16:26 Образ. мистецтво 5 кл Урок 9. Що таке конструкція і пропорції | |
Образ. мистецтво 5 кл Урок 9. Що таке конструкція і пропорціїМета: • навчальна: ознайомити учнів з поняттями «конструкція», «пропорції»; навчити аналізувати предмети, визначати конструктивну будову та пропорції'предметів; • розвивальна: розвивати вміння аналізувати пропорції предметів, визначати їх конструктивні особливості; формувати естетичні почуття учнів; • виховна: виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва. Оснащення • Матеріали та інструменти: аркуші паперу, гумки, прості олівці. • Зоровий ряд: репродукція твору А. Дюрера «Лінійно-конструктивний рисунок голови», конструктивне зображення вази. Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Образ. мистецтво 5 кл Конструкція і пропорції 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку 2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ Учитель. За словами видатного художника-педагога П. П. Чистякова, «предмет необхідно зображувати не тільки таким, яким він здається нашому оку, а яким він є, яким існує в натурі». Ось і ми сьогодні дізнаємося, що необхідно знати для правильного і правдивого зображення всього того, що нас оточує. 3. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Учитель. Як часто, дивлячись на речі, які нас оточують, ми не замислюємося над тим, як же правильно їх зобразити. Художникові, який хоче правдиво зобразити ці речі, зрозуміло, що необхідно визначити конструкцію предмета (особливо якщо це предмет складної форми) та його пропорції. Давайте і ми, як справжні художники, розберемося у цих досить складних поняттях. Що ж таке конструкція предмета? Конструкція — це побудова, взаємне розташування частин зображення. (Запис до словничків.) Розуміння конструкції форм приходить разом із осмисленням зовнішніх ознак предмета чи об'єкта зображення — його форми, розміру, прозорості, а також кольору і фактури. Тому часто можна почути від художників, що тим, хто хоче навчитися образотворчого мистецтва, необхідно знати все щодо композиційної побудови рисунка, конструктивної форми предмета, перспективи, світлотіні, специфіки пропорцій предметів та інших засобів для виконання рисунка. Лінійно-конструктивна побудова повертає художника до його вміння «бачити предмети наскрізь»: чи то проста об'ємна геометрична форма, чи то складна форма (наприклад, ваза чи людина). Подивіться, як зображав голову людини видатний художник Альбрехт Дюрер. Потрібно пам'ятати, що зображення не має виглядати як креслення, його виконання лише підко-рюється основним закономірностям перспективної побудови, а значну роль відіграють «натурне бачення» та мистецтво художнього розпізнавання. Якщо ми намагаємося побудувати конструкцію будь-чого, нам не обійтись без знання пропорцій. Саме пропорції обумовлюють правильне зображення характерних рис предмета чи об'єкта. Пропорції (зв'язки частин і цілого) — один з найважливіших засобів гармонізації. Під пропорцією розуміється відношення частин цілого між собою і цим цілим. (Запис до словничків.) Пропорція визначає співвідношення окремих частин, предметів і явищ між собою. Пропорція — один із головних засобів, який застосовують у мистецтві, архітектурі, техніці, художньому конструюванні. Правильне встановлення пропорцій у своїй єдності — це пропорційно-гармонічний лад, порушення якого позбавляє зображення художньої виразності. Заходячи до меблевого магазину, ми бачимо безліч різних стільців. Чим вони різняться? Передусім пропорціями — співвідношеннями спинки і сидіння... і ми завжди підшукуємо той стілець, який не тільки сподобається нам ззовні, а й буде для нас зручним. Зверніть увагу на пропорційну побудову вази. Обрання та використання такого засобу гармонізації, як пропорції, дає змогу художникові створювати твір, що максимально відповідає законам гармонії та естетичним потребам людини. Вживання певних пропорційних відношень може додати виразності створеному художньому образу, глибше розкрити його. Багато художників, використовуючи у своїй творчості спадщину попередників, продовжують пошуки систем пропорціювання, пошуки свого канону, який дозволив би створювати неповторні твори мистецтва. Фізкультхви линка 4. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ Зображення поруч кількох різних ваз (або кількох різних коробів) 5. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ ♦ Що таке пропорції предметів1? ♦ Що таке конструкція предмета чи об'єкта? ♦ Чи залежить зовнішній вигляд предмета від його пропорцій? А від конструкції? 6. Підбиття уроку. Образ. мистецтво 5 кл Конструкція і пропорції 1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку). 2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести олівці, гумки, альбоми; звернути увагу на пропорції обличчя батьків, конструкцію однакових предметів удома (ваз, чашок, меблів та ін.). 3. Проголошення уроку завершеним. | |