Образотв.мистецтво 3 кл. Урок 13. Краса народних виробів
Мета:
- навчальна: ознайомити учнів із матеріалами, інструментами та обладнанням народних майстрів; розповісти про основні види декоративно-прикладного мистецтва;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами декоративно-прикладного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
- виховна: прищеплювати зацікавленість творами декоративно-прикладного мистецтва.
Зміст
Оснащення. Образотв.мистецтво 3 кл. Краса народних виробів
- Матеріали та інструменти: білий та кольоровий папір, ножиці, клей ПВА, пензлі для клею, серветки для витирання рук, клейонки.
- Зоровий ряд: фотозображення творів декоративно-прикладного мистецтва (писанок, вишивок, керамічних виробів, іграшок, витинанок). Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
* 3 уроків образотворчого мистецтва попередніх років пригадайте: що називають декоративно-прикладним мистецтвом?
* Чи маєте вдома розписні глечики або тарелі, різьблені скриньки, вишиті серветки або сорочки? Чи подобаються вони вам?
* Яким орнаментом прикрашені ці вироби?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Людина завжди прагнула до краси, намагалась оточити себе гарними речами. Як і в усній народній творчості, зокрема в піснях, прислів'ях, казках та легендах, так і в роботах майстрів декоративно-прикладного мистецтва живе історія народу. Сьогодні ми поговоримо про види декоративно-прикладного мистецтва та матеріали, інструменти та обладнання народних майстрів, які створюють дивовижні вироби.
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
— З давніх часів в українській хаті можна було зустріти різноманітні вироби декоративно-прикладного мистецтва, зокрема рушники, сорочки-вишиванки, хатні розписи, керамічні вироби, різьблені з дерева прикраси й побутові предмети та багато інших речей, які не тільки прикрашали житло, а й були невід'ємною складовою побуту українців. Усі вони створені вмілими руками майстрів декоративно-прикладного мистецтва. У кожного майстра своє приладдя, свої таємниці ремесла.
Які саме матеріали використовують майстри декоративно-прикладного мистецтва? Вам уже відомі деякі матеріали та інструменти, які використовують ці майстри: це папір, тканина, дерево, глина та інші матеріали.
Давнім традиційним видом декоративно-прикладного мистецтва є вишивка. (Учитель демонструє наочність.) Для того щоб виготовити з білої тканини чудовий рушник або неповторну вишиванку, необхідно взяти до рук голку та кольорові нитки.
Зовсім інші матеріали та інструменти потрібні майстрам керамічних виробів. (Учитель демонструє наочність.) Щоб створити чудовий керамічний посуд або дивовижну ліплену іграшку, слід мати глину та такі приладдя, як стеки, дощечки та гончарні круги.
Решетилівські майстри декоративного мистецтва створюють надзвичайно гарні килими. {Учитель демонструє наочність.) Як ви вважаєте, які матеріали та інструменти стануть їм у пригоді? Так, кольорові шерстяні нитки та ткацькі верстати.
А які чудові неповторні речі виготовляють майстри зі звичайної деревини, використовуючи різноманітні інструменти для різьблення! (Учитель демонструє наочність.)
Зверніть увагу на чудові українські писанки. (Учитель демонструє наочність.) Цю красу також створили руки майстрів декоративно-прикладного мистецтва. Але неможливо перетворити яйце на чудову писанку без писочка й необхідних для цього фарб.
А ще дуже красивим і вишуканим видом декоративно-прикладного мистецтва є витинанка. її назва походить від слова «витинати», тобто «вирізати». Це орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого або кольорового паперу. У давнину такими виробами оздоблювали стіни, вікна, полиці, груби, печі. І кожна людина, заходячи у дім, прикрашений витинанками, одразу розуміла, що відбувається в селі,— чи хтось народився, чи, можливо, тут весілля або якесь інше свято.
Створюючи предмети з будь-якого матеріалу, майстер бажає підкреслити його природну красу, подарувати йому друге життя. Кожен майстер укладає у свою роботу весь свій талант, уміння, фантазію та часточку власної душі. Саме тому предмети, виготовлені різними майстрами, такі цікаві, неповторні та дуже різняться.
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VI. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Творче завдання № 1
Створіть орнамент у техніці витинанки та прикрасьте ним зображення виробу декоративно-прикладного мистецтва.
Творче завдання № 2
Створіть витинанку за власним бажанням. Що б ви хотіли прикрасити цією витинанкою? Про які події вона може розповісти?
Творче завдання № З
Створіть орнамент для вишивання святкового рушника, використовуючи папір у клітинку та кольорові олівці або фломастери.
VII. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Перед тим як розпочинати роботу, пригадаймо правила користування ножицями та клеєм (див. додаток до уроку).
VIII. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ Бесіда
* Які предмети створюють майстри декоративно-прикладного мистецтва?
* Чи є у вашому домі такі предмети? З якого вони матеріалу? Які інструменти для цього потрібні?
* 3 якого матеріалу виготовляють українські рушники?
* Який інструмент знадобиться майстрові, щоб прикрасити цей рушник вишивкою?
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (розглянути вдома вироби народних майстрів; з'ясувати, до якого виду декоративно-прикладного мистецтва належать ці вироби; принести на наступний урок альбоми, кольорові олівці, фломастери, гуаш, пензлі).
3. Проголошення уроку завершеним. Образотв.мистецтво 3 кл. Краса народних виробів
ДОДАТОК ДО УРОКУ № 13
Правила користування ножицями
1. Для ручної праці слід використовувати ножиці із заокругленими кінцями.
2. Клади ножиці чи ніж так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
3. Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
4. Ріжучи, уважно стеж за розміткою.
5. Під час роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці знаходились осторонь від гострого леза.
6. Не розмахуй ножицями, під час різання не пересувайся, а також не наближайся до того, хто ними працює.
7. Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі.
Правила користування клеєм
1. Під час роботи використовуй тільки клей ПВА.
2. Зберігай клей у закритому вигляді.
3. Для нанесення клею на виріб користуйся пензликом, після роботи промий його теплою водою.
4. Якщо клею потрапив на шкіру, промий її водою з милом.
5. Якщо клей потрапив в очі, промий очі чистою водою та звернися до лікаря.
|