер твору. Повторне слухання твору (Л. Бетховен «Бабак») із пластичним інтонуванням. Вокально-хорова робота Учитель. Відчути характер пісні нам допомогло злиття літературної та музичної мови. ♦ Чи залежить характер музики від тексту? Звісно, характер музики відповідає тексту. Прочитайте виразно текст по-співки «Санчата». ♦ Які речення є в тексті? (Питальні й стверджувальні) ♦ Чи це відображено в мелодії поспівки? Розгляньмо схему! Отже, мелодія точно повторила інтонацію питальних і стверджувальних речень. Ви помітили, що я використала слово «інтонація»? Робота з поняттями Інтонація — це виразне промовляння тексту. Музична мова дуже наближена до розмовної, тому вона також має свою інтонацію. Музична інтонація — це основа музики, її характер. Так само, як у розмовній мові, музичні інтонації є запитальними, стверджувальними та окличними. Виконання поспівки «Санчата» з дотриманням питальних і стверджувальних інтонацій, із показом руху напряму мелодії. Учитель. 3 чого саме виростає інтонація му- і зичного твору? У мене в руках маленьке зернятко, назвемо його «зерно»-інтонація. Так само, як із зерна виростає колосок, із «зерна»-інтонації утворюється мелодія, що має багато складових. Розглядання Ілюстрації. «Зерно»-інтонація — це найбільш важливий і виразний мотив, з якого виростає загальна інтонація музичного твору. Подеколи «зерно» може складатися лише з 2—4 звуків. Вокально-хорова робота Учитель. Ми сьогодні багато говорили про мову. Саме їй присвячено пісню Миколи Ведмедері «Наша мова». Слухання та розучування пісні М. Ведмедері «Наша мова». 4. Підсумок уроку. Муз.мистецтво 2 клас. Музична мова... і розмова Бесіда ♦ Без чого нагла мова була б нецікавою та невиразною? ♦ Що таке інтонація? З чого вона народжується? ♦ Як називають старовинний механічний музичний інструмент, що допомагав бідним дітям заробляти на життя? ♦ Хто є автором пісні «Бабак»? Учні виходять із класу під музичний супровід (М. Ведмедеря «Наша мова»). | |