16:16 Образ. мистецтво 5 кл Урок 5. Ботанічні замальовки | |
Образ. мистецтво 5 кл Урок 5. Ботанічні замальовкиМета: • навчальна: ознайомити учнів з поняттями «замальовка», «натура»; навчити уважно спостерігати за природою, малювати з натури об'єкти природи; • розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися природою, аналізувати природні форми; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів; • виховна: виховувати любов до природи та творів образотворчого мистецтва. Оснащення • Матеріали та інструменти: будь-які графічні матеріали (олівці, гелеві (кулькові) ручки, фломастери та ін.), гумки, альбоми. • Зоровий ряд: різні рослини та їх графічні замальовки (можливе використання листочків різних дерев), репродукції картин (К. Моне «Соняхи», Дж. Родефер де Кемп «Троянди», І. Шишкін «На дачі»). Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Образ. мистецтво 5 кл Ботанічні замальовки 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку 2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ • Пригадайте з програми початкових класів, що таке графіка. • Які твори ми називаємо графічними1? • Які матеріали та інструменти використовує художник-графік? 3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ Учитель (декламує вірш «Осінь» Катерини Перелісної) Листячко дубове. Айстри похилились, Листячко кленове Ніби потомились,— Жовкне і спадає Сонечка немає. Тихо із гілок. Спатоньки пора! Вітер позіхає, А красольки в'ялі В купу їх згортає До землі припали. Попід білу хату Наче під листочком Та на поріжок. Вітер догоря. 4. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Учитель. Сьогодні ми поговоримо про матінку-природу. Ми рідко замислюємося над багатством форм у навколишньому середовищі. А між тим, якщо уважно придивитися, всі предмети мають певну форму — просту або складну. Погляньте на різноманітність природних форм (демонстрування наочності). Усі вони різняться, проте дуже цікаві. Зверніть увагу на дерева. Усі вони мають стовбур певної форми й розміру; кору, що відрізняється за малюнком; певне розташування гілок; певну форму листя. Також рослини мають листя, схоже на мереживо (як полин чи амброзія), маленькі чи великі квіти (як волошка, соняшник чи ромашка). А чи помічали ви, що вигляд рослини залежить від положення споглядача? Вигляд та розмір квітки змінюються, якщо подивитись на неї чи то згори, чи то лежачи на землі, чи то з вікна другого поверху. Форма квітки (ромашки, соняшника, лілії) хоча й залишається незмінною, але змінюється її сприйняття художником залежно від місця його розташування. • Уявіть себе справжніми художниками і придивіться до квітів, листя. Чи змінюється їх форма, якщо роздивлятися її з різних боків? Які зміни ви помічаєте? Зауважте, як змальовує соняхи Клод Моне, як по-різному повернуті до глядача їхні голівоньки. А які чарівні букети троянд змалював Джосеф Родефер де Кемгії Учитель демонструє згадані репродукції художніх творів. • Як ви вважаєте, чи цікаво було б дивитися на ці букети, якби всі троянди були однаково повернені до глядача? • Чи трапляється таке в житті? • Чи хотілося б вам передати у рисунку красу гілочки або квіточки, що ви бачите? Тому сьогодні ми робитимемо ботанічні замальовки. Що ж таке замальовка? Замальовка — малюнок з натури, виконаний переважно поза майстернею з метою збагачення матеріалу для значнішої роботи або задля практичного вправляння (може бути дуже деталізованою). {Запис до словничків.) Часто художники, щоб закріпити навички у зображенні квітів (рослин), замальовують ту саму квітку (рослину) у різних положеннях. У такий спосіб вони працюють над натурою. Це ще одне нове для вас поняття, тому запишімо його до словничків. Натура (у практиці образотворчого мистецтва) — те, що є предметом зображення для художника. {Запис до словничків.) Старанне вивчення натури — одна з важливих умов переконливого, живого втілення митцем будь-якого реалістичного задуму. Як ви зрозуміли, ми замальовуватимемо об'єкти природи з натури. Фізкультхвилинка 5. ІНСТРУКТАЖ Послідовність виконання роботи • Визначте місце майбутнього зображення на аркуші паперу. • Уважно роздивіться те, що маєте зобразити (визначте пропорції частин та загальну форму квітки або листочка). • Легкими рухами олівця намітьте майбутнє зображення, постійно порівнюючи його з натурою. • Видаліть за допомогою гумки всі зайві лінії. • З'ясуйте найсвітліші та найтемніші місця натури та тонові переходи між ними. • Не захоплюйтеся зображенням деталей, дивіться на зображення взагалі, постійно порівнюйте створюване зображення з натурою. 6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ Виконання ботанічних замальовок графічними матеріалами 7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ ♦ Що таке замальовка? ♦ Замальовки яких об'єктів ви сьогодні робили? ♦ Які матеріали використовували під час роботи? 8. Підбиття уроку. Образ. мистецтво 5 кл Ботанічні замальовки 1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку). 2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: розгляньте у книгах, журналах, газетах, на листівках роботи художників-графіків; принести кольоровий папір, гуашеві фарби, мило (або засіб для миття посуду), пензлі. 3. Проголошення уроку завершеним. | |