13:57 Муз.мистецтво 2 клас. Урок 28 | |
Муз.мистецтво 2 клас. Урок 28Мета: ♦ продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями та властивостями музичної мови; надати визначення поняття «тоніка»; учити впізнавати мажорний та мінорний лади; ♦ розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики; ♦ виховувати культуру слухання музики та інтерес до неї. Музичний матеріал: Р. Шуман «Сміливий вершник», «Веселий селянин»; А. Філіпенко «Соловейко», «Зацвіла в долині». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет Р. Шумана; будиночок з нотами; малюнки (Мажор та Мінор); паперові сонечка та хмаринки. Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія. Тип уроку: поглиблення теми. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (А. Філіпенко «Зацвіла в долині»). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Кожного уроку збільшується коло наших музичних друзів. Сьогодні ми також маємо познайомитися з цікавою мешканкою острова Музика. Допоможуть нам у цьому брати-лади. 3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда ♦ Що таке лад? ♦ Назвіть «імена» братів-ладів. ♦ Чим вони різняться? ♦ Яким є характер мажорного ладу? ♦ Яким є характер мінорного ладу? 4. ОСНОВНА ЧАСТИНА Слухання музики Учитель. Композитор Р. Шуман написав дві п'єси для «Альбому для юнацтва». Він використав різні музичні лади, створивши виразні звукові «портрети ». ♦ Упізнайте, кого змалювала музика. Слуханая п'єс Р. Шумана «Веселий селянин» та «Сміливий вершник». ♦ У яких ладах написано ці п'єси? Р. Шуман назвав мажорну п'єсу «Веселий селянин». ♦ Як ви гадаєте, чому він радіє? Мінорна п'єса має назву «Сміливий вершник». Але ж, як ви помітили, мінорна музика — це не тільки сумна та мрійлива, але й напружена, серйозна, як і сам вершник. ♦ Прослухайте п'єси ще раз і оберіть схему, що відповідає творам Р. Шумана. Вокально-хорова робота Учитель. Нотки знову запрошують нас до свого будиночка (грає гаму до-мажор угору і вниз, потім співає з учнями на склад «ля».) ♦ Який лад ви почули у цій музичній фразі? Так, це — мажорний лад. Зараз проспіваймо гаму в мінорному ладі. Учитель з учнями співають висхідний та низхідний звукоряд у мінорі, допомагаючи собі показом напряму мелодії рукою. Виконання поспівки зі словами. Ми по звуках піднімались Й знов до тоніки вертались. До, ре, мі, фа, соль, ля, сі, до. До, сі, ля, соль, фа, мі, ре, до. ♦ Чи помітили ви, що ми щоразу починали з ноти «до» і до неї поверталися? ♦ Чому це так? Ми дізнались, що в родині нот панують лад і гармонія, у цьому допомагають брати-лади. Але в будь-якій родині хтось має бути головним. Так само і в музиці. Ще з давніх часів Музичний король вирішив, що в музичній сім'ї буде один головний звук, і наділив його чарівною силою. Хоч би де мандрувала мелодія, наприкінці пісні або п'єси вона завжди повертається до головного звука, неначе він притягує до себе всі звуки. Його ім'я дуже красиве й також чарівне — Тоніка. Услухайтеся в це слово: воно ніжне й водночас горде й величне. Сім'я музичних звуків була дружною, тому король наділив чарівничою силою не якийсь обраний звук, а всі. Кожен з них міг стати Тонікою в будь-якій мелодії, але не одночасно, а по черзі. Зраділи музичні звуки, що кожний з них може стати головним, і ніколи не сварилися, хоч і дуже різнилися. Робота з поняттями Тоніка — це перший і найстійкіший звук ладу та відповідної гами (звукоряду). Учитель ♦ Яка з нот була головною, тобто тонікою, у нашій поспівці? (До) Прослухайте пісню А. Філіпенка «Соловейко». ♦ Визначте лад цієї пісні за допомогою «сонечка» й «хмаринки». Слухання пісні А. Філіпенка «Соловейко». ♦ Чи пов'язаний настрій тексту пісень із настроєм музики? ♦ Про що йдеться у пісні? ♦ Як її необхідно виконувати? Розучування пісні А. Філіпенка «Соловейко» із ритмічним супроводом (інструмент учні обирають за власним бажанням). Продовження розучування пісні А. Філіпенка «Зацвіла в долині»; робота над емоційним змістом пісні. 5. Підсумок уроку ♦ Які лади виражають настрій у музиці? ♦ Що таке тоніка? ♦ Які твори слухали сьогодні на уроці? Учні виходять із класу під музичний супровід (А. Філіпенко «Соловейко»). | |