15:05 Муз.мистецтво 2 клас. Урок 31. Чарівні барви музики | |
Муз.мистецтво 2 клас. Урок 31. Чарівні барви музикиМета: • ознайомити учнів із поняттям «тембр»; учити відчувати зміну тембрів; пояснити залежність характеру музичних образів від тембру інструмента; • розвивати уявлення учнів про широкий світ музичних інструментів та їх можливості; стимулювати розвиток творчих здібностей; • виховувати культуру слухання симфонічної музики. Музичний матеріал: С. Прокоф'єв. Симфонічна казка «Петрик і вовк»; Н. Рубальська «Різні барви у природи». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет С. Прокоф'єва; ілюстрації музичних інструментів; малюнки овочів (кольорові й чорно-білі). Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія; набір дзвіночків. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Муз.мистецтво 2 клас. Чарівні барви музики Учні входять до класу під музичний супровід (М. Катричко «Сійся, сій-ся, дощику»). 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель (демонструє малюнки овочів: кольорові, чорно-білі). Розгляньте кольорові малюнки, на яких зображено зелений огірок, червоний помідор, жовту моркву... Уявили, які вони смачні? Тепер погляньте на ті самі овочі, але чорно-білі. ♦ Що змінилося? (Колір, забарвлення) Отже, завдяки кольору картина стає яскравішою, нібито сповнюється барвами життя. А що допомагає композиторові «намалювати» яскравий музичній образ? 3. ОСНОВНА ЧАСТИНА Учитель. Якби музику виконували лише на фортепіано або тільки співали, це було б зовсім нецікаво та одноманітно. Люди вигадали різні музичні інструменти, щоб музика набула барв. На попередніх уроках ми насолоджувалися звучанням окремих інструментів, голосів і навіть цілого оркестру. Усі вони є неповторними. ♦ Чи можна сказати, що звук барабана, скрипки, фортепіано та сопілки є однаковим? ♦ Спробуйте схарактеризувати їх голоси, обравши відповідні характеристики: Отже, кожен інструмент має власний колір, що неможливо сплутати. Робота з поняттями Особливе забарвлення звучання, властиве певному інструменту чи голосу, називають тембром (з французької — «мітка», «ознака»). Кожен музичний інструмент має власний неповторний тембр. Учитель. Навіть однакові інструменти, що різняться лише розмірами, можуть мати різне звучання. Гра «Упізнай дзвіночок» Учитель. Перед вами — набір дзвіночків, що різняться розміром. Прослухаймо уважно дзвін кожного з них! Слухання дзвону дзвіночків. • Чи помітили ви, що чим більший дзвіночок, тим нижчим і грубішим є його дзвін? Ми вже говорили про мистецтво дзвонів і слухали справжню дзвонову музику. Зараз я відвернуся й дзвенітиму різними дзвіночками, а ви маєте показати саме той дзвіночок, звук якого лунав. Відбувається гра. Отже, навіть прості дзвіночки можуть мати власні голоси. Слухання музики Учитель. Нас запросили на гостину дуже привітні люди: Петрик та його Дідусь. З ними сталася цікава пригода. (Учитель переказує зміст казки «Петрик і вовк».) Сергій Прокофьев написав на цей сюжет симфонічну казку для дітей «Петрик і вовк». Вона зрозуміла слухачам у всьому світі, адже написана мовою музики. Казку «розповідають» інструменти симфонічного оркестру (коментар учителя з демонстрацією водночас персонажа та інструмента, що його змальовує). • Петрик — струнні інструменти (скрипки, альт, віолончель); • Пташка — флейта; • Качка — гобой; • Кицька — кларнет; • Дідусь — фагот; • Вовк — три валторни; • Мисливці — великий барабан і литаври. Слухання симфонічної казки С. Прокофьева «Петрик і вовк». • Чому композитор не обрав для розповіді один інструмент, а розподілив ролі між багатьма музичними інструментами? Саме завдяки яскравим можливостям симфонічного оркестру ця казка заграла яскравими барвами. Отже, у музиці також є свої кольори, що дуже важливі для розкриття змісту музичних творів. Вокально-хорова робота Учитель. Сьогодні ми вже згадували різнобарвся нашої природи. Саме про красу навколишнього світу йдеться у пісні Н. Рубальської «Різні барви у природи». ♦ Прослухайте цю пісню та поміркуйте, чим саме природа зачаровує нас. Слухання та розучування пісні Н. Рубальської «Різні барви у природи». 4. Підсумок уроку. Муз.мистецтво 2 клас. Чарівні барви музики Бесіда ♦ Про яку властивість музичної мови ми дізналися? ♦ У якому творі композитор використав можливості тембрового різноманіття? ♦ Тембри яких інструментів використав С. Прокофьев у симфонічній казці «Петрик і вовк»? Учні виходять із класу під музичний супровід (мелодія заключної ходи із симфонічної казки С. Прокоф'єва «Петрик і вовк»). | |