укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 11 » Муз.мистецтво 2 клас. Урок 28
13:57
Муз.мистецтво 2 клас. Урок 28

Муз.мистецтво 2 клас. Урок 28

Мета:
♦   продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями та властивостями музичної мови; надати визначення поняття «тоніка»; учити впізнавати мажорний та мінорний лади;
♦   розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики;
♦   виховувати культуру слухання музики та інтерес до неї.
Музичний матеріал: Р. Шуман «Сміливий вершник», «Веселий селянин»; А. Філіпенко «Соловейко», «Зацвіла в долині».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет Р. Шумана; будиночок з нотами; малюнки (Мажор та Мінор); паперові сонечка та хмаринки.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: поглиблення теми.

Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід (А. Філіпенко «Зацвіла в долині»).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Кожного уроку збільшується коло наших музичних друзів. Сьогодні ми також маємо познайомитися з цікавою мешканкою острова Музика. Допоможуть нам у цьому брати-лади.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
♦   Що таке лад?
♦   Назвіть «імена» братів-ладів.
♦   Чим вони різняться?
♦   Яким є характер мажорного ладу?
♦  Яким є характер мінорного ладу?
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання музики
Учитель. Композитор Р. Шуман написав дві п'єси для «Альбому для юнацтва». Він використав різні музичні лади, створивши виразні звукові «портрети ».
♦   Упізнайте, кого змалювала музика.
Слуханая п'єс Р. Шумана «Веселий селянин» та «Сміливий вершник».
♦   У яких ладах написано ці п'єси?
Р. Шуман назвав мажорну п'єсу «Веселий селянин».
♦   Як ви гадаєте, чому він радіє?
Мінорна п'єса має назву «Сміливий вершник». Але ж, як ви помітили, мінорна музика — це не тільки сумна та мрійлива, але й напружена, серйозна, як і сам вершник.
♦   Прослухайте п'єси ще раз і оберіть схему, що відповідає творам Р. Шумана.
Вокально-хорова робота
Учитель. Нотки знову запрошують нас до свого будиночка (грає гаму до-мажор угору і вниз, потім співає з учнями на склад «ля».)
♦  Який лад ви почули у цій музичній фразі?
Так, це — мажорний лад. Зараз проспіваймо гаму в мінорному ладі. Учитель з учнями співають висхідний та низхідний звукоряд у мінорі, допомагаючи собі показом напряму мелодії рукою. Виконання поспівки зі словами.
Ми по звуках піднімались Й знов до тоніки вертались. До, ре, мі, фа, соль, ля, сі, до. До, сі, ля, соль, фа, мі, ре, до.
♦   Чи помітили ви, що ми щоразу починали з ноти «до» і до неї поверталися?
♦  Чому це так?
Ми дізнались, що в родині нот панують лад і гармонія, у цьому допомагають брати-лади. Але в будь-якій родині хтось має бути головним. Так само і в музиці.
Ще з давніх часів Музичний король вирішив, що в музичній сім'ї буде один головний звук, і наділив його чарівною силою. Хоч би де мандрувала мелодія, наприкінці пісні або п'єси вона завжди повертається до головного звука, неначе він притягує до себе всі звуки. Його ім'я дуже красиве й також чарівне — Тоніка. Услухайтеся в це слово: воно ніжне й водночас горде й величне.
Сім'я музичних звуків була дружною, тому король наділив чарівничою силою не якийсь обраний звук, а всі. Кожен з них міг стати Тонікою в будь-якій мелодії, але не одночасно, а по черзі.
Зраділи музичні звуки, що кожний з них може стати головним, і ніколи не сварилися, хоч і дуже різнилися. Робота з поняттями
Тоніка — це перший і найстійкіший звук ладу та відповідної гами (звукоряду).
Учитель
♦  Яка з нот була головною, тобто тонікою, у нашій поспівці? (До) Прослухайте пісню А. Філіпенка «Соловейко».
♦   Визначте лад цієї пісні за допомогою «сонечка» й «хмаринки».
Слухання пісні А. Філіпенка «Соловейко».
♦   Чи пов'язаний настрій тексту пісень із настроєм музики?
♦   Про що йдеться у пісні?
♦  Як її необхідно виконувати?
Розучування пісні А. Філіпенка «Соловейко» із ритмічним супроводом (інструмент учні обирають за власним бажанням).
Продовження розучування пісні А. Філіпенка «Зацвіла в долині»; робота над емоційним змістом пісні.
5. Підсумок уроку
♦   Які лади виражають настрій у музиці?
♦   Що таке тоніка?
♦   Які твори слухали сьогодні на уроці?
Учні виходять із класу під музичний супровід (А. Філіпенко «Соловейко»).