укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Березень » 5 » Образ. мистецтво 5 кл Урок 15. Художній шрифт
13:52
Образ. мистецтво 5 кл Урок 15. Художній шрифт

Образ. мистецтво 5 кл Урок 15. Художній шрифт

Мета:
•   навчальна: ознайомити учнів з поняттями «художній шрифт», «буквиця», видами шрифтів, функціями шрифтів, роллю шрифтів у створенні книги;
•   розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів образотворчого мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів;
•   виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва. Оснащення
•   Матеріали та інструменти: кольорові олівці, гумки, фломастери, гуашеві або акварельні фарби, пензлі, ємності для води, серветки для витирання рук і пензлів, клейонки.
•   Зоровий ряд: зразки різних накреслень шрифтів, репродукції творів графіків і живописців (ілюстрації до художніх творів).
Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку Образ. мистецтво 5 кл Художній шрифт
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Учитель. Писемність, як і усне мовлення, є засобом спілкування людей і засобом передавання думок у часі та просторі.
Будь-який текст є основою інформації, що передається візуально.
Під час передавання інформації значення слів передається змістом, а завдяки графічному оформленню (шрифтовому виконанню), відтінкам — посилюються або послаблюються значення, яскравість, гучність, інтонація цієї інформації.
•   Що ж таке шрифт? Яким він буває?
Про все це ми дізнаємося сьогодні на уроці.
3. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Одним з важливих елементів книги є шрифт (нім. Schrift, від schreiben — писати), який дослівно з німецької перекладається як письмо. (Запис до словничків.)
Під шрифтом розуміють графічну форму букв і цифр, які ще називаються знаками. У процесі розвитку науки, культури й техніки їх графічна форма змінювалася, виникали нові шрифти, назви, класифікації.
Проте незалежно від того, старий чи новий цей шрифт, кожний з них є оригінальним і неповторним.
Шрифт значно впливає не тільки на зручність читання, а й на весь художній вигляд видання.
Правильне використання шрифту дає можливість донести певну інформацію до того читача, якому вона адресована, робить процес читання цікавим і зручним. Це досягається правильною організацією текстових матеріалів, поданням їх у прийнятній формі.
Дизайн шрифтів як особливий вид зображувального мистецтва підпорядкований спільним для всіх видів мистецтва закономірностям, потребує знання цих закономірностей і вміння застосовувати їх на практиці.
Шрифти створюються художниками та граверами згідно з:
•   обраним задумом;
•   вимогами єдності стилю та графічної композиції;
•   конкретними змістовними та художньо-декоративними завданнями.
Чи звертали ви увагу, що у старовинних книгах початок розділів або глав починається з великої, прикрашеної літери? Таку літеру називали буквицею. Буквиця — збільшена заголовна літера розділу тексту.
Великі літери виконують функціональну та декоративну функції — з них починаються речення та назви. З точки зору декоративності ці літери надають тексту особливого значення. Але такими літерами не можна друкувати значні за обсягом тексти через те, що такий текст надто тисне на зорове сприйняття читача — великі літери вищі та ширші, ніж малі. До того ж слова, складені з великих літер, схожі між собою, тому читачеві складніше їх розпізнавати.
Фізкультхвилинка
Учні виконують рухи за текстом вірша.
Ми пішли гуртом на луки. 
Підняли до сонця руки. 
Потягнулися, присіли. 
Підвелись, потупотіли.
Так травичка проростає, 
Так пташина прилітає. 
Так струмочок пробігає, 
А так квітка розквітає.
4. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Варіант № 1. Створити власний шрифт за запропонованою темою (колективна робота)
Варіант № 2. Створити власний шрифт,
використовуючи певні зображення:
кавун, гілочки дерев, листя та ін. (робота в групах)
Варіант № 3. Продовження завдання попереднього уроку: до книжки за улюбленим літературним твором розробити буквицю або шрифт (індивідуальна робота)
Варіант № 4. Створити буквицю для власного імені або прізвища (індивідуальна робота)
5. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
♦   Художник плаката В. Б. Корецький про текст і літери в ньому зазначав: «Текст має бути красномовним. Складно, наприклад, уявити професійного оратора, який виголошує промову в одному тоні, без відтінків. Досвідчений оратор збагачує своє слово інтонаціями, «натискає» на ударні слова і фрази, використовує образи, які зв'язують основні думки... Напис у тексті має «говорити» із глядачем, тому художник не тільки має право, а й зобов'язаний урізноманітнити його форми». Як ви вважаєте, чи правий він? Аргументуйте власну думку.
♦   Що ви обрали за основу для створення буквиці?
6. Підбиття уроку. Образ. мистецтво 5 кл Художній шрифт
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: роздивитись удома поштові марки, вітальні листівки та ін.; принести графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін.), гумки, акварельні або гуашеві фарби, аркуші паперу.
3. Проголошення уроку завершеним.